Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Rc42 Hårdpress brytpinnar som går av.

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

KardanJr (trådstartaren)

#1 » 09:26:34, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har problem med att brytpinnen till knytarna går av (och därmed den till svänghjulet) men endast när jag kör med ränna och balvagn efter. Går av ca 1 gång i timmen.

Någon som har en aning om vad man kan göra åt det?
Beror ju uppenbarligen på att mottrycket ut ur maskinen blir för högt..

Tack på förhand!

/Robin
KardanJr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:20:26, 18-10-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf135



Bygert

#2 » 09:38:18, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att sänka rännan kanske?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

johaniskogen

#3 » 09:42:56, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är presskanalen blank?? Brukar kunna krångla dom första lassen, innan kanalen polerats upp..
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

KardanJr (trådstartaren)

#4 » 15:15:59, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!

Att sänka/Ta bort rännan hjälper. Då fungerar det som det ska men sänker jag rännan mer nu kan jag inte använda vagnen efter..

Den är absolut inte blank. Inte använd på många år, och dessutom lite, lite skev vilket jag försökt räta utan resultat. Är det så känsligt alltså ?

Det som förvånar mig är att brytpinnen till knytaren verkade vara original som satt kvar och nu har jag kört sönder 3st på en dag :insomnia:
KardanJr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:20:26, 18-10-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf135

Michael Meier

#5 » 18:43:45, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som något är osynkat, har du bytt något på maskinen sedan den gick sist?

Berätta lite snabbt konstruktionen?

det är alltså överlast på nålarna som sitter parkopplade på en båge som är lagrad på båda sidor?

Var är nålarna någonstans när du återställer med nya brytbultar?

Det låter som en (eller båda) nålarna missar ingångshålet till knytarna ?

Då borde du kunna köra upp nålarna med svänghjulet och identifiera åt vilket håll du ska vrida bågen för att nålarna ska bli lite mera träffsäker.

Kanske går att shimsa nålinfästningen i bågen?

Det är ingen svets som har spruckit?

Nålarna går upp inuti presskolven när presskolven ska vända i "ut" läge,

Går kolven för långt? behöver presskolven nya glidskenor för att passa in bättre i sidled?

Syns märken på kolvens undersida?

Om du frikopplar längdmätaren som aktiverar nålstart/knytprocess och har tagit bort båda snörena från nålarna så triggar du till en knytsekvens per kolvslag.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

munken

#6 » 19:11:23, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet inte jag hur brytpinnarna ser ut på en sån, men det är inte så att du använder vanlig 8.8 skruv och att originalpinnarna är av nån högre klass? Vill minnas att vi gjorde det misstaget på en Claas-press för ett par decennier sedan och fick byta orimligt ofta tills vi vart o handlat nya, men minnet kan svika..
munken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:52:01, 02-04-2011
Ort: Lerum
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 MP
Volvo T25

KardanJr (trådstartaren)

#7 » 08:39:55, 13-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för svar igen!
Och ursäkta att mitt dröjde.

Jag körde färdigt min skörd, när en granne var snäll och hjälpte mig plocka balar från rännan och stapla i vagnen medan jag körde gick ingen brytpinne längre av, men jag tror att problemet kvarstår egentligen.

Har också funderat på om jag kör för klena brytpinnar. Kör med vanlig 8.8 skruv.

Michael, jag har lite för dålig kunskap för att svara på alla dina frågor men jag försöker:

Ingenting är bytt på maskinen sedan jag köpte den för ett par år sedan, men jag har heller aldrig kört med rännan innan.

Jag tror som du säger att det är överlast på nålarna som ska gå upp och lämna tråden till knytarna. Eftersom det enbart blir problem när jag kör med ränna har jag fått för mig att det bli tyngre för nålarna att gå upp (eller snarare ner, när tråden är lämnad) mellan balarna och att det är därför brytpinnen går av.

Nålarna är alltid uppe vid knytarna när detta händer och det sitter som en kamskiva som ska "gå till" för att ta ner nålarna igen.När denna går till är det som pinnen går av.

Jag tror inte att det går att schimsa nålarna, och jag tror inte att det är något fel på kolven. Däremot finns det som en säkerhet att om nålarna inte har gått upp, stannar kolven och även brytpinnen till svänghjulet i fram går av.

Kanske helt enkelt är så att jag kör med för veka pinnar? Jag ska försöka kolla upp detta!

Tack igen!
KardanJr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:20:26, 18-10-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf135

johaniskogen

#8 » 09:56:38, 13-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

8.8 är för klent/mjukt. Vet att på deutzpressarna ska de vara av 10.9 kvalité, i nödfall han man kört med 8.8, men dom "smetar" ut sig o e svåra o få ut, medans dom hårda "smäller" av i ett rent snitt.

2 personer gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

KardanJr (trådstartaren)

#9 » 20:53:02, 14-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag begrundade manualen nu. Där står det att prytpinnarna ska ha en brottgräns på 80kp/mm2.
Efter sökande och räknande kom jag fram till att det verkar vara rätt.
80kp är nästan lika med 8N och första åttan i 8.8 ska enligt tabell betyda att den ska ha en brottgräns på just 8N/mm2.

Kanske att jag vågar testa med en 10.9-pinne. Annars känns det nästan som om jag får leva med problemet och köra med kortare/utan balränna.
KardanJr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:20:26, 18-10-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf135

Scania bonden

#10 » 21:10:52, 14-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, ska va 10,9 jag jobbade på Lantmännen 92-93 och då sorterade vi ut dom 3 brytbultarna som va medlevererade och ersatte m 5st 10.9
betänk att dessa pressar va avsedda för ett Nordeuropa på 70-talet utan dagg och utan klimatförändringar, balbanan va alltid blank och fin, allt löpte lätt och inga orosmoln fanns på horisonten
Axel W

3 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

KardanJr (trådstartaren)

#11 » 23:03:20, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för jättebra information!
Men inte har klimatet ändrat sig jättemycket sedan 70-talet?
Visst rostade balbanan även på den tiden?

1 person gillar det här inlägget.
KardanJr
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:20:26, 18-10-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf135


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se