Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

problem med nålar o brytbult , claas balare

37 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera vallmaskiner här

mask (trådstartaren)

#1 » 13:46:47, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nålarna verkar har fastnat uppe.
Om jag drar igång balpressen så har jg problemet att Brytbultarna går av på svänghjulet, och verkar också gått av uppe vid knytarna om jag ser rätt.

Jag har för mig att man manuellt med järnrör ska vrida något med nålarna och knytarna?

Vad kan ha orsakat detta? Och hur löser jag det? Har en hel färdig bal i, och det var högt tryck på mätaren. Kan det var en orsak för mig att tänka på i framtiden?
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH



johaniskogen

#2 » 14:26:54, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

lämnat matrial i balkanalen över vintern gör man bara en gång.. Börja med o rensa balkanalen..
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

mask (trådstartaren)

#3 » 14:38:15, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att skörda hampa som stått och torkat över vintern, så inget kvarlämnat material.

Första gången jag använder balpress så vet inte vad jag ska göra i alla lägen... som nu...
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

Masseydriver

#4 » 14:42:28, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Modell på pressen ??
Masseydriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:37, 17-07-2016
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c, Massey Ferguson 65

mask (trådstartaren)

#5 » 15:20:20, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Claas quadrant 1200 storbalspress
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

mask (trådstartaren)

#6 » 10:16:57, 27-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker ju inte nålarna ska påverkas av att balen är hårt pressad? - nålarna går väl upp "bakom" balen då den erhållit rätt längd? Nålen går upp till knytarna som knyter och så går nålarna ner igen - har jag rätt måntro?

Undrar om jag manuellt ska försöka vrida nålarna så de går upp till knytarna (eftersom brytbulten brustit), sedan ersätta brytbulten för knytare och också för svänghjulet.

Instruktionsboken är inte såå tydlig och lättförståelig för en med noll erfarenhet tyvärr, men det jag förstår av den så ska man med hjälp av ett järnrör kunna vrida nålarna fram eller tillbaka.

Någon som har funderingar angående detta problem?
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

mask (trådstartaren)

#7 » 18:16:59, 27-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske bulten på svänghjulet går av för att nålarna är uppe för att skydda dessa...?

Frågan är väl främst då, vad som kan orsaka att nålarna fastnar uppe, eller varför brytbulten för drivningen av nålar och knytare går av...?
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

bert

#8 » 18:20:11, 27-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade försökt och få ner nålarna och sett till så det kommer i nolläge och sen sätta i ny bult och prova igen

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

bonnen513

#9 » 21:12:20, 27-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns en spärr i kanalen som går upp för att skydda nålarna när dom inte är i viloläge så att svänghjulsbulten gått är ju bara bra o ett tecken på att spärren funkar
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

EE

#10 » 21:58:59, 27-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du lyckats knyta någon bal överhuvudtaget? En maskin som inte är i mekanisk synkronisering kommer att lösa brytpinnar för att förhindra större haverier. Det handlar oftast om görbara inställningar bara man har tillgång till manual, typ kugga över drivkedjor så att de står inom specat intervall.

Har bara erfarenhet av gammeldags helmekaniska småbalspressar, jag gör ett försök till felsökningshjälp utifrån vad jag lärt om dessa:
Finns fungerande "slirspärr" framför svänghjulet (typ lamellpaket) som skall kunna slira vid överlast? Det enda tillfället när brytpinne mellan svänghjul och kraftöverföringsaxel går av är normalt när det blir tvärstopp i maskin; vedträ/skrot framför komprimatorn eller att man stöter i den mekaniska säkerhetsspärren. I alla andra fall brukar det finnas ett lamellpaket som slirar när man försöker köra ett för högt kontinuerligt moment in i maskinen.
Svänghjulet är maskinens "vridmomentlager" och om du startar från stillastående med högt motstånd i maskinen är det rimligt att brytbulten skjuvas av om ingen slirlamell finns framför. Du har ju ingen energi "lagrad" i svänghjulet vid denna fas, så allt moment skall gå genom brytbulten. Försök vara försiktig med kopplingen tills maskinen (svänghjulet) är i gång.

Hur långt kom nålarna? Precis som du säger brukar det finnas en mekanisk spärr som fysiskt hindrar komprimatorn att kollidera med nålarna. I det fallet blir det tvärstopp och att brytpinnen gick av till nålarna kan vara en följd av att resten av maskinen gjorde tvärstopp medan dessa var i rörelse!
Slit ut allt material och städa ur hela maskinen för att sedan köra några knytsekvenser genom att manuellt dra runt maskinen brukar vara mitt råd. Du kan man se vad som händer och bedöma hur fel den står. Det absolut bästa innan du gör detta vore att du skaffade rätt manual. Finns säkert nasare på nätet som säljer en scannad manual, det absolut bästa vore ju om någon kunde lägga upp den här.

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

EE

#11 » 22:16:20, 27-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mask skrev:Jag tycker ju inte nålarna ska påverkas av att balen är hårt pressad? - nålarna går väl upp "bakom" balen då den erhållit rätt längd? Nålen går upp till knytarna som knyter och så går nålarna ner igen - har jag rätt måntro?

Korrekt. De finns hullingar i kanalens sidor som håller balen fast så att den inte kan röra sig mot nålarna. Nålarna går dessutom i en båge, så kolliderar de inte med fast föremål så skall pinnen inte gå av. I väldigt fuktigt material kan det säkert gå betydligt tyngre att föra upp nålarna!
mask skrev:Undrar om jag manuellt ska försöka vrida nålarna så de går upp till knytarna (eftersom brytbulten brustit), sedan ersätta brytbulten för knytare och också för svänghjulet.

Försöka kan du alltid göra. Det värsta som händer är att bultarna går av igen. Det normala är tyvärr att felet kvarstår och att du får se till att undanröja detta innan fortsatt arbete kan utföras. Innan du försöker, känn efter att komprimatorn kan röra sig fritt i kanalen. Är det tvärstopp så måste du reda ut det problemet först.
mask skrev:
Instruktionsboken är inte såå tydlig och lättförståelig för en med noll erfarenhet tyvärr, men det jag förstår av den så ska man med hjälp av ett järnrör kunna vrida nålarna fram eller tillbaka.
Någon som har funderingar angående detta problem?


Järnröret är nog bara metoden att få dem tillbaka i rätt läge när brytbulten gått av.
Har tyvärr ingen detaljerfarenhet av din maskin så du får ha förståelse för detta när du läser. Trots allt brukar alla dessa maskiner oavsett ålder bara vara varianter av samma grundkoncept!

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

mask (trådstartaren)

#12 » 11:39:09, 28-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar.

Jo jag har hittat manualer och laddat upp till maskinisten.

Jag har knutit "första" knuten men alltså inte en hel bal. Skulle precis knytas första balen färdigt då detta hände.

Tror jag försöker vrida knytarna manuellt. Om inte detta lyckas så tömmer jag den och kollar över timingen.

Har en liten arbetsskada just nu så jag kan inte prova direkt...
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

mask (trådstartaren)

#13 » 11:47:30, 28-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på en sak...
Första knuten "tvingade" jag fram genom att trycka in en "spak" uppe vid knutarna manuellt då balaren var igång. Alltså den arm som väl egentligen ska påverkas mekaniskt då balen nått sin fulla längd.

Förstod nämligen inte hur jag skulle få första knuten slagen. Jag borde väl kanske ha snurrat hela axeln med järnstången förmodar jag, med facit i hand. "trip first knot manually" stod det i manualen. Lite svårt att förstå för mig utan erfarenhet... :)

Kanske detta kan ha sabbat timingen på något sätt? Om den börjat knyta helt på måfå mitt i cykeln...
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

mask (trådstartaren)

#14 » 14:28:37, 28-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får väl nog lov att tömma allt och försöka från början igen.

Men! I bilden av instruktionsboken står punkter 2, 4, och 5.

Dessa förstår jag inte till fullo. Orsak till problemen...? :)

i punkt 2. "Trip a tying cycle" --> hur gör jag detta rent praktiskt?
i punkt 4. Vad är en "Retainer plate" är det nån del i knytaren som håller fast tråden efter en cykel?
i punkt 5. Ska jag alltså ta bort allt garn (ur knytarna?) utom det som finns i "retainer plate".

Bild
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

bonnen513

#15 » 15:08:30, 28-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Punikt 2 var väl det du gjorde när du utlöste knytaren manuellt
Punkt 4 tolkar jag som garnhållaren kanske är fel ord men den som håller fast änden till nästa knytning
Punkt 5 är att du nog måste dra loss första knuten från knytaren. I vanliga fall dras den ju av för att balen rör sig

Så frågan är om inte bara ska rensa knytaren, ner med nålen och sen köra
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se