Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

pickup på balpress

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

mask (trådstartaren)

#1 » 18:48:35, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft lite problem med att stråna/fibrerna fastnar och snor sig runt pickupen på balpressen (Claas Quadrant 1200). Stor del av problemet har säkert att göra med att jag balar fiberhampa, som ju har långa starka strån.

Men ja tänker ändå att jag själv är orsak till detta också, eftersom jag är total nybörjare.

Kanske kör jag för fort? För sakta?

Jag borde också se till att hålla 1000 varv enligt manualen, vilket jag upplever att jag kanske slarvat med.

Fick jobba så gott som hela dagen med att rensa pickupen idag, och det är jäkla drygt arbete. Tänk er att skära loss rep som snurrat 1000 varv runt pickupen. Tja, man förstår ju varför man gör rep av hampa... :D

Jag borde kanske rensa oftare/regelbundet istället, men det blir mycket jobb att skruva bort varje "stripping plate" (bild). Har dessa stor roll i att få in stråna i balaren? Vad händer om man kör utan...? :idee3:

Bild
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH



eqlazer

#2 » 20:24:15, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att plocka bort svepen är nog ingen bra ide, materialet kommer åka med ner i pickupen istället och du får totalstopp.
Har du någon möjlighet att justera pinnarna så de vinklar av och släpper materialet lite tidigare?
eqlazer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:25, 06-01-2015
Ort: Göteborg / Lysekil
Sverige

valtra mega

#3 » 22:16:52, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bara en gissning men hur är pickup pinnarna i skick om de är krokiga eller har hack skulle man kunna tro att hampan lättare åker med ner i pickupen
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

EE

#4 » 22:30:30, 06-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser strängarna du lastar upp ur ut? Ju kompaktare och närmare marken materialet ligger, desto mer "håller det emot" genom pickupen och vill trassla. Det bästa vore om du kunde använda rotorsträngläggare och få en hög, luftig sträng att lasta ur.
Materialflödet håller sig ovanpå pickupen om det redan innan ligger högt.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

mask (trådstartaren)

#5 » 07:01:21, 07-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Upplever att strängarna är helt ok annars, men senast balade jag strängar som legat några dar, så de var ju rätt platta... har rotorsträngläggare niemeyer 340.

Pinnarna är nog rätt gamla och slita, men inga direkta hack eller böjning på dom. Får kanske bli en investering där.

Ska kanske försöka fästa skenorna med endast 2 skruvar istället för 4, så går det snabbare att ta lös och rensa regelbundet. Speciellt de undre skruvarna är besvärliga att ligga på marken och lossa. :sad:
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

mask (trådstartaren)

#6 » 19:59:33, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

eqlazer skrev:Att plocka bort svepen är nog ingen bra ide, materialet kommer åka med ner i pickupen istället och du får totalstopp.
Har du någon möjlighet att justera pinnarna så de vinklar av och släpper materialet lite tidigare?


Finns inget sätt att göra det annat än att böja dem "manuellt", tror jag.

Har fäst skenorna med 2 skruvar av 4, så det gick lite snabbare att ta loss alla - men ändå ett stort jobb att kravla under maskinen, skruva, och ta lös. Och efter rensning göra det igen andra vägen... Montering och rensning tog ung. 2 timmar. Men behövdes efter bara 4 balar..! Det arbetsupplägget kommer inte att gå i längden....

Kanske kunde man fästa alla skenor i ett flatjärn, så man kunde få bort alla på en gång. Fast det blir väl kanske besvärligare att få dem på plats. Bäst vore ju att hitta nåt sätt att inte få fibrerna/stjälkarna att åka in i pickupen. Besvärlig gröda att skörda, då den är så lång och stark...

Nån sorts modifikation känns det som att det behövs, men bäst om inget åkte in i pickupen.
Vad kan spela in?
Slitna pinnar?
Slitna skenor?
Fart?
Fukt?


:snow:
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

EE

#7 » 20:09:22, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser strängen du lastar ur ut?
Ju närmare marken den ligger, desto tyngre vill varje strå gå att mata in och därmed fastnar mer i pickupen.
Prova att räfsa ihop materialet med rotorsträngläggare så skall du se att det blir lättare att få det igenom pickupen!

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

MekJan

#8 » 20:17:28, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som det skulle behövas en duk - pickupp har användes på en del äldre maskiner och till ärttröskor . :grin:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

valtra mega

#9 » 22:19:10, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mask skrev:
eqlazer skrev:Att plocka bort svepen är nog ingen bra ide, materialet kommer åka med ner i pickupen istället och du får totalstopp.
Har du någon möjlighet att justera pinnarna så de vinklar av och släpper materialet lite tidigare?


Finns inget sätt att göra det annat än att böja dem "manuellt", tror jag.

Har ingen erfarenhet av claas men titta vid sidan av pickupen (troligen behövs en skyddsplåt bort monteras)om lagerbanan går att vrida för att justera när pinnarna går ner .
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

mimeck

#10 » 14:31:52, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte hur du ska lösa dina problem men dom claas pressar vi har haft har man fått rengöra i pickupen ibland. Inte speciellt ofta men tex. där pinnarna viker ner brukade det klabba igen.

Jag funderade mest på vad du gör med hampan. Finns det avsättning för den i finland?

Har funderat på hampa i många år men det har bara blivit funderingar än så länge.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mask (trådstartaren)

#11 » 16:46:06, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Det låter som det skulle behövas en duk - pickupp har användes på en del äldre maskiner och till ärttröskor . :grin:


Kan du berätta lite mer vad du menar med duk?

Har funderat på om man kunde använda en stark tarpaulin pressenning och klippa ur spår för pinnarna. Då kunde man relativt enkelt ta lös och sätta ihop. Själva rensningen går ganska lätt och snabbt..

Mimeck, ja finns ett företag som köper.
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

MekJan

#12 » 16:55:30, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns eller har funnits längre tillbaka som tillbehör till gamla tröskor och självbindare en elevatorduk med små räfspinnar som skulle plocka upp en del omöjliga material , har ju inte sett det i verkliga livet men vet att det fanns med i någon lärobok på lantbruksutbildningen för rätt många år sen ! :cool:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se