Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Remmar JD 410

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

Bacon (trådstartaren)

#1 » 14:30:43, 22-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var höet klart för i år, det har flytit på ganska bra i år men remmarna på pressen börjar bli dåliga. Det är mycket ståltråd som håller ihop dem nu. Jag kollade runt lite förra året men hittade inget vettigt. Någon som vet var man kan få tag i en uppsättning?
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor



uppland2

#2 » 15:49:59, 22-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:Då var höet klart för i år, det har flytit på ganska bra i år men remmarna på pressen börjar bli dåliga. Det är mycket ståltråd som håller ihop dem nu. Jag kollade runt lite förra året men hittade inget vettigt.


Lite oklart vad frågan egentligen är. Har du artikelnumren för originaldelar? Finns på jdparts.deere.com (du behöver 2x AE35930 och 2x AE41723 upptill, 5x AE37525 nedtill). Har din lokala JD-återförsäljare inga att leverera eller vill du hitta något billigare? Du verkar inte vara rädd för remskarvar, har du funderat på att köpa en rulle och skära till själv (t.ex. Agco parts påstår sig ha sådana med lite olika mönster och i de bredder du behöver, längderna du behöver framgår av jdparts ovan eller så måttar du efter de du har--Agco parts har även färdigtillskurna för just JD410 i katalogen, om de finns i verkligheten vet jag inte)? En del vill absolut ha ändlösa remmar. Snabb sökning på eBay hittar färdiga paket med alla nio, tyvärr var första träffen utanför EU och jag iddes inte leta mer.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Bacon (trådstartaren)

#3 » 17:01:17, 22-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar om någon har bytt remmar på en gammal rempress i modern tid. och i så fall var köpte ni remmarna? Jo det finns på JD.se men inga priser. Jag har kollat lite på ebay, det finns en uppsjö av remmar i USA, vissa "May not ship to Sweden". Det finns olika tjocklekar, 2 ply, 3 ply. vilket är bäst? borde ju vara stabilare med tjockare men finns det någon nackdel? Ja man kanske ska satsa på skarvlösa? Mönster? Jag kan tänka mig att skära till själv om priset är rätt. Agco parts verkar inte ha JD grejer? Det borde väll finnas någon bra svensk firma som säljer remmar?
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

uppland2

#4 » 18:20:21, 22-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, det var tydligare. Jag är fel person att ge råd om remtyper till pressar, men Kramp har sådana på rulle i katalogen (både 100 och 250mm) med några olika mönster, så närmaste Kramp-återförsäljare?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Michael Meier

#5 » 19:36:01, 22-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En flexkammare är modern :) Antar att KRAMP inte har alla längder tillgängliga/ det finns för många olika modeller.

Fixkammare kan man använda balatarem, men till flex är det bättre med gummirem och det är dyrt med rem idag enklaste är väl på rulle, fyralagers är brutala och hållbara, kanske v'lja tre lager om det går ?


Bild

Bottenremmarna är 8" och 74" (1.880m) långa, originalet har du visst form av mönster på för att få rull på dom flesta balarna, (gummit är gaska glatt när det är utan mönster) går ibland att nita dit klackar men möstrat är att föredra.

Övre remmarna är 4" och 415" (10.541m) långa.

Du får ha överseende med tre decimaler, men KRAMP anger normen :) och det finns inga flatremmar i millimetermått, du får anpassa siffrorna i huvudet istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se