Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Spänna remmen på Nokka 185 rotorslåtter

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera vallmaskiner här

Simon01

#16 » 07:19:24, 02-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bragesgard skrev:Nu gick remmen av inne i balken. finns inget sätt att lossa spännhjulet, antar att tidigare ägare har dragit sönder något och därför svetsat ihop den. Ska ju vara hål på undersidan står det. Blir att låna en betesputs för resten av åkern. Bara lite drygt 2 ha kvar at slå.

Yttersta kåpan på tallriken rök av också, men den går att köra utan :)


Kan du inte skruva spännskruven motsols ända till spännhjulshållaren lossnar? sen kan du fiska upp alltihop genom yttersta tallrikshålet. Vill minnas att jag gjorde så på min är jag bytte alla lager men det är några år sen så minnet kanske sviker, en hel del märkliga konstruktioner på dessa maskiner som sagt. Imponerande förresten att du lyckades få loss skruvarna som håller tallrikslagringarna, dessa fick jag lägga åtskilliga timmar på att få bort :)
Simon01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland



PTT

#17 » 08:55:10, 02-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att ni laddat ner manualen från Downloads:
Nokka-Tume Pomo tallriksslåttermaskin dokumentation
Där finns ganska väl beskrivet hur man får isär denna monstrositet till vallmaskin för att byta rem (som f.ö är dyr som attan)
PTT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:43, 03-12-2010
Ort: Smålandsstenar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MB Trac 800
Vimek 101


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se