Sida 1 av 1

Oljebyte JF GCS 210

InläggPostat: 23:28:41, 14-07-2017
av Hektor
Hej igen.
Hektor här.
Jag startade en tråd tidigare om råd och dåd ang. rubr. slåtterkross, men den blev så lång med alla frågor och svar så jag tar mig friheten att starta en ny tråd i ämnet.
Jag vill tacka alla som ställde upp med bra tips, för nu är maskinen igång och provkörning på en mindra slåttervall gick över förväntan. :-)
Men jag behöver hjälp med ytterligare en sak: Hur i helskotta byter man olja i balken? Det är inte gjort på ett antal år och det skall göras varje år. I manualen finns endast en schematisk bild som visar en öppning på balkems översida,
samt en anvisning att oljenivån skall vara 7-8 mm eller 2 liter av en agrololja 80-90 el likn.. Vi blev rekommenderade T55 80-90 olja så det är hemköpt. Jag tolkar det så att man ska stoppa ned en mätsicka i nåt hål nånstans och mäta upp de 7-8 millimetrarana. Är detta rätt uppfattat och vet någon var man tappar ur oljan, resp. mäter oljenivån? :screwy:
/ Hektor

Re: Oljebyte JF GCS 210

InläggPostat: 19:25:47, 16-07-2017
av johnneballe
jag har en likadan slåtterkross och avtappningen sitter under balken en insexplugg, (leta så finner man) Men häll INTE I 80/ 90 OLJA I BALKEN!!!! Det ska vara Agrol Turbo Combi enligt boken och mycket riktigt 2 liter eller 7mm, Mät med ett skjutmått sätt skjutmåttet mot ovansida balken och kör ner det i påfyllningshålet nivån ska sen stå på skjutmåttet. 80 /90 oljan kan du däremot använda till vinkel växlarna. Men Absolut inte i balken!

Re: Oljebyte JF GCS 210

InläggPostat: 08:09:07, 17-07-2017
av Michael Meier
Vad sitter det för balk på denna GCS ?

Re: Oljebyte JF GCS 210

InläggPostat: 12:34:03, 18-07-2017
av Hektor
Tjänare Jonneballe!
Tack för svar. Då ska jag försöka krypa under balken och leta efter en insexskruv, så får vi se om det rinner ut nån olja. Men sen då? Jag måste hitta ett hål där man fyller på och mäter på det där bra sättet som du beskriver.
Det sitter en stor insexskruv på vä sida ( i körriktningen ) Kanske 14 mm eller nåt, på balken bredvid vinkelväxeln. Är det påfyllningen?
Tack för varningen om oljan. Ska kolla om jag skrev fel, det ska ju vara en transmissionsolja. Oljegubben här sa T55, där jag trodde att T stod förtransmissionsolja. Ska dubbelkolla.
Av tidigare svar har jag fattat att det finns olika balkar till JF:en. Jag har ingen aning om vad vi har för balk. Jag fick en fråga om detta, men kan ej svara.
Hilsen / Hektor

Re: Oljebyte JF GCS 210

InläggPostat: 18:09:57, 18-07-2017
av bonnen513
Varför inte 80-90 olja?
Nej inte den eller rättare sagt dom stora insexskruvarna. Det är en liten

Re: Oljebyte JF GCS 210

InläggPostat: 18:28:21, 18-07-2017
av johnneballe
Jodå det kan vara en Khun balk men det löser ju inte pluggproblemen. Ta bort den vänstra släpskon, där är avtappningen mellan 2:a och 3 dje tallriken är påfyllningen det ska vara en 8 mm insexnyckel. Det enda stället det ska vara 80/90 olja det är bakre vinkelväxeln till och med tjockare! så häll gärna i lite smörjfett från fettsprutan innan du häller i oljan då blir den lite tjockare! Vinkelväxeln som driver balken rymmer 0,25 lit och där ska vara samma olja som i balken alltså Turbo Combi Allt detta enligt JF,s bruksanvisning.