Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Orkar min traktor betesputsen

32 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera vallmaskiner här

David, Luleå (trådstartaren)

#31 » 15:54:06, 30-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kört på riktigt nu.
Nerför kör jag på låg4an i det hittills oklippta gräset och det tuffar på. Åt andra hållet, uppåt får jag gå på låg 2an för att orka. Kanske skulle kunna köra på ännu högre växel neråt men det känns rätt ok att hålla mig på lågen. Inte van att köra så mycket på så höga varv. Nästan 1900rpm för 540 på kraftuttaget. (När jag skottar har jag på 1500rpm.)

Bild

Tyvärr small stången mellan kopplingspedal och växellåda av så hann bara 1/5 av det som skulle slås. :( och jag som skulle kupa potatisen nu.

5 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550



Gunnar i Sörby

#32 » 22:07:42, 30-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:

Skulle säga att de är maskinen du driver som bestämmer storleken på axeln.

Skulle du koppla en 300hk traktor framför putsen så behövs de inte en axel som klarar 300hk utan en axel som klarar av vad putsen tål att få. Bättre att en axel havererar än maskinen som man driver.
I princip OK.
Men här var ju effektbehovet i maskinen större än vad traktorn kunde ge
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jspa och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se