Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Erfarenheter av mantelplast?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

sedvall (trådstartaren)

#1 » 12:24:53, 29-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon här som kör rundbalspress med mantelplast?

Jag har en McHale fusion 3 plus men har inte fått mantelplasten att funka. Verkstaden säger att det kan krångla på fel kvalité på fodret men även vid de bästa av förhållande så är det problem, kort foder med lagom förtork. Det som händer är att plasten letar sig ut i rotorn och lindar upp sig där, vilket leder till en halvtimmes jobb med att få bort skiten, för att efter ytterligare tio balar göra samma sak igen. Någon som haft samma erfarenhet och löst det? Isf hur?
Sedvall Jord och Skog
Användarvisningsbild
sedvall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:21, 02-10-2012
Ort: Hedesunda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T214 Direct
Huddig 1160
Volvo L70C



Michael Meier

#2 » 06:25:47, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lösningen sedan 1970 på alla dessa j#%vla RP maskiner är å mata in änden på vad det nu kan vara, sisal,plastsnöre,nät eller mantelplast i materialflödet.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

marrtin

#3 » 20:49:28, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan.

Vi har exakt samma problem. Ska du köra torrt typ som hö så är det bara att glömma, då är det nät som gäller. Annars gäller det att stanna lite för sent så att det finns lite gräs på väg in när pressen släpper på plasten. Låter du balen snurra några varv i kammaren utan inmatning av gräs så hamnar plasten i rotorn eller runt en rulle.
marrtin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:52, 26-03-2008

sedvall (trådstartaren)

#4 » 16:43:02, 09-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att mata in material medan balen "plastas" hjälper ju bara för att plasten inte ska hamna runt en rulle, när plasten far ut i rotorn har den ju inte ens kommit till inmatningen!?
Sedvall Jord och Skog
Användarvisningsbild
sedvall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:21, 02-10-2012
Ort: Hedesunda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T214 Direct
Huddig 1160
Volvo L70C

marrtin

#5 » 16:48:34, 09-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plasten åker mellan två rullar längre ner. Det åker inte på utsidan. Vi har även fått ut all plast under pressen.

Anledningen till att det måste åka med gräs samtidigt som plasten är att det måste vara hårt tryck mellan bal och kammaren. Snurrar balen några sekunder så blir balen för "liten"för kammaren och plasten åker ut mellan några rullar eller runt några.
marrtin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:52, 26-03-2008

sedvall (trådstartaren)

#6 » 13:37:04, 06-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att jag har hittat lösningen på problemet, jag har åtminstone kört 230 bal utan ett enda krångel. Jag sänkte sträckningen från 15 till 10%. Nu var materialet jag körde relativt kort och kanske 50 - 60% ts, vilket förmodligen är optimala förhållanden. Jag är också noga med att sakta ner i slutet av balen och fortsätta tills plasten kommit en liten bit, för att hålla så mycket tryck som möjligt. Vi får se hur det funkar på senfodret som förhoppnigsvis blir längre och troligen torrare.
Sedvall Jord och Skog
Användarvisningsbild
sedvall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:21, 02-10-2012
Ort: Hedesunda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra T214 Direct
Huddig 1160
Volvo L70C


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Snappis och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se