Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Funderingar kring betesputs från Kellfri, Bonnet eller A-maskiner, Samma maskin men olika återförsäljare?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

Freddeli (trådstartaren)

#1 » 12:40:16, 16-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har under en tid tittat efter en billigare betesputs för att hålla efter några hektar bete. Med tanke på den lilla arealen som ska hållas efter har jag inriktat mig på just billiga maskiner då jag inbillar mig att dessa bör duga till mig.

Desto mer jag läst på desto mer fundersam blir jag då det verkar som att många återförsäljare av billigare maskiner säljer exakt samma maskin fast med olika färgsättning och dekaler.

Låt oss ta en enkel maskin utan sidoförskjutning och med arbetsbredd 1.75m som exempel.

Bonnet kallar denna för EFGC175 och den ser ut såhär:
https://www.bonnet.se/lantbruk/gronyte/ ... sputs-175m

Bild
Originalets URL: https://www.bonnet.se/pub_images/large/107_010_betesputs_bonnet_efgc175_DSC_0005.jpg


Motsvarande maskin hos kellfri heter Vertikalklippare 1,75 m och ser ut såhär:
https://www.kellfri.se/vertikalklippare-1-75-m

Bild
Originalets URL: https://www.kellfri.se/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/5/35-vkm175_vertikalklippare_baksida_01.jpg


A-maskiner variant heter likadant som bonnets, EFGC 175, och ser ut såhär:
http://www.amaskiner.se/store/p/betespu ... 175-443335

Bild
Originalets URL: https://dst15js82dk7j.cloudfront.net/183136/74586711-SUfcT.jpg


Jag tycker dessa ser mer eller mindre identiska ut för ögat.
Googlar man lite på EFGC flail mower så hittar man bland toppresultaten ett kinesiskt företag som heter Changzhou Kafurter Machinery Co., Ltd och som verkar vara tillverkaren av alla ovanstående maskiner.
På deras hemsida finner man även många andra av de produkter som Bonnet och kellfri marknadsför.
Länk till deras hemsida om ni vill kika själva: http://www.kafurter.com/_FlailMower.aspx

Med tanke på vad som skrivs om kellfri här på forumet så har jag uteslutit dom i mitt sökande efter lämplig maskin, men nu känns de lite som det kvittar om alla de billigare maskinerna kommer från samma källa :klia:

Finns här någon som kan fylla på med ytterligare info? Finns det någon skillnad mellan maskinerna ovan som jag missar?
Bonnet anger tex vikten till 359kg, kellfri 285kg och a-maskiner 370kg, det skulle ju antyda att kellfris maskin är något klenare i godset, om nu siffrorna stämmer.

MVH Fredrik Håkansson
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80



gaffa

#2 » 13:03:10, 16-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det viktigaste är nog att du köper av en bra firma som bryr sig om sina kunder. Viktigt att firman finns nära dig så du kan köra och byta till en ny/få den reparerad när den går i bitar. Kellfri verkar vara lite snikna när det gäller reklamationer.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

wol

#3 » 00:16:56, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är vanligt att återförsäljarna köper in sina prylar från samma tillverkare men det kan ändå vara så att de skiljer lite beroende på att en inköpare kan beställa maskinen i lite olika utföranden med sin egen färg och logga.
Det kan ju vara så enkelt som att dom har skrivit fel vikt i sin dokumentation.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

EE

#4 » 00:44:10, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är exakt samma maskin.

Från Kinesiska leverantörer är det där vanligt, de levererar i den färg du vill och med den dekal du vill ha!
Skulle inte förvåna om den dör maskinen går att finna på alibaba.com, där kan man få pris på en full container med varan.
Är den billig och skall användas sällan, så ja. Köp.
Annars, köp nåt med bättre rykte för att faktiskt hålla god kvalitet! Det är förmodligen usel kvalitet om man kör lite hårt med grejorna. Sätter man aldrig den i sten så lär den hålla flera säsonger?
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Andreas A

#5 » 06:13:13, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte först en Bonnet 1.95m men sålde och köpte en begagnad av bättre märke ganska omgående.

Köpte en lika som denna som känns så mycket stabilare än dessa Kina-maskiner.
Var till och med så att den begagnade var billigare än Bonnet-maskinen. Det finns en hel del begagnat så det kan vara värt att leta. https://www.blocket.se/vi/79319630.htm

Andreas

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Freddeli (trådstartaren)

#6 » 06:54:15, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev:Ja det är exakt samma maskin.

Från Kinesiska leverantörer är det där vanligt, de levererar i den färg du vill och med den dekal du vill ha!
Skulle inte förvåna om den dör maskinen går att finna på alibaba.com, där kan man få pris på en full container med varan.
Är den billig och skall användas sällan, så ja. Köp.
Annars, köp nåt med bättre rykte för att faktiskt hålla god kvalitet! Det är förmodligen usel kvalitet om man kör lite hårt med grejorna. Sätter man aldrig den i sten så lär den hålla flera säsonger?


HEHE, https://www.alibaba.com/showroom/efgc-flail-mower.html :vissla:

Ja tanken är att använda sällan! Det rör sig om ett par hektar som ska putsas några gånger per säsong, kanske bara en gång beroende på hur mycket det blir betat. Men för den sakens skull vill jag inte behöva köpa en ny maskin om 5 år. Maskinen kommer att åka bakom en bm320, så någon hård körning är de kanske inte att tala om :vissla:

MVH Fredrik
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

Freddeli (trådstartaren)

#7 » 06:56:45, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas A skrev:Köpte först en Bonnet 1.95m men sålde och köpte en begagnad av bättre märke ganska omgående.

Köpte en lika som denna som känns så mycket stabilare än dessa Kina-maskiner.
Var till och med så att den begagnade var billigare än Bonnet-maskinen. Det finns en hel del begagnat så det kan vara värt att leta. https://www.blocket.se/vi/79319630.htm

Andreas

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Intressant!
Vad fick dig att överge bonnet-putsen? haveri?

Jo jag kollar blocket dagligen efter begagnade maskiner. Drömmen vore ju en Agrimaster eller berti, men de verkar vara sällsynta i storlekar som lämpar sig för min lilla buster :)

MVH Fredrik
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

Andreas A

#8 » 07:14:51, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet var att plåten i chassit var så lätt att böja. Hela maskinen skevade men då var den 1.95 bred. Fästerna för trepunkten blev också lite skeva.

Rotorns diameter är också lite intressant att kolla på ur hållfast-perspektiv. Har för mig att den var 100-120mm i diameter på Kina-maskinen. På den jag länkade till är rotorn närmare 200mm i diameter (gissar, har inte mätt) Storleken på lagren är också större.

Är du orolig för motoreffekten så är det väl bara är köra lite om lott och inte när det blivit förskräckligt långt. Jag som klipper återväxten efter min hö-skörd hade önskat ännu bredare än 2m för att slippa åka så mycket. Men min traktor är på 90hk också.

/Andreas
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Andreas A

#9 » 07:19:56, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Betesputs https://www.blocket.se/vi/79065180.htm

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Freddeli (trådstartaren)

#10 » 07:51:18, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas A skrev:Min erfarenhet...


okej. Det låter som att en sådan maskin inte ska användas till annat än slät och fin slåtteräng, den lär inte bli långlivad på mina naturbeten :razz:

nja orolig är jag inte direkt för effekten, det är snarare att den blir stor och otymplig på en så liten traktor. Hittade nedanstående bild i en annan tråd. Diagrammet kommer från närlants katalog.
Enligt det skulle jag kunna köra med en maskin uppåt 2.5m bakom bustern om jag kör med Y-slagor vilket jag planerar då det finns en del stora stenar i dagen. Annars resonerar jag som så att det är lättare att köra överlapp än att köpa en bredare maskin igen när man tröttnat på att köra flera varv :smile:

Bild

MVH
Freddeli
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:41, 31-03-2014
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320
Volvo BM T650 -80

Stridis2

#11 » 08:29:52, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med en 2,5 meters Kellfri med Y-slagor bakom en IH624:a som hade 58 pållar när den var ny (hur många som har rymt från hagen nu vill jag inte spekulera i...). Effekten är inte något problem förrän jag kommer ut i riktigt tät vegetation med över halvmeterns höjd.
Jag kör alltid med ganska stort överlapp för att slippa mistor. Då har jag kanske kvar 2 meters effektiv bredd. Skulle du göra så med länkade 1,75-metersmaskinen klipper du inte mycket mer än 1 meter, dvs dubbelt så många varv. Inget kul!

Det sägs att de gamla ljusgröna vetikalklipparna från Kellfri var riktigt bra. När de blev kinatillverkade blev tydligen färgen mörkare och allt sämre. Jag är mycket nöjd med min maskin, så det kan vara värt en tanke att inte utesluta de äldre Kellfri.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

kimmen

#12 » 16:58:51, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se till att du har ordentigt utkast på kliparn så att gräst spids ut ordentligt, inget kul med stora gräsklumpar liggandes på ängen
Använd y-slagor om du harhögt gräs och mycket sten
Kinaklipparna är bra om man bygger om dom med utkast
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

b0ned0me

#13 » 09:44:47, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Freddeli skrev:Hej!

Bonnet anger tex vikten till 359kg, kellfri 285kg och a-maskiner 370kg, det skulle ju antyda att kellfris maskin är något klenare i godset, om nu siffrorna stämmer.

MVH Fredrik Håkansson

Fick min levererat par dager sedan. Kan tipsa at skylten på putsen visar faktiskt EF-175 och enligt löjliga Chinglish-manual är EF-175 varianten en 255kg maskin som tål 30-40hk. Frågade Bonnet och fick svaret att ”Vikten kan skilja en del från år till år, men manualen blir den samma.”
Skit samma då den ska bakom en trött super dexta men om du planerar använda övre delen av angivna kraftband, fråga säljaren skriftlig precis vad dom levererar.
Tidigare Bonnet-putsar var Mateng-byggt. Vet inte om dom nu använder din påpekade fabrik men de finns massor av tillverkare av allt i kina. Någon kopierar ett enkel väst-produkt och tjänar lite, omedelbart kommer 50 andra bolag efter. 25 kopierar original-produkten och 25 kopierar den första pirat-produkten, och nästan alla använder lika modell-namn. Bonnet, kellfri osv antagligen byter leverantörer fram och tillbaka beroende på pris och tillgänglighet.

1 person gillar det här inlägget.
b0ned0me
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:53:41, 13-07-2014
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ZB1600

Trondos

#14 » 10:37:28, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg kjøpte min på P. Lindberg. https://www.p-lindberg.se/search?q=betesputs
Litt annet design på braketten som trepunkten skal festes i, men mye ser likedan ut. Har hatt min i tre år, eneste problemet har vært et lagerhavari som var min egen feil, kjørte på et berg. :ohnej:
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se