Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Busatis 1102 slåtterbalk

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

perra9009 (trådstartaren)

#1 » 22:03:17, 12-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har gått och köpt en Busatis 1102 slåtterbalk :shake_hands:

Försöker nu koppla maskinen. Har läst instruktionsboken men den är inte särskilt utförlig. :???:

Mitt problem är att när slåtterbalken är kopplad och upplyft eller nedsänkt av traktorn så går inte själva knivbalken att fälla in. För att fälla in knivbalken så måste jag koppla bort den från traktorn, trycka ner armen som ligger under ena lyftarmen på traktorn, då går det att fälla in knivbalken. Annars går det inte. Jag misstänker att det har något med den extra kedjan som skall kopplas i traktorn att göra?

Är det meningen att man ska fälla ihop balken när den vilar på marken eller efter att man lyft upp den?

En annan fråga jag har. För att ta bort knivarna så antar jag att man måste bräcka överarmarna bakåt? Detta skall gå på grund av fjädringen? Står inte i instruktionsboken men tror jag har listat ut det så.

Vad har ni för erfarenheter av denna maskin? Andra tips?
Senast redigerad av perra9009 21:15:48, 13-05-2022, redigerad totalt 1 gång.
perra9009
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:57, 02-02-2019
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM s800 tröska
Volvo BM 320 buster traktor



SwedEh

#2 » 06:03:25, 13-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju en sån jag har.. ta gärna nån bild på hur du monterat den så ska jag se om jag kommer på nåt smart.. Att fälla upp knivbalken ska inte va några problem,.. minns kanske fel men jag tror inte jag har nån extra kedja..?

För att ta bort knivarna så lossar man såklart längst ner, sen lyfter man fjädergrejerna och vrider dem lite så de hamnar bredvid tapparna .. sen ger det sig själv. Så gjorde då jag och det funkade bra.. Nu känner jag hur hästarna ropar på mig och vill ha mat mm Dvs åka ohc jobba. Återkommer...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

perra9009 (trådstartaren)

#3 » 21:11:54, 13-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

På fråga ett så har jag tagit en bild:

Bild

Armen (inringad i blått) måste ligga på ovansidan för att man ska kunna fälla ihop balken fullständigt.
Men om jag inte har en person som hjälper mig att hålla upp den när jag lyfter upp balken så dyker den ner i hålet (inringat i gult) istället.
Har du haft det problemet. Är väl någon inställning. Har försökt att justera med kedjan som man ser och satte den några snäpp ner, men då drog den åt för hårt när jag höjde lyftarmarna och krökte stålet som den sitter i. :screwy:

Är det meningen att balken skall fällas in när man har den upplyft eller när den vilar mot marken?

Bild

På fråga 2 då så antog jag att man skulle bräcka dem bakåt som man ser att de gjort med A i bilden ovan. Står inget i instruktionsboken en antar att det är så det fungerar.

Bild

Denna, (18) i instruktionsboken kallad hållarkedja, ska kopplas i toppstången står det. Men förstår mig inte riktigt på funktionen. Men den kanske du inte använder?
perra9009
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:57, 02-02-2019
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM s800 tröska
Volvo BM 320 buster traktor

SwedEh

#4 » 20:40:37, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några bilder på hur det ser ut på min, både uppfälld och nerfälld knivbalk. Dock inte på traktorn, men knivbalken går att fälla upp "när man känner för det". Nån kedja till toppstången har jag inte, och nån manual har jag inte heller.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

perra9009 (trådstartaren)

#5 » 21:55:48, 15-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Tack för bilderna! Uppskattar hjälpen. Har fortfarande inte riktigt förstått det men ser på din bild att du har samma "problem" som jag. Den inringade delen tar ju i ramen när man försöker fälla upp balken. Jag kan fälla upp balken en bit men sen tar den där grejen i. Och då når inte stången som man skruvar in i balken för att fästa den med fram.

Bild
perra9009
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:57, 02-02-2019
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM s800 tröska
Volvo BM 320 buster traktor

Trigon

#6 » 06:24:00, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det ett par år sen jag hade en sån där slåtterbalk så jag har inga klara minnesbilder. Men det var ju nån mekanism som lyfte ytteränden på kniven uppåt en bit extra när man lyfte trepunktslyften, det är inte det som ställer till det? Att du behöver ändra nån grej från arbetsläge till transportläge för att kunna fälla ihop den?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

SwedEh

#7 » 07:09:20, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min tar det inte emot ramen....

Kedjan som syns på andra bilden, och även på fler, påverkas av en arm är den mekanism som lyfter knivbalken lite när man kör upp trepunkten.. *På de två sista av mina bilder är knivbalken nerfälld och där kan man se hur det fungerar, då kedjan sträcks/lyfts uppåt så åker även kniven upp en bit.

Ser inte riktigt hur det är gjort på ts maskin men det verkar sitta fel.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

perra9009 (trådstartaren)

#8 » 09:17:36, 29-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, lite uppföljning då jag har fått det att fungera nu.

Den svenska instruktionsboken är helt värdelös. Hittade den tyska vilken inte var bra heller men lyckades förstå såhär mycket iallafall.

Höj upp maskinen i hydraulik till högsta läget (utan att ha höjningskedjan inkopplad då kan man böja hävarmen vilket jag gjorde men sedan rätade ut den i en press). I högsta läget, ställ höjningskedjan så att den är så kort som möjligt.

Den nya, förkortade, längden på höjningskedjan gjorde att allt nu verkar fungera som det ska.

1 person gillar det här inlägget.
perra9009
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:57, 02-02-2019
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM s800 tröska
Volvo BM 320 buster traktor

Holger

#9 » 09:29:12, 29-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg gärna upp instruktionerna. :buga:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Lilla Bönerud

#10 » 12:55:35, 05-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja manualen hade varit kanon! Har en likadan men saknar manualen, har också hittat den tyska men tänkte komplettera med den svenska så man kan förstå sig på denna enklare :grin:
Lilla Bönerud
1 inlägg
 
Blev medlem: 12:07:05, 03-01-2022
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Tea-20

perra9009 (trådstartaren)

#11 » 23:19:13, 09-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Den svenska finns redan uppladdad bland downloads: Busatis 1102 instruktionsbok

Den tyska finns här:
https://www.starke-pferde.com/app/downl ... 1596107072
perra9009
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:57, 02-02-2019
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM s800 tröska
Volvo BM 320 buster traktor


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se