Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Krone Comprima CV150XC 2012 årsmodell *Bara problemer*

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

FastFWD (trådstartaren)

#1 » 18:18:48, 04-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag tänkte att höra med er på forumet om en kombipress ägd av min styvfar i Norge.
Har nån av er erfarenheter av samma sort ?

Pressen är en Krone Comprima CV150XC, och den har bara varit ett enda stort problem sedan den kom hem på gården.

Ny står pressen still, och säljaren garanterade att den ville funka under "nordnorska förhållanden" - nåt den alldeles inte har gjort.
När min styvfar ville returnera pressen, gick det så långt att det blev sak i rätten.. utan att han vann fram.. (tråkigt)
Så nu står en press till 750.000 NOK still, och kan inte användas... (Det måste nämnas att detta var press nummer 3 från Krone som inte funkade...)

Så vad har varit problemet ?

1. En avvisarplåt i hårdplast mellan band och framre del av pressen, som rör sej upp/ner vid öppning av kammare häktade i struktur inuti pressen vid stängning. Att plåten häktade gjorde att den blev böjd mot framre band, och gav stor friktion mot band och i maskinen.
Leverantör skaffade ny plåt, som funkade i 10 min, så va problemet just det samma med den nya plåten..

Här kan man se plåten (kammaren är i öppen position) och hur den är böjd.. (Ska gå rakt ner)
Bild

Här är kammaren i öppen position, och man kan tydligen se den böjda plåten.
Bild

Plåten demonterad - ska vara rak och fin... :aaargh: man kan tydligen se slitspåren från bandet på den..
Bild

Så - leverantören skickade en ny plåt till... och den blev monterad.. och skiten hände igen.. Men nu blev
resultatet lite sämre..
I ett desperat försök på att få lagat några balar, började maskinen att slura på banden... och det gick som det måste gå..
Ena bandet gick rakt av.. Stillstånd på pressen, och 3 !! veckors väntande på nytt band från Krone - och en servicekille som aldrig hade utförd
bandbyte en såhär press förut... jeeeesus vad arg man kan bli...
Bild

Bandet på andra sidan...
Bild

Här har jag försökt att illustrera hur plåten häktade i tvärstaget - bilden är tagit i sammanhang med bytet av band
(en riktig skitjobb jag inte vill rekommendera...)
Bild

Efter att bandet rök havde inte Krone någon ide om varför bandet rök, och hur dom sko åtgärda problemet...
Så jag och servicekillen blev eniga om att en enkel plattstålsbit i kunde hindra att plåten häktade i tvärstaget igen.
(klarade inte att infoga flera bilder... ska testa senare...)
Blev monterad i hålen ni kan se på bildet över..

Så... vad behöver jag hjalp till..
är det nån på forumet som har samma typ press, och som kan ta några bilder på sektionen av pressen där plåten på bilderna står - för jag tror att pressen blev levererad ej-komplett före vi tog den i bruk.
Jag menar att det ska vara en större stålplåt som skyddar mot att plastplåten kan häkta i tvärstaget som inte var monterad på min styvfars press... Krone påstår att det inte ska vara nåt där...

Så va problemen över nu när banden blev bytt, och avvisar blev monterad... Nope...
nästa problem var att utmatar rulle for nättingen började sluta/hacka... och oavsett vad man gjorde ville inte pressen lägga på band..
(Rullen med tänder som nycker tak i bandet och lägger det på rullen i kammaren..)
Vid investigering, va hela rullsystemet fullt av klet, smörja - och lagade så mycket motstånd att rullen inte klarade att gå runt... Den hackade bara på spärren i upplagringen...

Så vad tycker ni.. he he

Min styvfar kommer öppna sak igen mot leverantören av pressen för att få levererat in den igen.. (Förra gången gick saken på 80.000 i advokat utgifter...)

Så all hjälp från er på forumet som kan vara till hjälp senare ville jag sätta stor pris på...

BTW.. nu är pressen ersätt av en KUHN press... som funkar 100%...

FastFWD


Tråd löst

Användarvisningsbild
FastFWD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:28:00, 22-07-2008
Ort: Norge
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455 2009
JD 6820 2012
MF 5450 2011
MF 5713s 2019
Avant 850 Kompaktlastare
Norcar A72 Kompaktlastare
Norcar 7236 Kompaktlastare
Lännen t221 gravare



mathiast

#2 » 19:14:51, 04-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min PERSONLIGA! åsikt är att krones grejer från början är en ren skrivbordsprodukt av konstruktörer framför datorer och sedan är det kunderna och återförsäljarna som får stå för och i många fall bekosta den praktiska utvecklingen.
Ska man köpa en kroneprodukt bör den varit på marknaden i 5år så alla konstruktionsmissar och barnsjukdomar är fixade och köper man en beg maskin så bör man ta reda på om alla ombyggnationer/uppgraderingar är utförda
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

MekJan

#3 » 19:30:55, 04-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arbetsgivaren till en av sönerna hade en Krone kombipress som byttes bort antagligen i ren desparation ,blev en hel del konstiga fel bla. byte av databox plus mycket stillestånd .
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

FastFWD (trådstartaren)

#4 » 19:29:03, 06-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för eran svar.

Jag är I desperat behov av information från andra med problemer - liknande eller andra sorters problem.
Jag /min styvfar känner det här lite som david mot goliat - och oavsett vad man tar sej till, har Krone alltid sista ordet...

Så hjäääälp killar...

FastFWD
Användarvisningsbild
FastFWD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:28:00, 22-07-2008
Ort: Norge
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455 2009
JD 6820 2012
MF 5450 2011
MF 5713s 2019
Avant 850 Kompaktlastare
Norcar A72 Kompaktlastare
Norcar 7236 Kompaktlastare
Lännen t221 gravare

Torpöbo

#5 » 19:42:32, 06-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

På farsans förra kronepress så höll maskinfirman och södeberg o hak på o bråkade om vem som skulle byta ett kretskort i datorn som var felmonterat pga. att ingen vågade pga. garantier, det slutade med att kretskortet aldrig blev bytt och när vi bytt in pressen ringde dom o frågade varför det var fel på datorn. Sanningen var den att den på maskinfirmans reservdelslager i Tranås legat ett kretskort som de ej vågat sätt i maskinen. Bror o far lite vek i förhandlingar men sånt skall bara fixax.

På den nya compriman för 800000 så öppnar sig luckan när balen blir något oval enligt tråden:
Torpöbo @ Låsen till luckan på Krone 1250 comprima öppnar sig vid något ovala balar var bal
Vilket leder till att bror som oftast kör får sitta var tioende minut och manuellstänga luckan det är det inte nån heller på varken maskinfirman eller söderberg och hak som vill ta i med tång.

Jag blir jävligt förbannad men tyvärr så är det inte min press men hade jag köpt en grej för så mycket pengar som det rör sig om så hade jag sätt till att det fungerar. Dpeciellt efter en kurs juridik på universitetet.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

MBtrac

#6 » 14:21:12, 12-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei,

@FastFWD; hvor i Nord-Norge holder din stefar til? Jeg har planer om å kjøpe meg en lignende rundballepresse, Krone Comprima CF155XC.

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=46631205&searchclickthrough=true

Send meg gjerne en PN hvis du ikke vil skrive det her på forumet. :grin:
Hilsen Håvard.
Mercedes-Benz, Das Beste Oder Nichts.
MBtrac 800 81`
MBtrac 1000 86`
MBtrac 1500 84`
Användarvisningsbild
MBtrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:33:20, 28-05-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mercedes-Benz.
WDB 440.161
WDB 441.161
WDB 443.162
W123.193
W123.123

FastFWD (trådstartaren)

#7 » 15:39:41, 12-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallo

Min stefar holder til i Vesterålen nærmere bestemt Sortland.

Maskinen du lurer på å kjøpe må ikke sammenlignes med CV150XC, da den du kikker på bare har 1 belte og et drivhjul - CV150XC har to belter, og to drivhjul.
CV155XC er en knakende god maskin, så lenge du opererer den under rimelig tørre forhold. Med en gang maskinen ser fuktighet, være seg fra regn, eller gress-saft pga høy
restfuktighet (Mekanisk behandling) , vil den mest sannsynligvis begynne å slure/slippe på beltene.

I brukermanual er det gitt føringer til sluttbruker om problemet skulle oppstå med sluring - deriblant reduksjon av hydraulikktrykk, redusere kjernesetting, fjerne kniver osv
Alle disse tiltakene ble utførlig utført på min svigerfars presse, uten at problemet med sluring opphørte.
Man kan i tillegg montere en ekstra drivenhet (opsjon) for å sikre ytterligere kraft på beltet ihht manual.
Friksjonen i veggene på kammeret er den største bidragyteren til beltesluring, og når forholdene er helt riktige er friksjonen mot veggene i pressen større enn kraft overført fra drivhjul til beltene, og den slurer.
Fra gode hold har jeg faktisk fått vite at disse pressene faktisk kan begynne å virke bedre jo bløtere gresset blir (ikke testet av undertegnede) fordi fuktigheten blir som en smøring på veggene i kammeret.

I tillegg må du spørre deg selv om du virkelig trenger en variabel presse (diameter) - hvor ofte tror du at du kommer til å produsere baller med forskjellig diameter ?

Om du bor i ert område på samme breddegrad, ville jeg heller kikket på et alternativ til denne pressen. Da spesielt på grunn av pressens konstruksjon mtp beltedrift (gummi mot gummi)

Krone har innsett at deres konstruksjon har "svakheterr" siden de nå nylig lanserte en "extreme modell" ( http://landmaschinen.krone.de/english/p ... a-x-treme/ ) Hvor de har redesignet drivverk, og gått for bredere belter som igjen gir større kontaktflate mellom belte og drivhjul.

Så, var det opp til meg ville jeg kikket på en annen presse om du høster under nordnorske forhold. F.eks Kuhn i-Bio.

FYI . min svigerfar har nå tapt i to rettsinstanser for å få hevet kjøpet , og anke er sendt til høyesterett. Dette fordi selger kun behøver å slenge ut påstander om at kjøper har operert utstyret feil, og ikke bevise noen av sine påstander. Dette hviler ihht det norske rettssystem helt og holdent på kjøper å motbevise. Og hvordan i allverden skal man motbevise påstander fra selger når rettsak foregår i Januar ?? Skal man pakke snøballer da eller ?...
Anken som nå er sendt er en henvendelse til høyesterett angående bevisbyrde - fordi kjøpet ble inngått med en tilleggstekst i kontrakten hvor selger GARANTERTE skriftlig at pressen skulle virke under de gjeldende forholdene i Vesterålen - men retten valgte å "ikke vite hvordan de skulle tolke denne garantien.." ??..

Så tilslutt - lykke til - uansett hvilken modell du velger :)

FastFWD
Användarvisningsbild
FastFWD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:28:00, 22-07-2008
Ort: Norge
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455 2009
JD 6820 2012
MF 5450 2011
MF 5713s 2019
Avant 850 Kompaktlastare
Norcar A72 Kompaktlastare
Norcar 7236 Kompaktlastare
Lännen t221 gravare

FastFWD (trådstartaren)

#8 » 01:36:05, 19-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte det var på sin plats med en liten uppdatering...
Saken ang min svigerfars Comprima havnade i norsk "Høyesterett" - dvs at dom godtok at anken blev presenterad - men dog bara om "rettsanvändningen".

Och... håll er fast.. vi vann.. :)

Segern är dog bara att domen från förra rettsinstans blev ärklärd "upphävat"... och en ny rund står för tur... rund nr 4...

Men nu är saken den att sälgare måste bevisa ALT - inte som före, att köparen (vi) har haft ALL bevisbyrd.

För er som är interesserade, här är link til dom från högsta Rätten i Norge (på Norsk..)
http://www.domstol.no/upload/HRET/saknr2014-805.pdf

FastFWD
Användarvisningsbild
FastFWD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:28:00, 22-07-2008
Ort: Norge
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455 2009
JD 6820 2012
MF 5450 2011
MF 5713s 2019
Avant 850 Kompaktlastare
Norcar A72 Kompaktlastare
Norcar 7236 Kompaktlastare
Lännen t221 gravare

FastFWD (trådstartaren)

#9 » 23:46:44, 19-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags med en ny uppdatering.....

Efter domen från högsta rätten i Norge, blev vi tvungna till att ta en ny runda i "lagmannsrätten" i Januari. Det blev då den 4 gången saken har varit i rätten. (Detta va för att vi vann i högsta rãtten, och domen från förra lagmannsrätt blev upphävd)

Efter 4 och troligen sista gong har saken fått ett äntligen beslut - Vi vann på ALLA punkt, hela köpesummen skall returneras + ränter, alla saksomkostningar ska betalas av säljare.

Här kan ni lesa hela domen (på norska)
https://lovdata.no/dokument/LHSIV/avgjo ... 014-146883

2 och ett halvt år... 4 gånger i rätten - och äntligen ett lyckligt slut...

FastFWD

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
FastFWD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:28:00, 22-07-2008
Ort: Norge
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455 2009
JD 6820 2012
MF 5450 2011
MF 5713s 2019
Avant 850 Kompaktlastare
Norcar A72 Kompaktlastare
Norcar 7236 Kompaktlastare
Lännen t221 gravare


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se