Tack så mycket för svar igen!
Och ursäkta att mitt dröjde.
Jag körde färdigt min skörd, när en granne var snäll och hjälpte mig plocka balar från rännan och stapla i vagnen medan jag körde gick ingen brytpinne längre av, men jag tror att problemet kvarstår egentligen.
Har också funderat på om jag kör för klena brytpinnar. Kör med vanlig 8.8 skruv.
Michael, jag har lite för dålig kunskap för att svara på alla dina frågor men jag försöker:
Ingenting är bytt på maskinen sedan jag köpte den för ett par år sedan, men jag har heller aldrig kört med rännan innan.
Jag tror som du säger att det är överlast på nålarna som ska gå upp och lämna tråden till knytarna. Eftersom det enbart blir problem när jag kör med ränna har jag fått för mig att det bli tyngre för nålarna att gå upp (eller snarare ner, när tråden är lämnad) mellan balarna och att det är därför brytpinnen går av.
Nålarna är alltid uppe vid knytarna när detta händer och det sitter som en
kamskiva som ska "gå till" för att ta ner nålarna igen.När denna går till är det som pinnen går av.
Jag tror inte att det går att schimsa nålarna, och jag tror inte att det är något fel på kolven. Däremot finns det som en säkerhet att om nålarna inte har gått upp, stannar kolven och även brytpinnen till svänghjulet i fram går av.
Kanske helt enkelt är så att jag kör med för veka pinnar? Jag ska försöka kolla upp detta!
Tack igen!