Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

rotorslåtter

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

haggex (trådstartaren)

#1 » 22:44:09, 06-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon med erfarenhet av rotorslåtter ZTR 165
haggex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:06, 08-06-2013
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: valmet
 
Födelsedag



BGullb

#2 » 17:00:16, 08-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en. Fungerar mycket bra.

Kommer troligen få några negativa åsikter om denna slåtter men då jag har kört av många HA åker med den, vet jag att den är helt ok till det mindre jordbruket.
Visst det finns bredare men eftersom jag har relativt mycket vildsvinsskador så vill jag inte använda min 5-rotors JF-slåtterbalk till dessa åkrar.

Med stora glidtallrikar så blir den okänslig mot groparna som vildsvinen gör.
Den har två tunga rotorer som gör att den inte går ner så mycket i varv om gräset skulle vara extra tjockt/tätt på något ställe. Klarar även av buskar upp till 2-3 cm om man tar det försiktigt. Har därför använt den som betesputs med.
Med "normalt" tjockt/tätt gräs och bra knivar, kan man köra på i bra tempo och få ett bra resultat.
Där är 3 knivar per rotor som enkelt byts på 10 minuter.


Det negativa är remmarna. Långa och dåligt justerade remmar har en tendens att rotera i sina spår på remskivorna och därmed slitas snabbt. För att inte bli stående mitt under skörden brukar jag byta dessa med 2-3 års mellanrum beroende hur de ser ut.
Den är tyvärr inte så användarvänlig om man har små åkrar att flytta mellan om man måste fälla ihop den, då kraftuttagsaxeln måste kopplas loss både på traktorn och slåttern. Men det ser jag som ett mindre problem.

Är du på gång att köpa en sådan så kolla upp hur glidtallrikarna ser ut. Är de mycket misshandlade kan den ha haft ett hårt liv med mycket påkörningar. Kollade priset på en sådan idag, nästan 5000:+m styck.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

LeifAndersson

#3 » 18:43:19, 08-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar MYCKET bättre än t.ex JF maskinen med liknande utseende. Är även mycket mer balanserad när den går efter traktorn. Med andra ord en ovanligt lyckad maskin på det temat. Klarar nästan allt som kommer dess väg utom grova kraftledningsstolpar som ligger ned i gräset...:vissla: På den maskinen blev det inlösen, min till maskinens försvar ska sägas att det blev ett riktigt "hack" i stolpen också. Men stolpen avgick med segern så att säga. :mrgreen:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

BGullb

#4 » 22:41:19, 08-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Funkar MYCKET bättre än t.ex JF maskinen med liknande utseende. Är även mycket mer balanserad när den går efter traktorn. Med andra ord en ovanligt lyckad maskin på det temat. Klarar nästan allt som kommer dess väg utom grova kraftledningsstolpar som ligger ned i gräset...:vissla: På den maskinen blev det inlösen, min till maskinens försvar ska sägas att det blev ett riktigt "hack" i stolpen också. Men stolpen avgick med segern så att säga. :mrgreen:



Tja, har man inte försökt vet man inte vad den klarar av. :vissla: :skratta3:
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

skrotsamlarn

#5 » 20:41:43, 24-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har just fått tag i en likadan den är i ok bruksskick men behöver nya knivar var brukar du köpa dom och hur mycket går dom lös på? hittar nämligen inga bra tips på åf på nätet
Man få va som man ä när man int blev som man skulle
skrotsamlarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:57, 08-01-2011
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jobbets: L50G , kubota u48 -11 Mina: Cletrac AD -??, honda atc185s -83 Fahr Skördetröska -?? Kubota HST1600 -98 och en Grålle.

BGullb

#6 » 07:50:50, 25-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

skrotsamlarn skrev:Hej jag har just fått tag i en likadan den är i ok bruksskick men behöver nya knivar var brukar du köpa dom och hur mycket går dom lös på? hittar nämligen inga bra tips på åf på nätet



Hej.
Jag köper dem lokalt men du kan kolla på GRENE http://www.grene.com/shop/action/catego ... G-13283_PZ.
Borde vara den översta kniven du söker. Liknar mina.
Eller kolla med din lokala maskinhandlare.

Kontrollera drivremmarna så att de är ok innan du börja köra. Är de slitna eller olika spända, BYT i förebyggande syfte innan skördesäsong. Tänk på att det inte ska vara "tandade" remmar. Var noga med att de har samma serienummer alla fyra så att de är lika långa vid nyköp.
Missade ett år att kolla upp mina innan skörd. Attan vad remmar kan ryka och lukta när de börja slira :huh: .

Bengt
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

skrotsamlarn

#7 » 17:13:08, 25-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok tack för hjälpen
Man få va som man ä när man int blev som man skulle
skrotsamlarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:57, 08-01-2011
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jobbets: L50G , kubota u48 -11 Mina: Cletrac AD -??, honda atc185s -83 Fahr Skördetröska -?? Kubota HST1600 -98 och en Grålle.


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se