Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Vilken slåttermaskin till bra hösilage?

69 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera vallmaskiner här

BjörnS2 (trådstartaren)

#1 » 23:31:30, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Nu ska även jag ställa om till ensilage i rundbalar. Hittills har jag haft löshö till mina får.
Men jag vill kunna vara mera oberoende av vädret och medhjälpare.

Nu funderar jag på vad som är bästa sättet för mig att få ett bra hösilage till får och fjällkor.

Första frågan är då vilken ts-halt jag ska sträva efter? Jag vill ha det så torrt som möjligt så att fodret inte fryser ihop på vintern. Samtidigt vill jag minimera foderförluster genom vändning och inte riskera att ensileringsprocessen inte lyckas.

Sedan är frågan hur jag når detta med så lite körning som möjligt.

Till löshö gjorde jag så här:

Dag 1: Jag slår på förmiddagen med trumslåtter (utan kross) och vändar på eftermiddagen
Dag 2: Vändning
Dag 3: Strängläggning från kl 11. Självlastare från kl 14, ts-halt 85%
Om vädret inte var perfekt tillkom ibland en extra dag.


Då jag ska köpa en ny slåttermaskin (begagnad) har jag olika alternativ.

1: Bogserad slåtterkross 3,2m med matta
Dag 1: Slår tidigt och lägger ihop 6,4m i en sträng
Dag 2: Pressar på eftermiddagen
Vad kan jag förvänta mig för ts-halt?

2: Bogserad slåtterkross 3,2m
Dag 1: Slår och lägger 6,4m till två strängar bredvid varandra, så att det går att slå ihop de med en körning med rotorsträngläggare.
Dag 2: Lägger ihop två strängar till en.
Dag 3: Pressar på eftermiddagen

3: Bredspridning eller något helt annat?

Tack på förhand för hjälpen!
BjörnS2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 30-01-2013
Maskintyp: Traktor



treaser2

#2 » 23:52:51, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får och kor behöver ju helt olika stråfoder men kanske fjällkorna bara är extensiellt? Foder med mer lagning torkar fortare men håller sig och blött längre om det blir riktigt blött.
Ts halt är mycket grovt mått på typ av foder och solinstrålning, luftfuktighet, vind osv har mkt större inverkan än vad du slår av det med. Skulle du misslyckas ngt år så fungerar balrivare bra.
Bara mina erfarenheter och tankar
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

atlashjul

#3 » 00:13:13, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle iafa köra minst 2 skördar med kortare strå/mer blad till får (har dock inga får själv) Slå när det är väder och köra när det är nog torrt. Inget år är det andra likt...
Jag låter hösilaget ligga på krossad skår ett bra tag strängar , ligger igen , vänder strängen till lämplig torrhet infinner sig.(dock inte solstekt i fördärv. Färgen på gräset klarar sig bättre i sträng enl mig).. pressar,plastar..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

bert

#4 » 08:34:57, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror ju inte nåt på och lägga ihop 2 strängar direkt om du vill ha torrt foder

3 personer gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

krokodilen

#5 » 09:44:14, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bredsprid och köp en så stor dubbelrotor-strängläggare som utrymme och ekonomi tillåter. Det ger dig störst chans att styra TS.

Möjligen att lägga ihop till dubbelsträng och köra med strängluftare skulle funka men det bör nog ligga 1+1 dag iaf, beroende av väder, mängd mm givetvis.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BjörnS2 (trådstartaren)

#6 » 10:52:48, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, framöver är det planerad att ta två skörden. Det blir ju betydligt enklare att skörda vid rätt tidpunkt om man inte behöver minst 4 dagar med stabilt högtrycksväder. När det var möjligt att skörda tidigt har jag ju haft bra tillväxt som hade dugit till en andra skörd. Men att skörda hö på sensommaren är ju inte heller så lätt.

Jag hade redan kontakt med någon som säljer en slåtterkross med matta i förgår. Men blev lite tveksamt om det verkligen är bra att stränglägga direkt.
Därav inläget.

Nu läste jag i en publicering av SLU följande som ni verkar bekräfta med era inlägg.

"Rationell skörd eller bra foder?
Eftersom resultaten från praktiken stämmer väl
överens med erfarenheter fran olika försök tror jag
att man har mycket att vinna på att vidta olika
förändringar av ensileringstekniken, för att snabba
på förtorkningen. Även om det ger en rationell
skörd bör man sluta med direkt hopläggning av flera
slätterdrag till en grönmassesträng. I stället borde
man plocka bort styrskärmarna på slätterkrossen
så att gräset får falla fritt. Om vi inte får ett bra
foder som resultat av skördearbetet så är det ju
inte så rationellt i slutänden."


Då är förslaget att investera i en större strängläggare kanske mycket bättre.
Fördelen med direkt ihopläggningen är så klart att man bara slår och sedan pressar. Men om jag behöver vända/lufta strängen emellanåt tycker jag att fördelarna försvinner. Då kan man ju lika gärna bredspridar för snabbare torkning.

Är man ut efter låg ts-halt övervägar kanske fördelen med att slippa ett extra arbetssteg.
BjörnS2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 30-01-2013
Maskintyp: Traktor

Japa370

#7 » 10:54:11, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att investera i en begagnad slåtterkross och fårproduktion säger mig att investering i dubbelsträngläggare är feltänkt.
Har själv ringt på annons där säljaren har 15dikor och "kände sig tvungen att köpa dubbelsträngläggare",hur tänker man?

Maskinhandkarens dröm?

Skickat från min moto e20 via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

bert

#8 » 11:50:41, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir kanske inte så bra med en "jättesträng" lite beroende vad man har för press med
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

BjörnS2 (trådstartaren)

#9 » 12:25:29, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just nu har jag en rotorsträngläggare som är 3m. Det tar mycket tid att stränglägga med den. Som jag skrev så har jag vid höskörden lagt strängar på sen fm och börjad att köra in på em. Då var det alltid tidsbrist. Har därför flera gånger funderat på om det skulle vara bra att köpa en större.
Men att köpa en som är 3,5m är inget jätte lyft. Större en det blir krångligt med trånga passager så att man hela tiden måste bygga om. Sedan är markföljsamheten inte lika bra. Dubbelsträngläggare är dyra och inte lika bra att köra med på mindre gärden. Vad ska man göra :???:

Om jag fortfarande bredsprida då är strängläggningen arbetssteget som jag kan effektivisera som mest tror jag.

Fransgård har en kombimaskin (TI 6000) som är en liten dubbelsträngläggare. Men kombimaskiner brukar oftast vara en blandning av dåliga kompromisser.
BjörnS2
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 30-01-2013
Maskintyp: Traktor

bert

#10 » 13:44:28, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iof bara youtubeklipp jag sett på sån där fransgård men verkade lite hoppig iom enkelhjul å sen snurrade rotorena snabbt verkade det som
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

krokodilen

#11 » 14:21:45, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BjörnS2 skrev:Just nu har jag en rotorsträngläggare som är 3m. Det tar mycket tid att stränglägga med den. Som jag skrev så har jag vid höskörden lagt strängar på sen fm och börjad att köra in på em. Då var det alltid tidsbrist. Har därför flera gånger funderat på om det skulle vara bra att köpa en större.
Men att köpa en som är 3,5m är inget jätte lyft. Större en det blir krångligt med trånga passager så att man hela tiden måste bygga om. Sedan är markföljsamheten inte lika bra. Dubbelsträngläggare är dyra och inte lika bra att köra med på mindre gärden. Vad ska man göra :???:

Om jag fortfarande bredsprida då är strängläggningen arbetssteget som jag kan effektivisera som mest tror jag.

Fransgård har en kombimaskin (TI 6000) som är en liten dubbelsträngläggare. Men kombimaskiner brukar oftast vara en blandning av dåliga kompromisser.


Har en ny Kverneland Strängläggare 9439 i lager man du kanske ska ha en beg? Kverneland har ju även en dubbel 6,4m både som buren och bogserad men beg sådana är svårt.


Japa370 skrev:Att investera i en begagnad slåtterkross och fårproduktion säger mig att investering i dubbelsträngläggare är feltänkt.
Har själv ringt på annons där säljaren har 15dikor och "kände sig tvungen att köpa dubbelsträngläggare",hur tänker man?

Maskinhandkarens dröm?

Skickat från min moto e20 via Tapatalk


Ja att sälja en dubbelsträngare är det vi alla maskinhandlare drömmer om!

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#12 » 14:24:04, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Btw kolla vad jag hade i lager vi djupare koll.

http://dealers.mascus.com/varmdal/lantbruk/stranglaggare/fransgard-ti-6000-fl/0fa9eefc-b0a8-46d4-845e-f2b1923cc4a3.html

För frontmontage å allt, stränga och pressa samtidigt. :thumme:

https://dealers.mascus.com/stigtomta/lantbruk/slatterkrossar/john-deere-1365/33d627d8-e685-4925-8b01-aa582a101871.html

Har även en 3,2m Taarup/Kverneland bogserad kross i lager.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Japa370

#13 » 14:51:59, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha ha nej men att dra på sig maskinkostnader som driften bör ha problem med,får och dikor/kött är ju lowbudget för att klara lönsamheten.
Ny realitet med inflation och räntor gör att det inte längre finns några billiga pengar
Kanske fel av mig att ta det i denna tråd. Vi tar den diskussionen i någon annan.
Skickat från min moto e20 via Tapatalk
Senast redigerad av Japa370 15:59:33, 08-02-2023, redigerad totalt 1 gång.
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

Michael Meier

#14 » 15:55:45, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt med matta när det är tunnt på, den går att fälla upp när man inte behöver den.

Frontsträngare kräver mer av gräset, trevlig i teorin men kan få balarna att dela på sei om resultatet blir två strängar innan pressen, framför allt om det sitter snittkniv i pressen, samt att systemet kräver raka strängar/fält.

Jättesträngar kan man ordna till en matta under traktorn och fram till pickup.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

krokodilen

#15 » 16:17:27, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japa370 skrev:Ha ha nej men att dra på sig maskinkostnader som driften bör ha problem med,får och dikor/kött är ju lowbudget för att klara lönsamheten.
Ny realitet med inflation och räntor gör att det inte längre finns några billiga pengar
Kanske fel av mig att ta det i denna tråd. Vi tar den diskussionen i någon annan.
Skickat från min moto e20 via Tapatalk


Absolut har du en poäng men TS vill frigöra sig från att hyra in maskinkapacitet och det kostar en slant oavsett hur man gör, initialt iaf.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se