Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Strängläggare/rapshuggare Hesston 6400

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera vallmaskiner här

dimorep

#16 » 17:57:35, 21-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

De tandade knivarna är underhållsfria och blir de slöa så är det bara att byta. Bra till lättklippta grödor, men dyrt om det är i svårklippta (byte av blad i förtid bara för att det ska fungera i den aktuella grödan). Släta går att skärpa många gånger, men kräver istället lite underhåll (slipning) under hela sin livslängd för att de ska fungera.

Vill minnas från "skoltiden" att där var någon/några grödor där släta var att föredra framför de mera vanliga tandade. Men aldrig sysslat med sådant sen dess (bara tröskat konv. spannmål och raps), så den infon är inte kvar i "minnesbanken"... :idee:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.



430kan

#17 » 23:22:14, 29-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märker att här finns det mycken erfarenhet så jag passar på att fråga:
Kan en strängläggare, typ Hesston 6400 eller liknande med vanlig kniv (inte rotorbalk som en del jänkare har), vara något att hugga vanlig slåttervall med? Har någon av er försökt med framgång?
Den här vallen ser ju lite grov ut: http://www.youtube.com/watch?v=WPXh4lEwemw i mitt fall bleve det mera typ tjock frisk nordskånsk vall, med en del fint klibbande gräs i botten som gjorde en vansinnig på den tiden det begav sig med vanligt hederligt slåtterskär typ Arvika.

Tänkbara fördelar med en strängläggare för mig kunde vara:
- bra uppsikt då man hugger ifall vildsvinen varit framme och bökat upp stenar.
- rejäl skärbredd, (kan man ta bort dukarna och p.s.s. hugga typ bredspridning? Inte viktigt, vändaren skulle i vilket fall få agera kross omedelbart efter huggningen)
- rejäl skärbredd och med dukarna alla tiders till tredje skörden då det är klent med gräs och man p.s.s. direkt får till en sträng utan en extra körning.
- man kan hitta en del begagnade ex som inte verkar helt utslitna och för en billig peng jämfört med att behöva skaffa större traktor som orkar med en slåtterkross med rotorbalk, den sistnämnda i sig ett lotteri på begagnat-marknaden (hel eller halvdöd i "kuggeriet" strax efter köpet?).
430kan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:47:51, 27-07-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430, McCormick MTX 140

Henrik1977 (trådstartaren)

#18 » 01:17:05, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fungerar om kniven är i bra skick, men det blir väl inte så billigt. De som kör strängläggare åt andra brukar väl ta 400kr eller mer per hektar, och det ska väl spegla kostnaden för maskinen. Så jag antar att de därför är dyrare i drift sammantaget än en vanlig slåtterkross.
Det går inte att ta bort mattan och köra, iallafall inte på min, för det sitter flera järn under matten som stöd, så det blir ganska tätt ändå, och de är svetsade i skärbordet. Möjligen om det finns nån variant där dessa stöd är skruvade, man då kan man fråga sig om skärbordet är gjort för att hålla utan dessa järn som håller ihop skärbordet.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

430kan

#19 » 09:35:21, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag befarar att du har rätt, järnen sitter inte där enbart för att stödja duken. Något liknande blir det då jag tittar på möjligheten att skära ut luckor i bak-/under-kanten på ett skärbord till en tröska i akt och mening att kunna hugga vall och bredsprida. Det påverkar alltför mycket stabiliteten i skärbordet och kommer förmodligen att bli vekt.
Kostnaderna 2014 för huggning med butterfly 9m med kross blev mellan 345 och 420 per ha här i trakterna av Hässleholm. Jag undrar om vi är "tillräckligt konkurrensutsatta". Även om det är off topic, vet du priserna för motsv. i dina trakter?
430kan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:47:51, 27-07-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430, McCormick MTX 140

Henrik1977 (trådstartaren)

#20 » 10:29:46, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njä.. jag har inte anlitat någon att slå vall annat än strängläggning av frövall innan jag hade egen strängläggare, men har för mig att jag har hört att de som kör slåtterkross tar en bråkdel av det priset.. men jag ska höra mig för.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se