Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Få isär gammal strängare Fahr KS 80/85

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

munken (trådstartaren)

#1 » 23:42:14, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Nån som vet hur man delar själva rotorn på en gammal Fahr-strängare? Vi har sen tidigare en ks 85 som spruckit i en gjuten del som den inre lagringen till armarna sitter i, under plåttallriken. På vinst och förlust har jag köpt på mig en donator till, fast ks 80, som drivningen är kass på. Det verkar som kugghjulen är dåliga och kuggar över (och/eller dålig lagring vid det lilla kugghjulet då kanske). Min första tanke var att plocka kugghjul från ks 85:an och få ihop den senaste maskinen, det verkar vara samma delar om man beställer. Men i den bästa av världar kanske man kan ta hela överdelen med kraftöverföring, trepunktsfäste osv. Eller lite andra varianter om det passar. Men jag behöver ju få isär eländena först. Är det som det ser ut i mina ögon att rörsprintarna från sidan ska ut och att man på nåt sätt ska vålda ut den vertikala centrumaxeln sedan? Tips på hur man får till rätt sorts våld i så fall?
Bild
Bild
Mvh
munken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:52:01, 02-04-2011
Ort: Lerum
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 MP
Volvo T25



Michael Meier

#2 » 00:13:41, 13-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vänd på den, rörsprint genom hylsan (hjulaxeln) under tallriken.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Khan

#3 » 21:23:15, 13-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror du har rätt. Ur med rörstiftet o pressa axeln nedåt.
Du har fyra väldigt lämpliga hål som är gängade på ovansidan, ta ett kraftigt plattjärn eller annat lämpligt. Borra fyra hål, ta en distans som passar på axeln o gänga i bultarna. Då borde den börja krypa isär.
Jag har samma konstruktion på min sip hövändare, fast jag köpte en större avdragare som passar på den övre kåpan. :thumme:

/Henrik
Khan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:07, 18-09-2016
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6750
Valmet 705
Sampo 690
Shibaura CM284

munken (trådstartaren)

#4 » 00:21:36, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar! Jag har grejerna i mitt föräldrahem så jag har inte gjort nåt mer försök än, men ska försöka hinna i veckan. Vet att jag såg den nedre rörsprinten också, men då får jag se lite vad som verkar mest medgörligt. Klart skönt o veta att det är rätt att ge sig på sprintarna i vilket fall
Mvh
munken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:52:01, 02-04-2011
Ort: Lerum
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 MP
Volvo T25


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se