Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Slagklippare.. vikta in Y-slagor nödvändigt..?

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera vallmaskiner här

kimmen

#16 » 16:25:37, 25-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Kimmen: Hur mycket tycker du man ska snedställa? Jag har en äldre variant på TS klippare, Kellfris ljusgröma med gummihjul, så jag behöver inte hållla någon rulle ren. Däremot kunde det vara trevligt med mindre ränder.
Sliter det inte mer på slagornas infästning om man snedställer?


Jag vet inte, det blev vad det blev! Jag flyttade, svetsade om ena fästet ( hö. ) på klipparen till trepunkten så långt så att inte aggregatet skulle ta i hjulet på traktorn, det andra fästet rörde jag inte, kanske 10 cm på fästet till klipparen ( är inte vid klipparen)
Slitaget har jag inte märkt att det blir annorlunda på tre år. Jag har ca 2.5 ha äng att klippa, har dessutom tre Y-slagor på varje fäste på en 165 cm slaghack
Nu lutar klipparen fram på hö. sida. Hela klipparen är förskjuten åt hö. så att vä. hjul på traktorn går fritt vä. förbi klipparen
Hela klipparen vilar på rullen, glidskenorna är borta, går lättare att svänga utan att lyfta

Fick jag till det så någon förstår :klia:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



bengt jansson

#17 » 11:05:03, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bryter in lite i tråden , behöver byta alla y-slagorna på min agrimaster betesputs. Då det åtgår 80 st blir det en slant ! Hittade passande slagor hos Alega teknik till halva priset mot andra leverantörer. Har ni någon erfarenhet av kvaliteten på deras produkter. Att köpa billigt kan ju bli dyrt ibland !!!
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

Bygert

#18 » 11:51:54, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har köpt där, inga problem. Sen kan jag ju naturligtvis inte veta om allt de säljer är ok.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se