Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Stort haveri FAHR HD400 hårdpress

40 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera vallmaskiner här

bert

#16 » 00:21:00, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl bara och lägga dom på nåt hårt och klippa till med en handslägga så märker man ju snart om det är blötjärn el inte till dom
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar



Ptr

#17 » 01:31:40, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael.Andersson skrev:
Ptr skrev:Varför gick inte brytbulten? Är den någon som borrat upp hålet eller nån bussning som är borta och sen satt i för grov bult alt. satt i bättre skruv än det ska. Vart att kolla i alla fall. De brukar ju vara kvicka på att gå av.


Vart sitter den menar du..?

Det sitter en fjäderbelastad slirkoppling på pressen direkt efter kraftöverföringsaxeln. Den ska lösa ut vid 600Nm enligt manualen. Lossade på fjädrarna förra säsongen och motionerade den.

Enligt manualen ska det sitta ytterligare en slirkoppling direkt efter svänghjulen


Slirkopplingen sitter före svänghjulet kraftmässigt och slirar när det går tungt, men brytbulten sitter efter.
Kan vara som en vinge ut från axeln som går genom svänghjulet och genom den sitter bulten tvärs igenom parallellt med axeln. Finns säkert flera varianter på det.

Eller så är det en smatterkoppling eller motsvarande efter om det står så i manualen, nått som gör att svänghjulets kraft inte förmedlas in i maskinen när det slår stopp. och löser detta inte ut som det ska så går saker sönder, en kedja eller så var min tanke.

Spärren som slår stopp på kolven när maskinen knyter inte gå tillbaks som den ska, av att de kärvar eller om nålarna inte kommer tillbaks riktigt fullständigt. Då kan spärren hacka i kolven men inte så att det slår stopp först, men blir det värre så spärrar det som det ska, och löser det då inte ut driften så drar det sönder något annat.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

enok75

#18 » 16:07:04, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

Michael.Andersson (trådstartaren)

#19 » 22:37:00, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är iaf en ny svindyr 1" kedja inhandlad från Momentum. Rullarna är något bredare men får hoppas det inte påverkar nåt.

Funderar på om inte kedjespännar-armen kan var en bov i dramat. Axeln som håller den var väldigt sliten så hela armen lineade inte upp så bra med övriga drev.
Knäppte även lite kort på grannen press och den verkade ha något längre kedja för spännaren hade ett annat läge. Så jag tar väl till kedjans längd så spännaren hamnar i samma läge den på bilden. Det sitter även en stålbit som man ska flytta så inte armen kan slå bakåt och slacka kedjan.

Bild

Ny 16mm slipaxel samt nytt lager är iaf beställt till kedjespännaren..

Ligger även nya 10mm plattjärn hemma som ska bearbetas till 3st nya fingrar

3 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#20 » 22:31:10, 30-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagen började bra med tillverkning av nya fingrar. Rätade de gamla någolunda och använde som mall.
Tog även bort presskolvens knivar för att skärpa dessa.

Bild

Sedan gav jag mig på att justera presskolvens glidskenor då ja tycket att den glappade fruktansvärt. Spelet mellan kolven kniv och den fasta kniven i öppningen skulle vara 0,5-1mm. Och det är ju omöjligt om inte presskolven går stadigt i kanalen.
Tyvärr upptäckte jag ett rullhjul som var helt stumt. Så allt arbete med att justera glidskenorna var bortkastat.
Ut med hela presskolven bakvägen :ohnej:
3st rullhjul var helt stumma och hade blivit ovala. Fick några att rotera med krypolja och en stor polygrip. Men de var ju ändå ovala.
Bild
Originalets URL: https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1288/1288-1e736d6377e24e3fe401b48e16b3eacc.jpg


Nyss hittat nya på Tyska eBay så får väl lägga in en beställning.
Pressen kan ju inte ha arbetat optimalt när kolven glappat hela tiden. Knivspelet lär ju ha varierat skapligt.
Bild
Originalets URL: http://i.ebayimg.com/images/g/3EIAAOSwoQ1ToE3e/s-l1600.jpg


Till råga på allt så var kullagret som sitter på stora armen till presskolven helt slut. Kuggade och knastrade i det :svettas:
Så blir väl ett eget projekt att få bort det och tyda lagerbeteckningen. YS40 står det i sprängskissen men de hittar jag inget om jag googlar.
Sambon vill dessutom att vi ska pressa havrehalm på grannens gärde.. så börja bli liiiite svettigt :myzsko:
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

EE

#21 » 00:07:00, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polska Sipma tillverkar balpressar på licens från Deutz-Fahr än idag.
Det är troligen intressant att titta i sprängskissen och reservdelslistan till deras maskiner. Jag vet inte vilken beteckning hos Sipma som motsvarar HD400, om just den modellen ens licenstillverkas.
Oavsett detta kan det nog finnas en del gemensamma komponenter?
T ex denna https://sprzedajemy.pl/prasa-sipma-z224 ... nr45261702
ser helt identisk ut med den HD300 jag tidigare använt. Troligen är det samma lager och rullhjul i både HD400 och HD300 varför det kan vara intressant att kolla reservdelspriserna till Sipma i Polen.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Michael.Andersson (trådstartaren)

#22 » 22:28:42, 01-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev:Polska Sipma tillverkar balpressar på licens från Deutz-Fahr än idag.
Det är troligen intressant att titta i sprängskissen och reservdelslistan till deras maskiner. Jag vet inte vilken beteckning hos Sipma som motsvarar HD400, om just den modellen ens licenstillverkas.
Oavsett detta kan det nog finnas en del gemensamma komponenter?
T ex denna https://sprzedajemy.pl/prasa-sipma-z224 ... nr45261702
ser helt identisk ut med den HD300 jag tidigare använt. Troligen är det samma lager och rullhjul i både HD400 och HD300 varför det kan vara intressant att kolla reservdelspriserna till Sipma i Polen.


Tackar för detta tips! Verkar ju helt klart värt att forska vidare i
Försöka hitta nån sida som säljer delar till dessa bara
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

gaffa

#23 » 22:41:49, 01-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det problem med att få tag i originaldelar till pressen från Deutz Fahr?
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

atlashjul

#24 » 23:13:19, 01-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Originaldelar är det rent guld i priserna, har för mig han sa sist på rosenqvist att det nästan inte finns original delar att få längre till dom heller. Sipma säljer inte delar direkt längre du måste finna en underleverantör. Ska du inte ha många så kan du nog köpa på ebay med, utan stor förlust. Sipmas press är en större modell har för mig att det är en HD 480-560 eller nått. Köpte sipma knivar från polen till min 440 och de fick jag korta in och göra nytt hål i :-) men just rullarna ska va lika (hoppas jag) köpt alla till min nu.. Men kolla sipmas sida som sagts förr, priser på en del saker, men i Zloty så du får räkna om.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Michael.Andersson (trådstartaren)

#25 » 19:47:12, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har ju jag bara hört med PA lantmaskin här i Kumla. Fick då till svar att fingrarna jag sökte hade utgått. Tror inte dom är så sugna att sälja delar till gamla maskiner överhuvudtaget..

https://agrodoctor.eu/ är en sida jag hittat. De hade rätt så mycket till Sipma-pressar ch man känner ju igen de flesta delarna. Tänkte beställa ett nytt kugghjul bak till "balstjärnan" då mitt är lite slitet.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

Michael.Andersson (trådstartaren)

#26 » 22:11:56, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagret på presskolvens arm var ju som sagt inte så fräscht. Nån gammal historia med excentrisk låsning mot axeltappen.. samt även sfärisk låsning i lagerbocken. Första gången jag sett den lösningen men det är tydligen vanligt och effektivt på lager som endast roterar åt ett håll.

Bild


Fick tips på Facebook om http://www.swedex.edsele.nu/
Mailade över lagerbeteckningen samt några bilder. Nu fanns ju inte mitt lager hemma utan var tvungen att beställas från utlandet till ett rätt så högt pris antar jag.
Efter lite meningsutbyte kom vi fram till att ett sfäriskt lager utan låsning skulle passa. Jag gör bara några extra hål för stoppskruvar i den befintliga låsringen som satt där från början. Går ju även att limma lagret på axeln med Loctite 648 för säkerhets skull.
Så jag hade mitt lager hemma efter några dagar. Kan verkligen rekommendera det företaget :thummar:
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77

överlass

#27 » 22:25:19, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den typen av låsning och lagerhus är väldigt vanlig på tröskor, och funkar bra tycker jag.
Det enda är att lagerhusen kan bli dyra ibland, fick jaga rätt på två stycken i polen och då kostade dom ändå 1300 kr st till ganska små lager. Bra att det löste sig!
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

EE

#28 » 22:27:26, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Målmedvetet jobb du gör!
Har skruvat lite i pressar förut, men aldrig behövt se över det där lagret. Finns där ingen smörjnippel eller vad är egentligen orsaken till problemet? Trots allt är där relativt låga varvtal och låg belastning sett till lagrets dimensioner, menar alltså att det där lagret aldrig borde behöva bytas på dylik maskin inom rimliga gränser.

Inser att du inte har någon historik på maskinen och inte kan göra annat än laga det som behöver fixas för att komma igång igen.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Ptr

#29 » 22:46:33, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska det inte vara en tätningsring på före låsringen?
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

atlashjul

#30 » 22:53:04, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Damm å fukt under tid,och mycket stillastående, tar lager på såna maskiner. Mitt havererade under körning, blev lite +ljud så att säga. var bara rester igen av lagret. Beställde på originalnr den gången på momentum? har jag för mig. Va ju längesen. Momentum ä dyrt å krångligt numer. Köpte kedja till rundbalspressen nu, på kullager.se 1tum x5m 1500kr :-D tyckte det va ok pris
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se