Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Köpa ny trumslåtter

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

italienarn (trådstartaren)

#1 » 19:51:50, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en PZ 165 H trumslåtter, en gammal trotjänare som börjar bli bedagad. Knivfästena har jag svetsat några gånger och skydden är borta. Nu har väl reparationerna nått en slutpunkt eftersom drivaxelns båda lager har gått och även då drivremmarna. Jag vill absolut ha en trumslåtter eftersom den är MYCKET oöm dvs jag brukar slå busk med den också utan problem, stenar knorrar den över lite men nu börjar jag känna till var dom är på mina 4 ha som jag slår varje år.
Nu tänker jag köpa en ny trumslåtter, de jag hittar här i Sverige är från Thoréns i Kil och Metal Fach. Jag undrar om någon har andra uppslag på var jag kan få tag i en ny och erfarenhet av dom jag känner till. Tyvärr så är det mitt i sommaren så en begagnad kan jag väl drömma om bara.
italienarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:18, 19-01-2013
Maskintyp: Traktor



krokodilen

#2 » 19:43:00, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan fixa en sådan här åt dig.

https://www.ystamaskiner.se/vallmaskine ... er-ysta-rs

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Burträskarn

#3 » 21:45:21, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har två JF CM-maskiner som verkar tåla det mesta. Nackdelen är att de är remdrivna, och de remmarna är inte billiga...! Den andra nackdelen är att de är så förtvivlat smala (150 cm), men till fyra hektar borde de gå att använda utan att framkalla allt för svåra mentala problem. Sen har jag haft en CM 2650 vars bestående effekt är att jag av princip hatar JF:s vallmaskiner (eländet höll bara fem hektar mellan varje reparation!). Men CM 151 och 152 är ändå lättmekade grejer: En stor och en lite skiftnyckel, och en tias insex, och du kan skruva isär rubbet...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

gaffa

#4 » 22:16:41, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en rejäl JF trumslåtter på 3 meter, mycket bättre än öststatsprylar från ysta


Bild
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

krokodilen

#5 » 00:15:07, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det verkligen en trummslåtter? :klia: Tycker det ser ut som en rotorbalk,,, men jag kan ha fel.

Hursomhelst lär väl Kongskildes trummslåtter gå lös på 4ggr mer än en 1,85 Ysta.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#6 » 10:01:34, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en trumslåtter


Bild
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

gaffa

#7 » 12:57:29, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och här har du en begagnad trumslåtter som är 2,65m bred i Kalmar om du bor på det hållet

https://www.blocket.se/kalmar/JF_CM_265 ... =23_10&w=3
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

italienarn (trådstartaren)

#8 » 15:13:32, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin maskin på bilden men för bred för mig, jag kan max ha en som är 1,80 för annars kan jag inte slåtta passagerna mellan åkrarna.
Eftersom det är mitt i semestertider så innan Thoréns i Kil slog igen så beställde jag en som är 1,8 meter där, k-axel följer ju med och sedan så köpte jag med en hydraulcylinder för upplyftning till vertikalt läge, borde vara standard tycker jag. 19900 inkl frakt o exkl moms.
Jag vet att den förmodligen är från Polen men eftersom EU bidragen har gjort att mycket verkstadsproduktion har flyttat dit så får man väl köpa det. JF mfl kollade jag också på men då trodde jag dom bara hade rotorer och inte trummor men din bild visar ju att det finns också.
italienarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:18, 19-01-2013
Maskintyp: Traktor

conny1990

#9 » 20:54:11, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Hoppar in i tråden. Förstod att du handlat av Thoréns. Är själv lite inne på att köpa trumslåtter 1,80 med hydralisk lyft. Så tänkte bara höra med dig om dina upplevelser/erfarenhet hittills. Hade varit intressant att höra då jag behöver ny huggare. Hade/conny
Frågar man inget får man inget veta!
conny1990
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 30-06-2013
Ort: markaryd
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 430, Ew160e, Deutz d6207c, Fendt 306lsa, Bobcat 300 farmboy

italienarn (trådstartaren)

#10 » 22:04:35, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har kört lite med den nya maskinen från Thoréns nu, den funkar bra, har testat stenutlösningen också och jag backade tillbaka den i driftsläge enkelt. Lyften är ok men tills vidare så struntar jag i skydden, kan sätta på dom senare. Grejen med en trumslåtter är ju att man både kan slå gamla vallar och busk, normalt för mig är att vallen är 1,3 meter hög för det är växtligt och ligger vid en sjö. Jag slår bara för EU bidraget och låter det ligga. Skulle aldrig vilja ha en rotorslåtter med en massa småtallrika och en massa reparationer. Trumslåtterns undre tallrik glider ju bara över ojämnheter utan problem, ibland så har jag röjt busk längs med vägen med den gamla maskinen, om busken är grov, uppåt 5 cm får man gnugga lite så dom ger sig.

2 personer gillar det här inlägget.
italienarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:18, 19-01-2013
Maskintyp: Traktor

Gaffe

#11 » 23:10:35, 28-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppar in i denna tråd.
Har fått beskedet att han som normalt sett hugger mina vallar bytt till en stor drake som inte kommer komma in på små skifterna i skogen.
Har cirka 4 ha vall som skördas två gånger/år. Första skörd efter det gått i ax.
Jag får olika bud om jag skall gå för en trumslåtter eller en rotorslåtter.
Längre upp i tråden skrivs det att trunslåttern är tåligare, min traktormek säger tvärtom.

Tänker mig en arbetsbredd på max 2 meter.

Tittat på Thoréns, Ysta samt beg Kverneland gällande trumslåtter. KTS samt SIP nya rotorslåtter.

Plånboken verkar gilla trumman bättre

Tacksam för om ni kan dela med er av era erfarenheter.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Gaffe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:20, 21-02-2013
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Branson 5025R


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se