Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Oljebyte JF GCS 210

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

Hektor (trådstartaren)

#1 » 23:28:41, 14-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen.
Hektor här.
Jag startade en tråd tidigare om råd och dåd ang. rubr. slåtterkross, men den blev så lång med alla frågor och svar så jag tar mig friheten att starta en ny tråd i ämnet.
Jag vill tacka alla som ställde upp med bra tips, för nu är maskinen igång och provkörning på en mindra slåttervall gick över förväntan. :-)
Men jag behöver hjälp med ytterligare en sak: Hur i helskotta byter man olja i balken? Det är inte gjort på ett antal år och det skall göras varje år. I manualen finns endast en schematisk bild som visar en öppning på balkems översida,
samt en anvisning att oljenivån skall vara 7-8 mm eller 2 liter av en agrololja 80-90 el likn.. Vi blev rekommenderade T55 80-90 olja så det är hemköpt. Jag tolkar det så att man ska stoppa ned en mätsicka i nåt hål nånstans och mäta upp de 7-8 millimetrarana. Är detta rätt uppfattat och vet någon var man tappar ur oljan, resp. mäter oljenivån? :screwy:
/ Hektor
Hektor
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:48:00, 30-07-2013
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350,Nuffield 342, BM 36,BM 600



johnneballe

#2 » 19:25:47, 16-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har en likadan slåtterkross och avtappningen sitter under balken en insexplugg, (leta så finner man) Men häll INTE I 80/ 90 OLJA I BALKEN!!!! Det ska vara Agrol Turbo Combi enligt boken och mycket riktigt 2 liter eller 7mm, Mät med ett skjutmått sätt skjutmåttet mot ovansida balken och kör ner det i påfyllningshålet nivån ska sen stå på skjutmåttet. 80 /90 oljan kan du däremot använda till vinkel växlarna. Men Absolut inte i balken!
Användarvisningsbild
johnneballe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:44, 16-10-2013
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000, Ford 6600-4wd. IH 484.

Michael Meier

#3 » 08:09:07, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad sitter det för balk på denna GCS ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Hektor (trådstartaren)

#4 » 12:34:03, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjänare Jonneballe!
Tack för svar. Då ska jag försöka krypa under balken och leta efter en insexskruv, så får vi se om det rinner ut nån olja. Men sen då? Jag måste hitta ett hål där man fyller på och mäter på det där bra sättet som du beskriver.
Det sitter en stor insexskruv på vä sida ( i körriktningen ) Kanske 14 mm eller nåt, på balken bredvid vinkelväxeln. Är det påfyllningen?
Tack för varningen om oljan. Ska kolla om jag skrev fel, det ska ju vara en transmissionsolja. Oljegubben här sa T55, där jag trodde att T stod förtransmissionsolja. Ska dubbelkolla.
Av tidigare svar har jag fattat att det finns olika balkar till JF:en. Jag har ingen aning om vad vi har för balk. Jag fick en fråga om detta, men kan ej svara.
Hilsen / Hektor
Hektor
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:48:00, 30-07-2013
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350,Nuffield 342, BM 36,BM 600

bonnen513

#5 » 18:09:57, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte 80-90 olja?
Nej inte den eller rättare sagt dom stora insexskruvarna. Det är en liten
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

johnneballe

#6 » 18:28:21, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå det kan vara en Khun balk men det löser ju inte pluggproblemen. Ta bort den vänstra släpskon, där är avtappningen mellan 2:a och 3 dje tallriken är påfyllningen det ska vara en 8 mm insexnyckel. Det enda stället det ska vara 80/90 olja det är bakre vinkelväxeln till och med tjockare! så häll gärna i lite smörjfett från fettsprutan innan du häller i oljan då blir den lite tjockare! Vinkelväxeln som driver balken rymmer 0,25 lit och där ska vara samma olja som i balken alltså Turbo Combi Allt detta enligt JF,s bruksanvisning.
Användarvisningsbild
johnneballe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:44, 16-10-2013
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000, Ford 6600-4wd. IH 484.


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se