Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Vad är skillnaderna på slåtterbalk/betesputs m.m.

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

David, Luleå (trådstartaren)

#1 » 15:38:14, 19-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Försöker mest bli klokare på alla redskap som finns.

En slåtterbalk ser jag framför mig en sådan som sticker ut på sidan som har tänder i sågliknande form som klipper och lägger omkull det man slår (lite av en motoriserad lie) (med detta trodde jag inte var en slåtterbalk? https://www.blocket.se/vasterbotten/Kel ... a=1_9&w=2)

Betesputs är som jag förstår typ en traktorburen gräsklippare modell multiklipp

Slåtterkross vad är det?

Slaghack är det samma som slåtterkross?

Det jag funderar på är användningsområdena på dessa. Jag brukar leja en granne med betesputs att slå ängen runt gården. Funderar på att köpa nåt själv. Men vet inte vad som är bra. Jag har fått rekommenderat att inte köpa en slåtterbalk utan att jag bör ha en betesputs. Ytan som ska slås är rätt liten, 1ha
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550



Stridis2

#2 » 15:51:47, 19-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slåtterkross hugger man gräs med för att ta hö. Man knäcker stråna ("krossar" dem, därav namnet) för att det ska torka snabbare. Ingen maskin du ska ha för att putsa åkrar.
Betesputs finns i (minst) två huvudtyper. Rotorgräsklippare på anabola samt slaghack / vertikalklippare. Rotorklipparen inbillar jag mig gör ett snyggt klippjobb men är känslig för sten. Vertikalklippare finns med olika typer av slagor och lämnar därför olika resultat. Y-slagor går lätt, klipper hyfsat och hackar itu hyfsat. Tål sten bäst och är ganska billiga att byta ut. Hammarslagor går tyngre, hackar itu bättre, ger finare klippresultat men är känsligare för sten. Sedan finns lite andra varianter, L-slagor, Y-slagor med mittdel osv.

Vad du ska ha beror alltså på en massa saker. Hur mycket du vill investera, vad du har för traktor, hur åkern ser ut med sten och ojämnheter, vilket klippresultat du vill ha, hur ofta du vill klippa osv.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

David, Luleå (trådstartaren)

#3 » 16:00:21, 19-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en MF 550, åkern är rätt stenfri och jämn Behöver ju inte vara en golfbara precis. vill hålla efter lite för utseendet skull och för att inte sly m.m. ska få fäste. Kommunen har haft några vattenläckor mellan åren och grävt i den. De stenar som finns kommer från deras misslyckade efterstädningar. Men dem städar jag bort eftersom jag hittar dem.

Nu slår jag en ggn per år. Men då lejer jag ju det. Om jag själv skulle ha utrustning skulle jag nog slå 2 ggr per år. Tänker inte investera allt för mycket. Men om det dyker upp någon begagnad utrustning så är det ju bra att veta vad det är om jag ska överväga att slå till.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

christoffer.gustavsson

#4 » 16:24:54, 19-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har väl inte allt för mycket erfarenhet av grejerna som så, men jag skulle säga att om du inte ska ta reda på höet och det ska se någorlunda städat ut borde ju betesputsen vara mest lämplig.
Slåtterbalken skulle förstås vara billigast men den erfarenhet jag har där är att du inte kan hålla någon hastighet med dessa och att det inte är så jättekul att lyssna på när knivarna slår fram och tillbaka (jag har en som paras ihop med en Volvo T24 men då handlar det inte om en hektar som ska slås).
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

Burträskarn

#5 » 01:51:40, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spana efter en rotorslåttermaskin (eller trumslåtter). En sån är tämligen okänslig för lite ris, och kräver hälften så mycket bränsle som en betesputs. Varför? Jo, för att en slåttermaskin slår bara av gräset, medan en betesputs ska mala ner det till en klibbig, grön massa. Har du tänkt köra av den där ängen flera gånger varje sommar kan en puts vara en bättre maskin, men är du nöjd med en vända är en vanlig rotormaskin nog så ekonomisk. Tycker jag, i alla fall...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

ja-bond77

#6 » 18:04:28, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är man rädd om gräsväxtligheten kör man inte med slåttermaskin eftersom avslaget täcker marken relativt effektivt och gräset dör ställvis ut och ogräs tar över handen på sikt eftersom nytt gräs inte orkar växa igenom den tjocka "strängen" efter en slåttermaskin. Främst nån roterande sådan som drar ihop gräset en aning i strängar alltså. Vanlig knivbalk som stjälper all växtlighet där den står ger en tunnare matta för återväxten att växa igenom. Men bäst är nog att krossa ner växtligheten med nån horisontal-/vertikalmaskin. Efter några veckor ser man inte ens att det krossats för allt är redan nervuxet i nytt gräs. :thumme:

Skördar man bort avslaget är det förstås annorlunda. Då går det bra med slåttermaskin.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se