Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Sidräfsor JF HSR 200 R & JF HSR 240 R

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

Johan.S (trådstartaren)

#1 » 20:18:43, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vår gamla sidräfsa använder vi för att kasta in hö från kanten efter slåtter, för att det ska torka bättre. Dessutom använder vi naturligtvis den till att stränglägga höet inför pressning.

Nu behöver vår sidräfsa av typen JF HSR-200-R nya remmar. De grova remmarna har en mängd borrade hål för M8-skruvar. Tyvärr har dessa remmar utgått som reservdel (reservdelsnummer: 2192-171A).
Det finns ingen text på dem, så man vet inte vilken remstorlek som använts. Det bör vara remprofil "D". Men frågan är om det är till exempel D-173, eller annan storlek. Det är lite svårt att mäta exakt, då de gamla remmarna är så hopplöst slitna och sönderbrutna av skruvarna.

-Är det någon som vet?

// Johan

Senast redigerad av Johan.S 07:40:21, 29-07-2021, redigerad totalt 1 gång.

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ



Stridis2

#2 » 20:46:17, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade det inte varit bättre (och kanske också billigare) att skaffa en komplett sidoräfsa? Jag undrar om jag inte vet var det finns två stycken stående. En med remmar som visuellt är i bra skick samt en kedjemaskin där kedjorna är slut men en bra begagnad matta finns med och troligen även drivhjulen.
Jag vet inte om maskinerna finns kvar, men är det intressant kan jag kolla. Finns i nordvästra Skåne så det är ju en bit för dig att köra, men det tar nog ett tag att borra hål i remmarna också.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Johan.S (trådstartaren)

#3 » 08:05:30, 29-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är förstås ett alternativ.
Antingen att hitta en begagnad maskin i perfekt skick, eller att plocka ihop en riktigt bra maskin av två.

Nya remmar skulle kosta oss 1.632 kr. + moms och frakt. Sedan behöver jag förmodligen bygga en borrfixtur.
Men då är å andra sidan remmarna nya och gummit friskt. Det frestar på gummit i remmarna från insidan.

Jag vill gärna fortsätta använda JF HSR-200-R, då jag har en del andra reservdelar till den liggande, och att den fungerar bra för oss.
Den äldre modellen JF HSR-200 hade kedjor i stället för remmar. Men jag har sett en sådan i drift, och det såg ut att fastna mycket gräs/hö i kedjorna. Det följde med mycket hö runt på den.

// Johan

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

Tomas S

#4 » 08:53:29, 29-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick en HSR 200 för några år sedan. Den har kedjor. Den hade stått några år (minst) och behövde viss översyn. Rejäl uppsmörjning av kedjorna bl a. Vissa länkar kärvade duktigt, men nu efter några år går den som en dröm. Lite rassligt, men som nån skrev i min tråd, "rogivande". Hörselskydd rekommenderas dock. Finns lite dokumentation på Downloads nånstans, visserligen kedjevarianten. Särskilt många strån tycker jag inte fastnar i maskinen, ett icke-problem. :thumme:

Gammal sidräfsa JF HSR200

Tomas S
Ingenting är omöjligt, dock tar det omöjliga lite längre tid.
Tomas S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:25, 14-06-2007
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 322
Volvo T22 -49

Stridis2

#5 » 12:27:52, 29-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer fortfarande ihåg när min far skaffade sin första sidoräfsa. Han tyckte att kedjor lät på tok för mycket så det blev en med remmar. Problemet är bara att den är mycket svår att ställa in så den går rätt. Ja, egentligen inte svår att ställa in, men så kommer en hötest med och åker några varv runt remhjulet så står pinnarna snett. Det blev byte till kedjemaskin efter ett antal år... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Johan.S (trådstartaren)

#6 » 07:20:10, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte heller på vår sidräfsa brukar de två remmarna vara helt synkrona.
Det har de förmodligen aldrig varit under de år vi har haft den och vi har aldrig försökt åtgärda problemet.

Men det är möjligt att det är oljudet som var viktigaste orsaken till att man gick över till remmar. För visst är den tyst, den bara rasslar lite.
Ljudvolymen tror jag inte är det viktigaste för oss, ur det perspektivet skulle det förmodligen gå lika bra med kedjor.

// Johan

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se