Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

RotorSlåtter SIP 172 Byta lager diskar?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

badhabits (trådstartaren)

#1 » 13:08:09, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte denna i våras, e inte nån fena på såna här grejjer,har ju endast använt vanlig hederlig slåtterbalk,men efter säsongen slut så tänkte jag fan va trött ja e på denna klenoden,är värd bättre grejjer :grin:

vart fall köpte denna RotorSlåtter SIP 172 och när när ja skulle smörja upp den för i sommar,så märkte jag de 2 innersta diskarna glappade rätt mkt jämfört med dom 2 yttre, Jag tänkte bara se om nån här inne vet om man kan byta lager på denna typ av slåtter maskin,samt hur man ska gå till väga i så fall.

kan det gå åt helvete om jag inte byter nu? Ok lyckades få tag på instruktions bok. så här ser det ut på sprängskiss.

Bild

Bild


Gå till lösningen
badhabits
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:51, 09-02-2009
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430-77
Tvättmaskin Ljunga verkstad 6000W
Destillator i Rostfritt Stål



Stefan1972

#2 » 13:12:39, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det sitter ju lager där så nog lär det vara bytbart. Dessutom ska man komma ihåg att det är billigare att serva och byta lager när de börjar bli dåligt än att vänta tills haveriet är ett faktum för då brukar det inte räcka med lager.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

badhabits (trådstartaren)

#3 » 13:22:14, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja det finns lager, men du har rätt stefan, att ja bör fixa innan det är dax å slå. ok återkommer när plockat isär å bytt lager i diskar, så ska ja visa hur man gör.kanske det underlättar för nån annan som vill byta lager på en rotorslåtter maskin.

ok e man redneck så är man :mrgreen: ok detta är väl inget jag rekommenderar men va fan lossa 100 bultar som är sönderrostade, bara för en bult jävel som håller fast hela skiten,typisk grodätare tillverka maskiner på så idiotisk sätt,ok lager var ras,å nu har ja beställt nytt, ok för den som vill gå en genväg så kan man göra så här,det finns ju ingen olja i balken ändå,men ska svetsa ihop senare,trevlig sommar :wave:
Bild

Bild


Detta inlägg har valts som lösning

badhabits
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:51, 09-02-2009
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430-77
Tvättmaskin Ljunga verkstad 6000W
Destillator i Rostfritt Stål


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se