Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Löspress, ett impuls kap kanske..

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera vallmaskiner här

ac tc (trådstartaren)

#16 » 09:55:10, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:Varför ska du pressa ensilaget, öppna balen skär den i bitar och lägg på ett par pallar där du blåser med fläkt under... eller finns det en poäng i att göra allt i ett moment?

- blir lite väl krånglig att hantera på skullen..
Tanken är att pressa om 4-5 hösilage bollar under våren och låta dessa torka balar torka ute om vädret medger alt på skullen. Sen ska dom upp
på skullen i vilket fall som helst.
- en hösilage boll räcker typ 10-14 dagar på sommaren åt våra kusar och dom är svåra att behålla hållbarheten på.
Jag har inget vettigt utrymme att sprida ut den på och skullen är just en skulle så baxa upp 600 kg höboll dit är inte att tänka på.
- nu får vi se om det blir nåt alls med tanke på höläget i år, det verkar vara hö kris. Inget jag märkt av men många omkring mig börjar bli oroliga.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



ac tc (trådstartaren)

#17 » 09:56:36, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-sson skrev:Hej, ja skulle tippa på 20-30 hk, varven är noga för balansen och knytapparaten, för låga varv så knyter den dåligt å missar mycket. Å ja tror du får många stopp vi låga varv.

- tackar för tipset.
Jag trodde den klarade sig med lägre effekt.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc (trådstartaren)

#18 » 10:55:22, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnj-e skrev:Byt helst ut plastgarnet mot 300 sisal!

- varför? Den har gått bra på garnet som sitter i så varför byta?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

bengt jansson

#19 » 20:44:54, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:
P-sson skrev:Hej, ja skulle tippa på 20-30 hk, varven är noga för balansen och knytapparaten, för låga varv så knyter den dåligt å missar mycket. Å ja tror du får många stopp vi låga varv.

- tackar för tipset.
Jag trodde den klarade sig med lägre effekt.

Nog borde den göra det! Den stationära halmpressen vi hade för 50 år sedan drevs med en 5Hk asea motor.
Var kanske rejälare svänghjul på den, men om du matar vettigt borde en 5.5 KW räcka. Hur tänker du med utväxling.
Du behöver 3-1 om din motor är 4 polig
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

Gunnar i Sörby

#20 » 21:59:32, 21-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi fodrar hästarna med hösilage på vintern och löspressat hö höst/vår när det är varm ute
Mina erfarenheter av en likadan löspress:
1. Fungerar bra upp till drygt 30 % fukthalt. Man får anpassa presskraften efter fukthalten så balarna inte blir för kompakta. Jag pressar efter 2-3 dagar och skulltorkar. De löspressade balarna är så porösa att de går fint att fläkttorka.
2. Varvtalet: Nominellt 540 rpm, jag brukar köra runt 400 för att traktorn väsnas mindre då. Känns inte så kritiskt men det blir tungt att trycka ut balen vid låga varv när det blir sämre hjälp från svänghjulet
3. Har mätt vårt ganska torra hösilage till 25-30% fukthalt, det känns med fingrarna som man skulle kunna lösa upp en rundbal och löspressa det direkt utan förtorkning. Då menar jag mekaniskt, vet inte vad kvaliteten blir.
4. Vi kör med en 35 hästars traktor, MF-35. Den belastas inte särskilt hårt så länge man pressar lösa balar. Kan vara ide att testa en elmotor. Ser inte så komplicerat ut att ta bort remmen som driver svänghjulet och istället driva med en rem från en elmotor.
5. Pressen fungerar bra med både 600 plastgarn och 400 plastgarn.
6. Jag har ingen instruktionsbok till min press. Har du lust att skanna din och lägga upp på Maskinistens Downloads?
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

Johnj-e

#21 » 09:35:03, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:
Johnj-e skrev:Byt helst ut plastgarnet mot 300 sisal!

- varför? Den har gått bra på garnet som sitter i så varför byta?


Kanske mycket en smaksak med men löspressar är ju konstruerade för ett tynnre garn och jag antar att de inte fanns annat än sisal och ståltråd då
Uppstår de nåt fel så garnet måste slitas av så slits sisal lättare av än syntet
En annan fördel är ju att sisal ruttnar de gör ju inte plast

Kollar man på poly-produkters hemsida så är det dessutom 300 sisal som rekommenderas för löspress
200 sisal och 400 syntet rekommenderas för hårdpress
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se