Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Herkules/Arvika slår illa

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

tuvbyggaren (trådstartaren)

#1 » 09:39:21, 09-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har en MF-61:a med div redskap, bl a en grön slåttermaskin Herkules från Arvika-verken.

Jag har haft av svärdet/klingan, slagit i en del nya trekantiga tänder (med släta eggar) och vässat tänderna med vinkelslip.
Ändå slår maskinen nu så ojämnt/dåligt att jag behöver backa o stanna var tjugonde meter. Det samlas en massa gräs o hö helt enkelt o då fäller den ju bara resten framför sig.
Ibland/delvis slår den jättefint och tajt intill marken.
Ibland är det som att merparten av längden slår bra men vid ett fäste samlas det väldigt mkt gräs. Ska jag böja ned det?
Jag undrar: Är det bara slipa som gäller? Eller kan man behöva dunka/böja ned de sex fästena som håller svärdet på plats ovanifrån?
Något annat att göra? Körteknik och val av tidpunkt (dagg eller snustorrt?)?
Jag har bytt en drivrem o nyligen kardan på den o vill hemskt gärna ha kvar den. Har också släpräfsa o balpress till (den senare ej igång).
Önskar slå en 2-4 hektar varje sommar.
Tacksam för svar.
Mvh
Andreas
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).



Bygert

#2 » 10:41:54, 09-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av bilden kan man få intrycket att den är lite efter i ytteränden. Det är obra, den ska justeras så den i tomme ligger ett par centimeter före i yttre änden, då går den rakt när du slår. Svårt också att se men den kan gå lite framåtlutad. Det är något som i så fall absolut får gräset att hänga kvar, bland annat. Förläng i så fall tryckstången, balken ska ligga rakt mot marken.

Om knivtillhållarna är för glappa skär det inte utan tuggar i stället. Känn på knivarna, går det att rucka dem kännbart upp och ner är det för glappt. Då slår man ner dem med en grov hammare. Fast överdriv inte, blir det för tight blir det andra problem. Det ska gå att få in ett papper mellan tillhållaren och kniven och kniven ska gå lätt. Har du råkat klämma till för hårt får du lossa, slå med en dorn underifrån mellan tänderna.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

tuvbyggaren (trådstartaren)

#3 » 11:19:11, 09-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort Tack Bygert, fattar inte vad du menar med ytteränden och ”i tomme ”? Hur justerar jag det?

Jag inser att man kan ju också (1) slipa de trollkarlshattliknande understegen som svärdet o tänderna löper i, från sidan, samt (2) bulta på fler sådana där översteg (knivtillhållare?) som trycker ned svärdet baktill. Hmm?

Testar att slipa understegen nu.

Sedan ska jag mäta avståndet från tillhållarna!

Jag tror den går jämnt mot marken men ska dubbelkolla.
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).

BM425

#4 » 11:51:58, 09-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du lyfter upp maskinen o sänker ner den så vill du att änden på knivbalken är lite före.
Tänk en linje med bakaxeln rakt ut.

Som det ser ut på bilden så kan det vara om stenutlösningen har släppt. Stenutlösningen brukar vara fjäderbelastad med klackar, kör man på något så släpper det ut knivbalken ca en halvmeter o dämpar stöten.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Bygert

#5 » 11:57:19, 09-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju en ände av balken inne vid traktorn och en annan ände längs ut. Änden längs ut ska när maskinen bara hänger ligga lite före änden som är inne vid traktorn. När sedan det blir lite belastning går maskinen då rakt. Är balken rak eller än värre sackar när den hänger obelastad hamnar den snett när den belastas vid körning och det är inte bra. Hur man justerar det på just den där vet jag inte men det brukar finnas nån möjlighet.

Slitstålen i fingrarna, alltså det som kniven skär emot, tror jag det är bättre du låter bli tills du prövat det andra. Det är väl inte omöjligt att det är slitet men det tar du först när du provat det andra. Sätt inte heller dit fler tillhållare, är de rätt justerade så räcker det som det är och fler gör bara att det går tyngre och att gräset får nåt mer att fastna på.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

tuvbyggaren (trådstartaren)

#6 » 13:34:03, 09-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varmt tack Bygert o BM425.
Efter att ha slipat slitstålen tog jag och mätte tillhållarna o alla utom den innersta var tajta. Fick inte plats med något papper. Fällde upp svärdet o gick på med don o slägga men märkte ingen större skillnad.
Sedan testade jag att köra och det gick superfint. Även i rätt högt o tätt gräs.
Jag vet inte om det var för att det var mitt på dagen o snustorrt eller något men något av det jag gjort verkar ha hjälpt.
Tack igen, får ta ny vända vid behov.
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se