Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Div frågor om olika traktorredskap, vallmaskiner.

109 inlägg • Sida 8 av 8
Diskutera vallmaskiner här

mimeck

#106 » 20:25:55, 01-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:
bert skrev:

Men en sak jag grunnat på är hur man bär sig åt när man plöjer med en treskärig (eller tvåskärig) plog och man plöjer ytterkanten på åkern inåt (så att det blir en fåra ytterst)? Om det då är ett dike längs kanten, hur gör man då för att komma så nära dikeskanten som möjligt med fåran? Är det bara att köra så nära med traktorn som man vågar och sen får det bli en liten snutt oplöjd åker kvar? Nu låter det ju som om jag mer eller mindre vill plöja ända ner i diket. :grin: Men jag håller just på och röjer lite buskar runt några åkrar här som inte varit ordentligt brukade ända ut i dikeskanten tidigare och det är ju en ordentlig grogrund för allsköns sly om man inte kommer ända ut till kanten med plogen. Sly ska med alla till buds stående medel bekämpas ska bli mitt nya motto tror jag. :grin:



Om man har en hydraulisk tryckstång kan man ha den ha den "för kort" eller "för lång".

Då kan man fuska till det lite mot diken och andra kanter på åkern.
Blir inte snyggt men det brukar gå bra att harva så det blir bra.
Det går ju med en mekanisk tryckstång också.
Gillar du inte att ha sly och trädrötter i åkerkanten?

Träd och rötter är mycket farligare för plogen än dom värsta storstenarna.
Det tar ju tvärstopp mot ett träd. Antar att plogen tränger in i virket och fastnar. Stenar brukar oftast gå bra.

Rev sönder den 4 skäriga kverneland växelplogen på ett träd som låg begravd i åkern. Tur att kverneland är uppbyggd i sektioner. Numera är den 3 skärig. Fick flytta på sektionerna lite men det gick fint att bygga om den till 3-skärig. Det var bara staget som håller ihop fjäderpaketet som gick av så det går nog att fixa eller byta men numera plöjer vi bara 4-5ha/år så den får vara 3-skärig.
Senast redigerad av mimeck 20:26:46, 01-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



gravarn (trådstartaren)

#107 » 20:33:43, 01-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kvärneland har ju en hel del olika beteckningar på sina plogar vilken ska man välja? :grin: Är ex en ES 80 3-skärig med packomat ett bra val?
Senast redigerad av gravarn 20:45:57, 01-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
gravarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:56:31, 03-06-2012
Ort: Göteborgstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case CX160CLC
Komatsu PC50MR2.
Komatsu PC55MR3.
Wacker Neuson 2.5 ton banddumper.
John Deere 6430.
Weidemann 3070 CX80

mimeck

#108 » 21:02:57, 01-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte mycket om plogar men kvernelands nyare växelplogar har starkare konstruktion än min växelplog som är kanske 20år gammal.

Vid en snabb titt ser en ny och en gammal kvernelandplog ut nästan likadana men dom nyare har bättre och starkare vändhuvud, starkare åsar (tror jag), och bättre plogkroppar eller vad nu delarna som vänder jorden kallas. Dom är säkert förbättrade på många fler ställen.

Medans jag skrev det här ringde en av mina chefer och ville att jag skulle jobba imorgon och på fredag. Då måste jag kliva upp extra tidigt imorgon. Börjar sju men det är jag inte van med. Måste nog fara hemifrån senast 6.30. Både själva jobbet och arbetstiderna borde nog stå under "sorgeämnen".
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#109 » 21:39:14, 01-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj vad det ekar här inne :smile:

vet inte mycket om kverneland heller mer än att de vunnits många tävlingar med dem.
Personligen är jag inte så impad. Är ju uppvuxen nära överum där plogarna görs stabilare och stryktåligare enligt min åsikt. Angående att plöja ända ut till kanten är det ju lättare med 4 skär men en "modern" överum med xl kroppen (senaste tjugo åren typ) klarar grunda 20" fåror dvs 1.5m med en 3a. Och inte går det så mycket tyngre som ett skär till.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se