Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Byta K-axel på Slåtterbalk

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera vallmaskiner här

Låtsasbonden i Vallby (trådstartaren)

#1 » 21:57:50, 20-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har köpt en Jutlandia Slåtterbalk som vara hade en halv K-axel. Den har fyrkantig profil och efter att ha sökt på nätet och hört mig för verkar det vara väldigt svårt att få tag på en andra halva. Köpte därför en ny axel, men stötte på patrull när jag skulle ta bort den gamla. Jag letar febrilt efter en sprint eller skruv eller dylikt som håller fast Knuten i balken men hittar inget, det verkar som om den sitter fast monterad i balken, kan det vara så? Och är det då så att jag får sära på de dära gafflarna för att kunna byta axel? Jag är helt nybörjare med det här så jag frågade två andra bönder och ingen trodde man skulle behöva göra så men då jag inte hittar nån lösning hoppas jag någon här förstår mitt problem och kan hjälpa mig:) bifogar en bild på knuten om det hjälper

TACK!
Bild
Låtsasbonden i Vallby
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:09:09, 20-04-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: T31



Michael Meier

#2 » 07:34:53, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaa du, det finns fyrkantsprofiler att få tag i, men tror inte det är värt jobbet att finna rätt modell.

rent kostruktionsmässigt är dessa två delar, axel och K-axel, frågan är vad har du köpt för K-axel ?

Om den du köpt passar överhuvudtaget är det ingen som vågar gissa på :) då måste du berätta vad det är.

finner du inget rörstift under färg och rost så blir det till att snitta upp hylsan med kapskiva vså att du kan slå in en kil eller göra ett brett spår för ett plattjärn, slipa inte ner i axeln, har du en krysskil på axeln (syns ingenting på bild) kan du slipa där, så skadar du inte axeln av misstag.

Slå väldigt försiktigt radiellt, helst inte alls, axiellt får du byta lager på om du slår för hårt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#3 » 07:37:59, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller är delen hejarsmidd ? ( i ett stycke) om du tittar i centrum, vid knuten borde du se en axel om det är delbart.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#4 » 09:01:04, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

plan B, hitta passande citronprofil och anpassa fyrkantsaxeln, så kan du använda den k-axeln som du har hittat.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Låtsasbonden i Vallby (trådstartaren)

#5 » 17:51:24, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för svaren!

Michael Meier skrev:Eller är delen hejarsmidd ? ( i ett stycke) om du tittar i centrum, vid knuten borde du se en axel om det är delbart.


Detta vore ju bra att reda ut för om den inte är delbar behöver jag ju inte försöka lista ut hur den delas:) förstår dock inte helt vad du menar? I centrum av ena "gaffeln" är det där jag ska se en axel? Bifogar en bild till om det kan hjälpa på nåt sätt:)

Att skära upp hylsan för att kunna dela på den är ett bra tips, men det känns ologiskt att man inte ska kunna få ut den och byta axel på ett vettigt sätt? Man visste ju att de kunde gå sönder även förr..

Kan det vara en idé att försöka skjuta ut en av kilarna i gafflarna (de verkar sitta med nån slags låsring) och sedan ha en ny axel med samma dimension på gaffeln som man sätter dit på samma sätt? Har dock försökt rubba låsringarna utan större framgång men hade kunnat jobba mer på det..

Plan B är inte dum faktiskt:)



Bild
Bild
Låtsasbonden i Vallby
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:09:09, 20-04-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: T31

63an

#6 » 17:58:52, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar vara listigt att sanera rent så man verkligen kan se vad man gör, å sedan tar man ställning till problemet eller är det 1 ackordsjobb du ska göra? :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

mimeck

#7 » 17:59:50, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slipa bort färgen med en stålborste eller rondell så kanske låsningen kommer fram.

Kan den vara låst bakifrån så du måste ta ur korset?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Berit

#8 » 18:56:43, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det samma storlek på knutkorset så går det att dela och byta där :cool:
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

Låtsasbonden i Vallby (trådstartaren)

#9 » 19:31:10, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Brukar vara listigt att sanera rent så man verkligen kan se vad man gör, å sedan tar man ställning till problemet eller är det 1 ackordsjobb du ska göra? :djaevul:


Haha förstår dig, men trodde det var en lätt sak stt åtgärda bara att jag inte visste hur då det är nya prylar för mig:) ska rengöra och börja demontera det som sitter runt för att fatta mer hur den funkar:)
Låtsasbonden i Vallby
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:09:09, 20-04-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: T31

Låtsasbonden i Vallby (trådstartaren)

#10 » 19:32:18, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Slipa bort färgen med en stålborste eller rondell så kanske låsningen kommer fram.

Kan den vara låst bakifrån så du måste ta ur korset?



Jag har funderat på samma sak, att den är låst bakifrån på nåt sätt, ska undersöka saken!
Låtsasbonden i Vallby
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:09:09, 20-04-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: T31

johaniskogen

#11 » 19:41:47, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har stött på kaxlar på slåtterbalkar där knuten varit gängad på maskinsidan..
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Masseydriver

#12 » 20:03:39, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja gängade axlar har jag också träffat på , dessa har varit vänstergängade.
Masseydriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:37, 17-07-2016
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c, Massey Ferguson 65

63an

#13 » 20:30:57, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som regeringen då :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Låtsasbonden i Vallby (trådstartaren)

#14 » 21:36:38, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:Har stött på kaxlar på slåtterbalkar där knuten varit gängad på maskinsidan..


Nu slog du huvudet på spiken Johan! Monterade bort att jobbig skyddsutrustning och tvättade rent lite och såg då att den var gängad på insidan! Hann inte börja försöka skruva ut den, men antar den är ska skrivas ut tvärt emot hur traktorn driver kraftuttaget... anar dock att den kommer sitta som berget:)

Såna här gängade axlar är det nåt som säljs nuförtiden?:) den jag köpte blir det till att lämna tillbaka omedelbums...

Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Låtsasbonden i Vallby
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:09:09, 20-04-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: T31

Jimmy Nilsson

#15 » 22:09:55, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade inte ens försökt skruva av gaffeln. Dela den i korset och skaffa en axel med amma mått på kors. Knutkors är ganska lätta att dela på. Denna ger en fingervisning. Man får vara försiktig bara så man inte slår ihop öronen. https://www.youtube.com/watch?v=1d6v7zmM_WQ
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se