Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSåmaskiner

Tume Maximaster 6001 CDD pneumatisk direktsåmaskin

74 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera såmaskiner här

Torpöbo

#46 » 08:22:57, 18-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan intyga att spårmarkeringen fungerar riktigt bra, det blir mycket stabilare körning när man har ett längre "sikte" att sikta efter.
Om man alltid brukar vända på samma håll på vändtegen kan en idé vara att välja den sida på motorhuven som möter markeringen först så slipper man leta.

Vad gäller stockning i slangarna så kör vi alltid på handgas, brukar ligga på mellan 540 och 600 varv på kraftuttaget.

Nått som också är viktigt är att om man sätter i billaggregatet i höjd med kanten på det sista vändtegsdraget mot det osådda så kommer man få en liten ruta. Detta beror på att det tar en stund för fröet att blåsa från lådan till marken, enligt erfarenhet ca 1-2 m ;)

Man får prova sig fram lite när man skall sätta i men jag brukar sätta i när bakhjulet på traktorn passerar det sista draget på vändtegens spårmarkering. Det brukar bli ungefär lagom, rättare sagt så är det svårt att hinna med nått annat om man kör ganska fort.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C



dimorep

#47 » 08:40:22, 18-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps: :uupps: :svettas:

Förstår att du sökt efter en såmaskin med bra myllningsförmåga, då det måste vara av absolut yttersta vikt att de få fröna som missar stenen vekligen får en så bra miljö som möjligt!

:shake_hands:

ja-bond77 skrev:Är väl bara slangstockningarna som bekymrar lite nu. En matarslang har stockat två gånger och en annan en gång nu. Är väl antagligen jag som inte är tillräckligt van med att hålla upp varven på PTO... Far en halvmeter osått(fyra sårader) varje gång en slang stockar. Jyvä utsädet är extra grovkärnigt(tkv=46gr) också så det kräver en del luft.

Att hålla motorvarvet i nivå med där PTO-varvtalet är (hyffsat) rätt är inte lätt på en "något liten traktor till uppdraget" speciellt inte när belastningen varierar så pass mycket under körningen.
Men till nästa år har du byggt om fläktdrivningen till hyd.drift med konstantvarvtalshållning, så kan traktorn leva sitt eget liv... :driver:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

63an

#48 » 08:51:48, 18-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofattbart att maskinerna håller ändå trots rena misshandeln, men nån gång ska väl stenarna ta slut? :uupps:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

161A

#49 » 09:28:49, 18-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skippa markörena helt, för valtran är väl Auto-Guide ready :grin:
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Göran Ekman

#50 » 11:22:04, 18-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tusen korn vikt på 46 g är förvisso en storkornig spannmål, vilket innebär att det inte är möjligt att så någon form av trindsäd tror åkerbönorna vi sådde i våras låg på en tkv på 530g . Min gammal Såjet har drivremmar,Om remarna ärdåliga eller fläktens remskiva dålig får man inte rätt fart på fläkten . Då stockar sig utsädet oavsett vilket PTO varv man håller, kör man fort ställs det högre krav på luft flödet. Kan även vara något annat som stoppar luftflödet . Men det är mina erfarenheter från en gammal Tive. Hur det ser ut på din maskin har jag inte en aning. Kanske finns det en varvräknare på fläkten? Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

ja-bond77 (trådstartaren)

#51 » 12:01:28, 18-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Göran Ekman: Förra ägaren har nog sått ärt så det är nog inte problemet(även om jag drog in tkv :ohnej: ). Dock skulle man köra saktare då sa han. Även nåt liknande om rekommenderade hastigheter står i manualen. Jag misstänker nog nåt annat fel, kan vara remslir eller luftläckage vid t ex utmatarna. Nån varvräknare finns tyvärr inte. Luftspjället till utsädesmatarna är fullt öppet(gödselutmatarna ligger på 3/4). Här en bild från luftfördelningskanalen. Gödselutblåsen i mitten på bilden och utsädesutblåsen i botten på kanalen(så det syns knappt). Finns nog enklare ställe att kolla dessa spjällpositioner men hittar ingen bild på det nu:

Bild

I manualen läser jag PTO ska vara 1000rpm, såhastighet 7-10kmh för spannmål, max 12 kmh. För ärt o bönor 6-7kmh. Så det är väl inte omöjligt att jag sviktat lite på gasspedalen vid start/stopp av nåt drag så det stockat sig då... :klia:

@161A: Nå jag har lite fullt upp med annat så det bygget får nog lämna på nån framtida traktor. Och så är det ju det här med dyra korrektionssignaler...

@63:an: Stenarna tar nog slut bara nån skulle ha tid att plocka dom. :grin:

@Dimo: Lite osäker på det där med hydrauldrift, även om jag läst om en o annan som konverterat genom åren och är lyrisk över det hela. Osäker främst för att Valtra ger ju bara typ 60 l/min på full gas i nyskick. Min är lite mobbad pga av ett cylinderhaveri som drog in en del skit i systemet så leveransen vid högre tryck är inte så jättehejsan tror jag... Borde nog mäta upp det här nån gång. Jag behöver ju olja till markörer o grejor som justeras ibland under gång så jag är tveksam om inte fläkten börjar sacka... I övrigt har jag ju tre snabbväxlar på Valtra och växel M3 funkar annars helt bra med att spela med snabbväxlarna så nog skulle jag klara att köra på handgas nog. Och det gjorde jag nog första åkern vill jag minnas. Sedan blev jag lite störd på att yla på i full gas vid åkerändan... :ohnej: Får bli bättring... :smile:

@Torpö: Några 5-600 på PTO tror jag nog inte blir till nåt på denna maskin... Kanske man borde växla upp fläkten mera... Men ett sånt remhjul kostar... Minns inte säkert men tror remväxeln växlar 1:4 som det är nu. 4000rpm alltså.

Jo det blir intressant att se "eventuella" isättningsluckor.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

63an

#52 » 13:18:23, 18-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säja vad man vill men du är faktiskt "stenrik"! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

drax

#53 » 14:28:57, 18-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker att det ser ut att gå bra trots all sten, men detta är väl extremt då jag antar att detta är en nyodling du kör i? För så mycket sten kan det ju inte vara på alla dina åkrar, eller?!
Har gått och grämt mig över ett arrende jag övertog i år på cirka 55 hektar där det enligt mig var mycket sten - fast där gick att leja in en stenplockare då det mest var stenar i storleken 10-15 cm. Blev positivt överraskad av resultatet, gick väldigt lätt att så sedan.
Men en stenplockare typ Kongskilde/Juko etc. hade väl dött av att köra där du kör i filmen? Häftigt att Tumen klarar av att så i det :rock_on:
drax
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:40:20, 28-12-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo L60F -08
JD 6210R -12
JD 7530 -09
JD 6600 -95

Göran Ekman

#54 » 17:08:09, 18-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luft flödet är viktigt , försök att kolla varv talet på fläkten . Finns ju lite varianter på lösa varv räknare. För att utesluta den fel källan ( fläkten) . Min maskin ( Tive 2004 ) drar i sig damm i systemet som avlagringar sig på olika ställen . Kan kanske vara värt att kolla. Fläktens varvtal eller brist på varv har ställt till problem för mig . Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

ja-bond77 (trådstartaren)

#55 » 22:17:56, 18-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, som jag berättat i stenplockartråden så har jag nog anlitat en juko stenbjörn några gånger men jag blir ju inte direkt imponerad... Naturligtvis är detta i filmen en nyodling. Bilderna tidigare i filmen visar sådd i vanlig, närmast stenfri, mark.

Ska nog kasta ett öga på fläkten i nåt skede.

Iom att jag aldrig haft en såmaskin med icke flytande billar förut så är det ju extra intressant detta och har sålunda testat lite olika grejor:
- Sådd direkt i stubb med konventionellt hackad halm. Som man kunde misstänka, funkade inte. Massa stockningar... Är nog för små trissor på billarna... Dubbelskivbill skulle kanske funka bättre...
- Sådd direkt i "stubb" med konventionellt hackad halm + höstrullharvning. Som man kunde misstänka, funkade inte. Massa stockningar...
- Sådd direkt i stubb med bortbalad halm. Funkade. Mera sånt.
- Sådd direkt i "stubb" med bortbalad halm och höstrullharvning. Funkade. Men varför iddas rullharva då det funkar utan rullharvning?
- Sådd direkt i "stubb" med bortbalad halm och hösttallriksharvning. Funkade. Och varför skulle det inte funka, åkern blir ju som plöjd!
- Sådd direkt i höstplöjd åker. Funkar bra om plöjningen är tillräckligt jämn. Kanske man skulle börja höstharva/-sladda efter plöjning så får man allt färdigt till våren?
- Sådd direkt i vårplöjd åker. Funkar men slirning ökar och går tyngre. Intressant enbart av orsaken att det lär ligga stödpengar i vårplöjning framöver... Blir nog bäst med ett varv med harv eller ännu hellre vält-/sladdredskap (som jag dock inte har tillgång till) efter vårplöjningen.

Ska komplettera listan ifall jag kommer på nåt jag glömt...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

bangt

#56 » 16:33:09, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

kanske du skulle montera tiltpackare på plogen? :klia:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

bert

#57 » 16:49:59, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

El en tiltskärare så det är lite mer tilljämnat men frågan är väl hur den funkar i sten http://www.halltorpssateri.se/
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

ja-bond77 (trådstartaren)

#58 » 18:47:17, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj vad jag funderat på dylikt. :grin: Ligger en av crossboardtyp hos lokala lantbruksbutiken... :eat: Men jag har så svårt att bestämma mig... Tror det kan bli lite för mycket att hålla reda på under plöjningen, speciellt på torvjordar med mycket växtmaterial som emellanåt kan ställa till det. Egentligen är det hela kanske mest ett inställningsproblem då plogen sällan funkar med samma inställningar på två olika åkrar. Är nog mest inne på nån typ av sladd så man kan planera bort lite svackor på samma gång. Fast det skulle vara billigt att testa tiltjämnare av nåt slag... hmm... svårt det här... :smile: Har funderat att en tiltjämnare skulle kanske passa bäst i frontlyften, integrerad i stora bm fästet eller stengrepen(som ju alltid är med). Typ plöjboj-arm eller så... fast inbyggt i fästet så man fortfarande kan ha grepen kopplad... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

161A

#59 » 18:56:58, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här konceptet har jag kört med i många år. Jag är mycket nöjd med det, ger en lätt återpackning som gör att det bär lite bättre samtidigt så klarar den att trycka ner sten av hanbollsstorlek. packaren är full hydralisk vilket gör att man kan vika undan den och lyfta den över brunnar och även när man kör första draget längs en kant.


Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Finne

#60 » 20:45:26, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur skulle det vara att skippa plöjningen helt, och gå över till tallriksharvning i stället. Har gjort så själv i några år och tycker det funkar bra . Två gånger i kors på våren räcker till. Man sparar mycket tid på det sättet.

1 person gillar det här inlägget.
Finne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:35, 04-10-2010
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet
Valtra
Ford


Återgå till Såmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se