Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSåmaskiner

ÖVERUM TIVE SÅ JET2004

97 inlägg • Sida 7 av 7
Diskutera såmaskiner här

LandVes (trådstartaren)

#91 » 22:56:37, 06-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har mätt när den står på stödbenet, dvs nedsänkt. Och då går harvpinnarna ner 30mm i jorden.

Draget ser enkelt och smart ut. Finns det möjlighet att låsa ovan öglan så inte öglan hoppar av?
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Göran Ekman

#92 » 09:16:30, 07-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter en fjäderbelastad sprint som låser öglan varför den inte finns på bilden vet jag inte. Var några år sedan vi bytte upp eller ned oss när vi sålde vår överum Tive CD1830 kombimaskin. Och köpte en Tive 2004, draget till den är med lite tidigare i tråden. Trepunkts draget satt på CD maskinerna när det var transporthjul på dessa då kopplade man i en ögla i ena hjulnavet på maskinen. Känner att ska det funka bra bör för redskapet ha en egen höjd inställning, kör du crossboard samt S- pinnar som sitter på ställbara axlar vilket var det vanliga innan Väderstad kom med NZ harvarna. Borde det inte vara så omöjligt att lösa djup inställningen . I och försig är jag av den åsikten att en S-pinne ska arbeta stående för att funka bäst samt sitta i en ram som får pinnarnas vibrationerna att fortplantas i harven . Men du har lättbrukade jordar som inte ställer så höga krav på harven ? Du hadde lite funderingar om djuphållningen vid passerande av fåror. För min del skulle jag nog se till att släta till större ojämnheter slutfåror vändtegar med något annat redskap före sådd.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

LandVes (trådstartaren)

#93 » 16:57:32, 07-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur reglerar man höjden redkskapen på rapiden? Försöker titta på bilderna men blir ser inte det. Ser bara crossboarden, det är en vridbar fyrkantsprofil som jag tänk använda mig av.
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#94 » 20:01:58, 07-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du varit in på väderstads hemsida ? Där finns det reservdels listor leta upp första bästa Rapid någon stans kring sidan 100 finns Agrilla pinnarna med dessa sitter på vridbara fyrkants profiler. Ut i kylan kapa sönder lämplig medharv bygg ihop något väderstads liknande. Svårare än så var det tydligen inte.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Valmet 702

#95 » 21:26:11, 07-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett litet inlägg angående S-pinnar- Den gamla klassiska S-pinnen från tiden före Agrilla såg lite annorlunda ut än Agrillapinnen, mer S-lik jämfört Agrillapinnen vars nedre del är "rakare". Äldre tiders S-pinnar rörde sig, trots att de vanligtvis var monterade på vridbara axlar, mer i vertkal ledd vid belastning än den "rakare" Agrillamodellen som mest ska röra sig i horisontell ledd. Den gamla typen av S-pinne skulle ju köras så att om man drar ett streck från S-pinnens spets genom fästpunkten skulle det ligga i någonstans runt 45 graders vinkel mot jorden medan motsvarande på pinnen av Agrillatyp bör vara mer mot 90 grader. Jag borde illustrerat detta men dit räcker inte min begåvning. Tänk på att Väderstadverken ända fram till NZ-harvarna och DS-maskinerna ansåg sig tillverka redskap främst för styvare jordar.
Min slutsats är att med moderna harvpinnar kan du nog nöja dig med en enkel reglering med vridbara axlar om du håller dig inom rimliga justeringar.
Valmet 702
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:01, 14-10-2009
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 702

LandVes (trådstartaren)

#96 » 00:34:25, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lätta jordar så jag tror det kommer funka bra.

Ska bara lista ut hur hur infästningen av fyrkantsprofilerna ska fungera. Funderar på en svarvad hylsa eller rörstump i gavlarna som fyrkantsprofilerna kan löpa i.
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#97 » 08:24:26, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det skulle vara givade för dig göra ett besök på Väderstadsverkens hemsida och kolla reservdels listorna till Rapiden. Verkade som om det är någon form av lagring för axlarna. Kör man pinn regleringen med en hydral cylinder som är ihop kopplad med kolven till billagregatet. Blir det enkelt att köra.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Såmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se