Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Vicon 235 balepack. Problem med uppfångar armar vid plastning.

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

Tobias Hjalmarsson. (trådstartaren)

#1 » 12:32:31, 30-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Vicon 235 Balepack kombipress från -06 har börjat strula vid inplastning av bal. När balen är plastad så går det upp två fångarmar som ska fånga upp plastfilmen och dra ner denna samt nypa fast filmen mot ett mothåll. Nu går armarna upp, fångar in plasten och börjar gå neråt. Men efter en ca. en tredjedel på väg ner så stannar armarna men balen snurrar till ett halvvarv( tror det är för att "klistra" snibbarna) Varvid plasten skadas innan den nyps fast! Detta medför att plasten inte sitter fast i klämmorna och man får kliva ur traktorn och fästa plasten på nytt för varje bal! Har någon varit med om detta tidigare? Vart ska man börja felsöka? Pressen är byggd av Kverneland Group. Jag har sett att Deutz Fahr är en liknande press, troligtvis bara namnet som skiljer. Tacksam för ideer på vad felet kan vara.
Tobias Hjalmarsson.
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:08, 30-11-2008
Ort: Delsbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640, Fordson Power Major, Terri 1020. Volvo BM SM 868, Åkerman H12B, Volvo 860S, Mf 5480, New Holland TM190, Deutz D5206, Volvo BM 845,



Farmer79

#2 » 18:15:53, 09-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en press med 3D plastning ?
Gissar på ett el fel .


Jag har en vicon från -03 utan 3D plastning där har den börjat strula med att när den går in i krypfart innan den ska fånga upp filmen med filmknivarna så går den jätte sakta och det har hänt två ggr att den stannat helt .
Tror också där på ett el fel men det är bara en gissning .
Skulle vilja hitta nån typ av verkstadshandbok eller liknande så man har nått att gå efter men har inte hittat nåt .

Om du kör funktionen manuellt i PIA funktion som det heter på min press beter den sig likadant då ?
Farmer79
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:57, 05-09-2019
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Bm 4300

bappen69

#3 » 22:38:13, 09-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jo den har 3D plastning. När jag kör plastaren i PIA läget går den som den ska! Nu har jag pressat 55 balar idag och nu funkar plastaren klockrent!? Ja det är bara att köra på och se om felet kommer tillbaka!
bappen69
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:47:11, 08-11-2013
Ort: Hudiksvall/Delsbo
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Bm 845. Poclain TCS. Cat 941. Terri 1020. Valmet 2105. John Deere 1640. David Brown 990 Tak kran. Volvo BM Boxer 350. Fordson Power Major. Fordson Låglundare.

Farmer79

#4 » 12:42:53, 10-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såna fel som kommer och går är ju inte så lätt att hitta men det styrker väl teorin om att det är ett elfel .
Hittade på min igår kväll att kontakten som ansluts mot kontrollboxen var lite ärjig så jag ska prova att rengöra och se om det blir bättre .
Har hört flera som säger att dom är känslig för rost i kablaget , då kan det uppstå alla möjliga mystiska fel .
Hoppas den fortsätter att funka för dig ..
Farmer79
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:57, 05-09-2019
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Bm 4300


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se