Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Kuhn GRS 25N instruktionsbok eller instruktioner HJÄLP !!

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

Gylle (trådstartaren)

#1 » 13:47:07, 06-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte häromdagen en Vändare/strängare Kuhn GRS 25N från ett dödsbo därav går det heller inte att fråga säljaren. Tänkte det brukar ju inte vara så svårt att ändra och ställa om vändarna har hunnit förbruka ett par rotorvändare redan av annat märke.

Men jag står verkligen som ett frågetecken när jag tittar på denna den saknar ju alla "vanliga" justeringssätt som våra tidigare haft (stoll och fahrenlöse). Har jagat runt på nätet och det enda jag hittat är en broschyr som beskriver maskinen och tydligen skall den även ha flera andra funktioner än normalt men det står ju inte ett ljud om HUR man ändrar saker och ting.

Så frågan är finns det någon där ute som sitter med en instruktionsbok till en sådan som har möjlighet att scanna in ? Annars någon med egen erfarenhet av sådan som kan förklara lite basic var man ändrar de vanligaste grejerna ?
Gylle
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:18, 06-06-2013
Maskintyp: Traktor



bert

#2 » 16:16:14, 06-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske ett par bilder kan hjälpa till med ideer
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Mikael.Johansson

#3 » 19:42:05, 06-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den maskinen kan jag en del om.

Omställning mellan vändnings- och strängningsläget görs i tre steg.

1. På var rotor sitter det en liten krokig arm. Den drar man ut och frigör rotorarmarna så att dom kan fällas ut eller in. Utfällda är för vändning, infällda är för strängning, och då går dom i en bana och vinklar upp där bak.

2. På sidan av ramen lär du ha en spärr. Den lossar du och fäller rotorramen antingen framåt eller bakåt. Bakåt är för strängning, då går rotorerna åt samma håll, framåt är för vändning, då går dom emot varandra.

3. Sedan ställer man om hjulen allt efter hur ramen står.
Där är även ett mellanläge på hjulen som är till för att vända med ramen vinklad, för att sprida ifrån kanterna på fältet.

Transportspärren vid toppstångsfästet skall vara ur.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Gylle (trådstartaren)

#4 » 00:27:21, 07-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack !!
Antar att jag har varit lite på rätt spår dock behövs det nog lite smörja för om jag varit på rätt saker vilket det låter som på din beskrivning så sitter de fast som berget.

Spärren på ramen är det, det som ser ut som ett handtag (hittade en bra bild på det på nätet
http://static.mascus.com/image/product/ ... 84dc_1.jpg
Om det är det på vilket sätt skall det lossas ? (innan jag blir arg och går på det med släggan för att lossa det på helt fel sätt :vissla: )

Får ge mig på och smörja allt i morgon och se om jag förstått rätt vad gäller de andra bitarna.
Gylle
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:18, 06-06-2013
Maskintyp: Traktor

Mikael.Johansson

#5 » 11:39:14, 07-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om din ser ut sådan, med ett stag och ett handtag, så är det den. Det lär finnas tre olika utförande, men det där är nog det modernaste.

När man fäller in och ut rotorarmarna så krävs det en viss teknik. Kanske måste man hålla fast rotorerna medans man fäller armarna, och samtidigt ska man se till att spärren är ur, den låser sig själv i ändlägena.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Gylle (trådstartaren)

#6 » 18:02:57, 09-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört fast totalt när det kommer till att ställa om armarna. Spärren lossnar men sen lyckas jag inte åstadkomma någonting, vad exakt är det man skall göra dra utåt, vrida eller vad ?

Har överhuvudtaget allvarliga problem att få någon fason alls på det hela, trummorna är så mkt vinklade mot ramen så att för att överhuvudtaget hamna i marknivå med spröten framtill så måste jag ha den allra högst upplyft i trepunktsfästet annars går den djupt i marken. Problemet är att jag inte kan lyfta den och det är ju inte helt lyckat. Fattar ingenting för tycker inte alls det ser ut så när jag tittar runt på bilder på nätet. Finns det någon annan justering av vinkeln på trummorna som jag missat mer än att göra det med hjälp av ramen ?

Hjulen står för övrigt i högsta läget så det är inte att de står lågt som påverkar finns inte en chans att ändra dem för då plöjer framspröten.
Jag håller på att bli tokig här som ni kanske anar.

Höet ligger slaget och jag skulle varit ute och spridet det men tji fick jag provade att köra ut med maskinen som den stod med den roliga upptäckten att en trumma sprätter det omkring och en strängar snyggt grrr tittar jag på trummorna så går båda och vinklar upp baktill dock går den som strängar högre upp baktill än den som sprätter iväg.

HJÄLP hur sjutton bär jag mig åt för att sprida det ?
Gylle
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:18, 06-06-2013
Maskintyp: Traktor

bert

#7 » 19:44:15, 09-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske ett par bilder kan hjälpa till
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Gylle (trådstartaren)

#8 » 22:40:35, 09-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där ligger länk till en bild på en exakt likadan i tidigare inlägg.

Jag gissar att man måste ha erfarenhet av en likadan och ha lärt sig via instruktionsbok hur man ändrar armarna för vi har varit 3 man nu i kväll som stått som fån och dragit och provat alla tänkbara och otänkbara sätt utan att lyckas, antingen är det så att denna har kärvat fast och det vet man ju inte förrän man vet exakt hur de skall ändras eller så är det något speciellt man skall göra.
Gylle
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:18, 06-06-2013
Maskintyp: Traktor

bert

#9 » 22:59:02, 09-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä jag menade din iom det verkar som vissa grejer är omställda för strängning och vissa för vändning
För var ju en som skrev här i början på tråden som hade erfarenhet av en liknande maskin och jag tror ju att han kan ge dig vägledning med hjälp av bilder
Senast redigerad av bert 23:02:36, 09-06-2013, redigerad totalt 1 gång.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Mikael.Johansson

#10 » 13:00:52, 10-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser maskinen ut i vändnings-läget.

Armarna går rakt ut, vinkelrätt, ifrån rotorerna. Rotorramen går vinkelrätt med körriktningen.

För omställning, dra ut kroken, håll den ute, blockera den andra rotorn så att den inte roterar, fäll in armarna för strängning och fäll ut dom för vändning.

Armarna vinklar sig alltså omkring rotorn. I strängningsläget går armarna vinklade bakåt i förhållande till rotationsriktningen på rotorn.

Bild
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

OL

#11 » 21:52:58, 05-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trådlyft! Är det någon som vet arbetsbredden i strängningsläget på en sån här? Och strängar den bra? Är sugen på att byta upp mig från min sidoräfsa, ffa pga arbetsbredden men också för att det är lite svårt att få det att ta riktigt bra. Och så tenderar ju strängen att bli lite som en tvinnad korv vilket leder till balar som håller ihop lite väl bra… Fina lagom breda och höga strängar annars. Men som sagt lite bättre arbetsbredd vore inte fel.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

Smedtorparn

#12 » 20:42:23, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har just köpt en sån här strängare är det nån som hittat en instruktionsbok nånstans??
Smedtorparn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:36:07, 01-06-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 320 buster -62
BM 350 Boxer -59

Loke

#13 » 20:57:22, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smedtorparn skrev:Har just köpt en sån här strängare är det nån som hittat en instruktionsbok nånstans??


Harukollathär:
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=kuh ... lr=lang_sv


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se