Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Slåtteraggregat International 413F1111 info sökes

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

Liselotte (trådstartaren)

#1 » 12:06:06, 14-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har just köpt en gammal slåtterbalk.
Undrar om någon har information om slåtteraggregat International 413F1111 eller om det är 4 stora i IIII efter F:et svårt att avgöra. Tror att serienr är 3013685RI. Jag vill gärna få tag på information gärna instruktionsbok el dyl. Jag undrar just nu :
1. över vilken olja det skall vara i de 2 oljebehållarna och hur mycket det skall vara i dem. Den ena har en bottenplugg men inte den andra, inga pluggar på några sidor vad jag kunnat känna/se. Det luktar inget om dessa oljor ur påfyllnadshålen. Den ena är vid kraftuttaget den andra nere vid vevstaken och drivremskivan.
2. vilket hastighet på kraftuttaget skall det vara, eller vad tål maskinen? Jag har en volvo BM 650 -72.
3. infästning av maskin på traktorn - vilken höjd eller vinkel behöver eller måste det vara och i vilket/vilka lägen kan jag köra med kraftuttaget inkopplat? Min kraftöverföringsstång till maskinen är delad (tror det kan ha varit en fast i original).

Tacksam för all information jag kan få. :smile:

/Liselotte
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Liselotte
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:37:42, 10-08-2015
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 1972



Mattias_E

#2 » 21:33:46, 15-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varvtalet på kraftöverföringen (PTO) ska vara 540, så runt 1750 RPM är det väl på en BM 650.

Tillkopplingen till traktorn ser ovanligt rättfram ut av bilderna att döma, höger lyftarm ovanför det vinklade järnet och sedan toppstång och vänster lyftarm. Vid basen av själva balken/kniven är väl ett släpstål, och med det i backen ska armen ligga horisontellt eller vara lite vinklat uppåt i framkanten av kniven/spetsarna för att lättare glida över ojämnheter och eventuelle stenar eller rejäla tuvor. Det är i alla fall så jag har förstått att en slåtterbalk ska vara injusterad.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Mattias_E

#3 » 21:42:26, 15-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns instruktionsboken till en IH Slåttermaskin, inte samma modell, men där lär finnas en hel gemensamt samt lite kring eventuella inställningar.

https://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=1292

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Liselotte (trådstartaren)

#4 » 13:34:47, 16-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för info om reglering av infästnings och hur man skall tänka! :grin:

Har nu läst den där manualen men det står inget om varvtal maskinen för maskinen och inget om oljor.
Kanske inte är några växellådor på just den modellen som instruktionsboken är för, ser inte på bilderna i boken.

Min verkar ju vara en senare modell eftersom det inte är lika knixigt med upphängningen.
Jag kommer prova med transmissionsolja i växellådorna.
Sedan får testa, tänkte prova med drivhjulsberoende läget på kraftuttaget - då blir det väl lite lägre varvtal tänker jag.
Ja, det är en volvo BM T650 -72 traktor jag har och den har på std kraftuttaget 540 rpm.

2 personer gillar det här inlägget.
Liselotte
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:37:42, 10-08-2015
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 1972

bonnen513

#5 » 14:19:42, 16-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej kör med det vanliga men med lägre varvtal på motorn om du vill ha lägre varv på kraftuttaget

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Mattias_E

#6 » 15:57:29, 16-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som bonnen513 skriver, kör på det oberoende läget på kraftuttaget men håll då lägre än PTO-varvtal (står på mätaren, gissar 1750 RPM), t ex 1500 RPM.

Men jag hade nog kört på en vanlig motorolja SAE 10w30, alternativt en vanlig rak olja t ex SAE 30 (Gräsklipparolja), alternativt någon 80/90 transmissionsolja av ATF-typ, t ex den Biltema kallar för typ G.

Någon får gärna rätta mig om jag tänker fel. Ska kolla lite i fler instruktionsböcker för slåtteraggregat, rimligtvis är det samma typ av slut/vinkelväxlar och bör ha samma rekommendation för oljor.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Mattias_E

#7 » 16:18:10, 16-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rättar mig själv, vinkel/slutväxlar verkar inte vara så vanliga på slåtteraggregat enligt de instruktionsböcker som finns här på Maskinisten. Men kikar man t ex på JD Trummslåtter så rekommenderas en EP SAE 80-olja. Borde motsvaras av Biltemas Typ G eller max olja av GL3-kvalitet.
https://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=27359
Bild

Kan även rekommendera denna, finns bra instruktioner kring inställningar, byte och riktning av knivar m.m, även om det är till ett annat märke.
https://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=1287

Här finns att läsa att en rak motorolja som SAE 30 ska/kan motsvara en hydraulolja av 80/90-kvalitet.
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20180502/ersattningsolja-till-sae-80w-90-gl1/

Om man ersätter en transmissionsolja med en motorolja måste man beakta att viskositeten på dessa två oljegrupper mäts helt annorlunda. I tabellen ser man hur det ligger till. En transmissionsolja SAE 80 har nästa samma viskositet (trögflutenhet) som en Motorolja med viskositeten SAE 20 eller SAE 30. Den senare används bland annat i Volvos M 41-lådor då Volvo inte rekommenderar en transmissionsolja där överväxel är ansluten till lådan.

SAE 30 motorolja är den oljan som du kan använda istället för OKQ8:as SAE 80W-90 olja som verkar vara på väg ut. SAE 30-olja säljs som gräsklipparolja och finns då på massor av försäljningsställen som bensinmackar, stormarknader och biltillbehörsbutiker för att nämna några.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Liselotte (trådstartaren)

#8 » 11:54:19, 29-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen tack för all info. Det har varit mycket användbart. :grin: :grin: :grin:
Jag har ytterligare en fundering. När jag hissar så följer inte bärbalken med som den borde.
Jag har inte kläm på hur kedjan skall vara infästad. Den är nu bara infästad som på bild(laddat upp 4 nya) och hängd i kroken.
Men något borde sitta i bygeln också. Skall det vara samma kedja eller saknar jag delar?
Borde inte något också vara fjäderbelastat för att kunna finjustera knivhöjden vid arbete?
Tacksam för all info. :smile:
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Liselotte
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:37:42, 10-08-2015
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 1972

bonnen513

#9 » 20:27:18, 29-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så att kedjan ska vara runt röret?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Berit

#10 » 22:56:50, 29-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

Liselotte (trådstartaren)

#11 » 09:27:39, 30-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte också att kedjan kanske skulle vara runt bärramen, men det stämmer inte med kroken och öglan på lyftarmen. Då borde kroken varit längre in mot traktorn till tänker jag och skulle det inte varit en fästgrej i bärramen då? Allt annat är ju genomtänkt på maskin. Dessutom räcker inte kedjan runt. Om jag skulle hänga den runt där är jag rädd att det resultera i att bärramen dras med kedjan snett ut, ur linje. ?
Det står i andra instruktioner till andra liknande maskiner att det är jätteviktigt med den raka linjen från vevstaken till knivens yttersko då det är några centimetrar man skall ha rätt justerade vid ytterskon sam vid innerskon i förhållande till denna linje , så även med höjd på bärarm och vevstake i förhållande till kniven.
Det är det sistnämnda är det jag nu försöker få kläm på och där denna kedja kommer in. Denna kedja är i andra änden fäst i ett stag/reglade som drar i en kedja som höjer ytterskon .

Som synes på bilderna så har ju kedjan en länk ut på mitten, så den borde ha någon speciell funktion. Det är säkert jätteenkelt när man väl kommer på det, men jag kan för lite om dessa maskiner. :smile:
Och som sagt det kan mycket väl vara så att det saknas någon del här. Det saknas ju kåpor över både kraftuttaget och remdrivningen så .... jag har ju inte lyckats hitta någon information eller instruktion om just denna maskin så jag vet ju inte vad som skall finnas om det inte är uppenbart eller finns något spår av något.

Just vid kedjan på bärramen där bärarmen går emot när den står på backen är det slitet så jag tror kanske bärarmen skall vara väldigt nära även vid drift, på bilden som är tagen rakt bakifrån på traktorn så ser man hur det blir när man lyfter.
Jag vet inte om man skall kunna köra denna maskin i höjt läge, men det borde vara så eftersom man bör ha kniven igång när man sänker ned i gräset. Som det blir nu så blir vinkeln på vevstaken i förhållande till kniven för stor och det kommer pressa duktigt nedåt på kulan och inte i sidled som tänkt. Det måste vara något som gör att det följer med upp när man hissar även om man hissar aldrig så lite. Det borde dessutom vara något som är fjäderbelastat för finjustering av höjd på kniven(inre skon) från backen tänker jag.

Tar gärna emot kommentarer på mina funderingar. Så jag vet om jag är på rätt eller fel spår.
Liselotte
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:37:42, 10-08-2015
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 1972

Mattias_E

#12 » 11:32:36, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märkligt svårt att hitta något om den modellen, försökt med olika kombinationer på Google och Youtube.

Är väl inte heller samma modell men i detta klippet kan man se en kedja på höger sida och hur den är fäst i en arm som påverkar släpskon till kniven.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se