Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Hydrauldriven betesputs?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

krokodilen

11:19:45, 13-10-2023

Jag fick en förfrågan från en kund som vill köpa en 250cm betesputs/slaghack med 3-p och hydrauldrift. Har letat men hittar enbart mindre typ 1-1,3m.

Är det nån här inne som vet om det finns eller ens fungerar effektmässigt?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:



busholle

11:56:01, 13-10-2023

Känns tveksamt. Effektbehovet är upp över 50kw och det går åt rätt bra hydraulprylar till det. Mycket överskottsvärme att hantera blir det också.

1 person gillar det här inlägget.

krokodilen

12:01:17, 13-10-2023

Ja jag kände också så lite spontant.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

uppland2

12:20:04, 13-10-2023

Pneumatiska såmaskiner har väl ofta hydrauldrivna fläktpaket som ibland behöver mer effekt än så.
Därmed inte sagt att jag tror det skulle vara en bra lösning här. Varför vill kunden ha hydraulisk drift?

Stridis2

12:28:54, 13-10-2023

50 kW, det är väl helt beroende på vilka slagor man har och hur illa man kör.
Jag har en 275 cm med Y-slagor. Har kört den bakom både en IH624 (58 hp) och en Valmet 305 (53 hp). Båda effektsiffrorna när traktorerna var nya, och framför allt IH:n hade det säkert rymt många pållar ur fållan sedan den var ny. Det skulle till mycket tjockt gräs innan det var effektbrist som gjorde att jag var tvungen att sänka hastigheten. Annars var det att traktorn skumpade för mycket som gav hastighetsbegränsningen.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

busholle

13:43:22, 13-10-2023

Har en puts på 275cm med tre rotorer som brukar anses gå lättare än slagor. Den dödar TL90 på 85hk minst en gång per körpass. Knappast normal körning men man vill ju inte knäcka transmissionen bara för man kör stopp i en hög med torvor.

krokodilen

15:27:45, 13-10-2023

Stridis2 skrev:50 kW, det är väl helt beroende på vilka slagor man har och hur illa man kör.
Jag har en 275 cm med Y-slagor. Har kört den bakom både en IH624 (58 hp) och en Valmet 305 (53 hp). Båda effektsiffrorna när traktorerna var nya, och framför allt IH:n hade det säkert rymt många pållar ur fållan sedan den var ny. Det skulle till mycket tjockt gräs innan det var effektbrist som gjorde att jag var tvungen att sänka hastigheten. Annars var det att traktorn skumpade för mycket som gav hastighetsbegränsningen.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk


Just Y-slagor har väl heller aldrig förekommit så ofta ihop med effektbrist.

Kunden vill ha hydraulisk drift för att både kunna köra putsen på en traktor och en Wille.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

busholle

15:54:44, 13-10-2023

Alternativet är väl att köpa en puts och ersätta vinkelväxeln med en hydraulmotor med stödlager och remskiva. Borde inte vara omöjligt att göra någon adapterplatta så att den går att återställa.

Ytterligare variant är att sätta en hydraulmotor direkt på pto-tappen just när han ska köra med Willen. Krävs väl då en axialkolvmotor om putsen går på 540 varv.

krokodilen

13:20:36, 27-10-2023

It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme: