Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Balk haveri kverneland 4336

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

kullagard (trådstartaren)

#1 » 00:03:35, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ägare till en Taarup /kverneland CT 4336 som vi hade beslutat oss för att byta ut till nästa säsong, till en som funkar bättre ihop med frontkross. En himla bra kross som gått massor. Var nöjd när vi var klara för säsongen. En samarbetspartner kraschade sin kross, och då lånade vi ut vår. Efter 2 dgr så rasar balken,dvs bara tallrik 1 från vänster (bakifrån) snurrar. Denna har att de två vänstra tallrikarna snurrar åt samma håll, så där finns problemet. Hur svårt är det att fixa detta själv, och ungefär res del kostnad. Alternativet är ju maskin försäkringen och ny balk. Vad är lämpligast? Ska bytas bort eller säljas.

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk
kullagard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:11, 31-03-2015



Janson1

#2 » 09:19:06, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror en bild skulle hjälpa...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Turbodiesel

#3 » 10:31:51, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försäkringsbolagen brukar inte vilja reparera balkar, och det säger ju lite om hur oddsen är för att lyckas. Allt inuti som inte byts ut ger ju en stor risk för nytt haveri. Har det tagit stopp kan ju även synbart friska kuggar brista efter en kort tid, och haveriresterna brukar besudla hela innanmätet omedelbart.

Kompletta balkar säljs ju dessutom ganska rabatterat jämfört med att köpa den som enstaka reservdelar, och det brukar bli en hel del som man vill byta när den öppnas. Tidsåtgången är inte att leka med heller, när inte en enda grej går att lossa på avsett vis.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kullagard (trådstartaren)

#4 » 11:26:26, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jag tror en bild skulle hjälpa...
Jag har inte öppnat något, så svårt att se. Bara konstaterat att driver bara på första tallriken.

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk
kullagard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:11, 31-03-2015

kullagard (trådstartaren)

#5 » 14:57:34, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Försäkringsbolagen brukar inte vilja reparera balkar, och det säger ju lite om hur oddsen är för att lyckas. Allt inuti som inte byts ut ger ju en stor risk för nytt haveri. Har det tagit stopp kan ju även synbart friska kuggar brista efter en kort tid, och haveriresterna brukar besudla hela innanmätet omedelbart.

Kompletta balkar säljs ju dessutom ganska rabatterat jämfört med att köpa den som enstaka reservdelar, och det brukar bli en hel del som man vill byta när den öppnas. Tidsåtgången är inte att leka med heller, när inte en enda grej går att lossa på avsett vis.
Jag misstänkte nog att så är fallet.Har dock varit med om att sälja en Jd kross till en Lantbrukare som även var reparatör, som sa att det var enkelt och okomplicerat. Han skulle ha den själv. Ca 15 år sen.

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk
kullagard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:11, 31-03-2015


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se