Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSåmaskiner

ÖVERUM TIVE SÅ JET2004

97 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera såmaskiner här

Göran Ekman

#16 » 10:20:49, 04-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man behöver flyt läge på billagregatet vet jag inte, jag kör billarna på flytläge det funkar. Du måste ha flyt läge för markörerna. Annars kan du inte fälla in båda samtidigt vilket är bra när man ska passera något hinder på åkern. El ventil lösningen känns onödigt avancerad och kanske dyr om den ska sitta på såmaskinen som inte går så många timmar om året . Hur avancerat är det att fixa ett till dubbel verkande uttag till på traktorn , kan vara rätt användbart med två dubbel verkande uttag på traktorn . Sedan splitta den ena ventilen med någon form elektrisk eller mekanisk ventil, så att markörerna samt ytter vingarna sköts med samma spak. När du sår finns det inte tid att hålla på att göra någonting som kräver tanke förmåga att sköta så maskinen måste funka av sig själv . Göran
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



LandVes (trådstartaren)

#17 » 11:31:10, 13-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Nu har det hänt en del sen jag skrev sist. Nu har jag är större traktor med 3st dubbelverkande hydrauluttag. Så problemet med hydrauliken är nog borta=)

Sen var det ju frågan om körspårsmarkeringen, dvs att jag behöver automatik för att räkna dragen och stänga av och sätta på billarna.
Jag har nu skrivit ett program till en liten hårdvarara och lagt ut knappar och lysdioer på ett labbord för att testa funktionen. Det ser ut att funka klockrent.
En knapp simulerar lägesgivaren för billarna, dvs när man lyfter billarna räknar den upp från drag 1 till drag 2. Eftersom jag ska ha 12m körspår så är det på drag 2 den stänger av billarna. Nästa puls/knapptryckning/simulering räknar den upp till drag 3, då öpnnar den för billarna igen. Sen räknar den till drag 1, inget händer. Nästa gång är den på drag 2 igen och stänger då av igen. En ganka enkel funktion.

Frågan är nu hur spjäällen funkar?
Det ser ut att vara en motor som vrider varjern runt en "kilremsskiva". Men finns det ändlägesbrytare? Annars om jag har stängt av billarna ligger ju elmotorn och vrider mot sitt ändläge hela tiden till reläet skiftar och motorn roterar till sitt ändlige på andra hållet?
Är det nån som vet hur det funkar med motorn till vridspjällen?
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#18 » 12:44:35, 13-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad bygger du på för hårdvara?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

LandVes (trådstartaren)

#19 » 13:22:32, 13-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rpi verB

Den är tillräckligt snabb och stabil för detta. Man hade kunnat köra en arm eller motsvarande löst men jag hade redan en Rpi.
Tänkte att nästa steg är att presentera data på någon device, tex ipad eller iphone.

Jag måste dock ta tag i hårdvaran först. Fixa reläer till att styra motorn högervarv och vänstervarv.

Har nån koll på om man dra reläet konstant? Eller ligger spjällmotorn och brummar hela tiden mot ändläget?
Finns det inga ändläge får man väl köra motorn 5sekunder för att ge tid att öppna och ställa spjället.
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#20 » 19:22:45, 13-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På våran 2004 tycker jag att spjällmotorerna ser ut som vindrutetorkarmotorer eller om det bara är en motor har inte kollat så noga fick för mig att det sitter någon form av brytare i motorn motorn är märkt Elektrolux. Saknar styrboxen plockade bort allt som var relaterat till körspårs markeringen när vi köpte maskinen för några år sedan. Prylarna finns kvar om du saknar något. Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman

#21 » 06:22:29, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står en del om den automatiska spårmarkeringen i instruktionsboken som finns att ladda ned från Överums hemsida http://www.kongskilde.com/in/sv-SE/~/me ... _MAN_S.pdf boken är till den senara modellen av 2004 hur väl spårmarkeringen stämmer med den du har vet jag inte men något kanske stämmer . Göran i Björnarbo


Laddade upp boken hit:
Överum Tive såmaskin Så-Jet 2004 instruktionsbok
/Holger
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

LandVes (trådstartaren)

#22 » 20:23:30, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag byggt klart styrsystemet till såmaskinen. Har byggt ingångskort som läser om såbillarna är uppe eller nere. Det finns även en ingång som räknar pulser vid när hjulet på såmaskinen rullar och på sätt visar hastigheten.
Även byggt ett utgångskkort som styr ett linjärt don som i sin tur manöverar spjällen till markeringsbillarna.

Den markerar på drag 5 och 6. sen börjar den räkna från 1 igen. När man gör det första draget ska man klicka sig fram så man börjar på drag 3. Men det är bara att klicka på drag 3 på skärmen så är det löst.

Än så länge sitter ingen hårdvara monterad på såmaskinen. Men mjukvaran och hårdvaran testad.

Även ett operatörsgränssnitt är skapad:

Bild


Nu har detta blivit så pass bra att jag nu funderar på att ändra från att manövrera detta med vanliga hydrauliken i traktorn till att istället använda mig utav elmanövrerade hydraulventiler.
Det skulle innebära att jag skulle manövrera allt från panelen (ipaden) från hytten.

Frågan är nu om det är värt denna kostnad. Jag behöver 4st dubbelverkade och en flytande. Detta kommer ju kosta mer än vad såmaskinen är inköpt för=) Vet nått nått bra ställe man kan köpa dessa ventiler?

Jag tycker har jag kommit så här långt kan jag ju lika bra fortsätta så allt blir automatiskt.

Sen har jag även en fundering på att sätta crossboard på såmaskinen. Framför allt är det utjämningsspadar jag tänkte på. Då jag planerar att köra med växelplog och packomat vore det bra att endast köra med så maskinen direkt efter.

Bild

Men det sistnämda är bara nått jag går och funderar på....

2 personer gillar det här inlägget.
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bert

#23 » 20:41:57, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter väl crossboard på dom nyare
Låter som du har lätt jord iom du menar och så direkt i plöjet
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

LandVes (trådstartaren)

#24 » 20:50:36, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är lätt jord. Har dock inte införskaffat mig packomaten än, men så är planen.

Man sår ju inte direkt på "plöjet" eftersom det är packat och harvat med packomaten.

Men bygger man en crossboard är det kanske bättre att göra fler boards så man kan sätta agrilpinnar, efterharvspinnar, utjämnare eller vad man nu tror passar bäst. Kanske dumt att bara sätta en rad.

Sätter man nu crossboards behövs utterligare dubbelverkade elhydrauliska ventiler.
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bert

#25 » 20:58:02, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jajo jag räknade ju som direkt iom du inte har harvat.Du har inte tittat på en tiltskärare iof med en packare så blir det ju fastare att köra på
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

LandVes (trådstartaren)

#26 » 21:02:14, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag tycker inte tiltskärare ger så mycket, det måste packas med.

Men sen tror jag att jag harvar med en 4m harv kring vendtegen bara.

Men vad vill man ha på crossboarden i detta fallet? Några tips? tallrikar känns lite overkill? Blir ju dessutom dyrare...agrilpinnar har jag liggande.
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

HARA CAWAY

#27 » 21:05:20, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde en enkel harv i fram till min Junkari Simulta.
Två axlar med 20 cm cc mellan pinnarna per axel.
Jag reglerar dock djupet med hjälp av hydraularmarna då maskin är halvbogserad.
Om du planerar att köra harvningsfritt så ska du nog ha dubbla crossboard eller tre rader harvpinnar.
Att kunna justera djupet under sådd är ett måste.
Det kommer upp väldigt fint om man sår i helt nyharvad jord utan körspår vilket ger tåligare gröda vid torr försommar.
Användarvisningsbild
HARA CAWAY
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:46, 05-02-2007
Ort: Vedum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec 160 blc-06
Hara Caway 1980
m.m m.m

bert

#28 » 21:10:55, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Väderstads crossboard så kan du ju sätta i en kniv med som skär/harvar lite med
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

LandVes (trådstartaren)

#29 » 21:23:17, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

HARA CAWAY skrev:Jag byggde en enkel harv i fram till min Junkari Simulta.
Två axlar med 20 cm cc mellan pinnarna per axel.
Jag reglerar dock djupet med hjälp av hydraularmarna då maskin är halvbogserad.
Om du planerar att köra harvningsfritt så ska du nog ha dubbla crossboard eller tre rader harvpinnar.
Att kunna justera djupet under sådd är ett måste.
Det kommer upp väldigt fint om man sår i helt nyharvad jord utan körspår vilket ger tåligare gröda vid torr försommar.



Att justera djupet med hydraularmarna har jag funderat på. Det funkar ganska bra på den såmaskinen då billarna är fjäderbelastade mot marken. Men dom pinnarna som är närmst såmaskinen rör ju sig mindre än de som är närmare traktorn, men det kanske inte skiljer sig så mycket.

Agrilpinnarna är ju lite utjämnande de med?
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bert

#30 » 21:31:29, 14-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men hur stort är behovet igentligen av att ha crossboard på såmaskinen? om du har nån form av sladdplanka på packaren istället och sen bara harvpinnar på såmaskinen
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar


Återgå till Såmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se