Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSåmaskiner

Tume Maximaster 6001 CDD pneumatisk direktsåmaskin

74 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera såmaskiner här

ja-bond77 (trådstartaren)

#61 » 21:13:52, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är helt klart ett alternativ. Ibland behövs ju plöjning efter diverse markarbeten men generellt så, jo... I kombination med bortbalning så blir inte tallriksharvningsarealen så stor så det är ingen större förlust att anlita entreprenör heller. Passar ju ypperligt som köptjänst då det saknar rätt långt läglighetseffekt. (Så kan jag skaffa grävmaskin istället.) :mrgreen:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



Finne

#62 » 22:56:14, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har allt halm kvar då jag harvar. Den försvinner nästan helt med två harvningar.
En tallrik sharv behöver inte mycket kraft då den glider otroligt lätt.
Finne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:35, 04-10-2010
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet
Valtra
Ford

drax

#63 » 18:57:26, 20-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker absolut du ska harva det höstplöjda för att få jämnare upptorkning samt bättre bruk när våren kommer. Välta är att rekommendera på vårplöjd mark så slipper du ligga och slira i den lösa jorden (Jag vårplöjer väldigt sällan - endast när det inte gått att höstplöja.) Jag försöker köra minimerad bearbetning en del, men i och med vallodling samt en del majs så är det mycket som plöjs. Även efter spannmål när det har varit besvärligt att tröska, ibland har man ju spår som gör att man blir mörkrädd - då känns det svårt att vara utan plog.
JA, visst fanns det väl stöd för att vårplöja innan? Någonstans runt 50-100 Euro per hektar?

Efterlyser dessutom lite bilder när ev. uppkomst framträder - givetvis från olika fält där olika metoder för etablering använts och såklart nyodlingen. :thummar:
drax
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:40:20, 28-12-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo L60F -08
JD 6210R -12
JD 7530 -09
JD 6600 -95

ja-bond77 (trådstartaren)

#64 » 20:08:27, 20-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två harvningar? Äh det blir för intensivt, sånt sysslar inte jag med. Enda jag gör intensivt är stenplockning. Och möjligen maskinkonstruerande. :mrgreen: Tempo tallriksharven jag anlitade i höstas gjorde ett fenomenalt jobb med enbart en körning. Ingen bild tyvärr.

Jo, inte säljer jag nån plog inte. Den har man ju som backup om allt annat skiter sig. Jo det finns redan stöd för vårplöjning men det är ytterst blygsamt, speciellt i mitt stödområde. Så jag har nog andra tillval istället. Men det ser ut att bli bättre till nästa år. Men helt säkert vet väl ingen ännu.

Nå då värmen äntligen letat sig hit och dessutom lite regnande så ser det ut att ta fart nu. Finns en del justeringar att göra på såmaskinen ännu men nån ytsådd som med gamla, slitna juko vältkombin har jag i varje fall inte. Tvärtom verkar det som utsädet hamnat lite onödigt djupt. Ställvis kanske... Kan nog hända jag ska ställa ner välthjulen ett hack eller två i fortsättningen. Ser också ut som det myllar lite olika mellan såraderna då vartannan rad kommit snabbare igång... Billavstånden hamnar jag nog att gå igenom fullständigt. Mycket parvisa ränder och gödselbillens läge relaterat de båda utsädesbillarna så var inte värst bra, har jag konstaterat.

Denna åker blev sådd 29.4 med Jyvä korn samt Hiven Y1 NPKS 23-3-6-6 spårämneskonstgödsel . Åkern är indelad i tre områden, tallriksharvning, obehandlad stubb, rullharvning. Bilderna från de två senare delarna. Före sådden kalkade jag med magnesium- och kaliumhaltig biotit samt körde ut en halmrik, måttlig nötfastgödselgiva samt till sist en lätt inblandning med vanlig S-pinnharv över hela åkern.

Åkerhörnet:
Bild

Sprutspår:
Bild

Ojämn uppkomst:
Bild

Ännu ett sprutspår:
Bild

Parvisa rader:
Bild

Ser ut som utsädet hamnat på olika djup då brodden är olika lång men jag vill skylla lite på utsädet också. Det varierade rätt mycket hur snabbt det grodde under gbh-testet:
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#65 » 20:09:47, 20-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns förresten några fler bilder från samma åker här:
Höstraps, spänning o äventyr i litet paket...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#66 » 20:21:42, 20-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde ju nämna att på nån bild syns nån halvmeter med svag brodd. Det är troligtvis där som de (för korta)billslangarna släppt från fördelaren och blåst utsädet planlöst. I ytan. Ska väl nog skaffa annan, mer flexibel slang att byta ut med. Har monterat slangklämmor ställvis tills dess. Nackdelen är att det rivit sönder fördelaren på två ställen istället! :ohnej:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

drax

#67 » 23:01:14, 21-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för stödområde du befinner dig i? Antar att det skiljer sig från de svenska stödområdena? Det känns som att vårplöjning också är direkt beroende av vad för jord man har, svårare lera är ju inte direkt rekommenderat att vårplöja. Jag hade gärna vårplöjt mer i kombination med högre stöd på de mulljordar jag har (Knappt någon lera där.). Men det är ju det att få tiden att räcka till på våren...
Tackar för bilderna - Det ser mycket bra ut. Tror att skillnaden i uppkomst kommer att märkas mindre och mindre när vädret sätter fart. Antar att du har haft ganska kallt med tanke på att det snart är en månad sedan du sådde?
drax
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 03:40:20, 28-12-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo L60F -08
JD 6210R -12
JD 7530 -09
JD 6600 -95

Torpöbo

#68 » 06:50:59, 22-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farsan vårplöjer allt och har så gjort i 25 år. Brukningen sker sedan med Crosskill, men för att det ska fungera måste det vara uppehåll från pöjning till sådd annars får man harva. Vid vårplöjning pryter man kapilariteten i jorden, vilket ger jämn och bra upptorkning.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Göran Ekman

#69 » 08:14:14, 22-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det går bra att vår plöja beror på vilken jord man har , kommer du upp till Uppland med leror och försommar torka är det ett riskbeteende att vårplöja. Jag har jordar som funkar att vår plöja men tycker att det är svårt att få in det i tids fönstret under vårbruket. Känner mig just nu som om vi i all välmening kapat en tråd . Kanske borde idéerna om jordbearbetning ha en egen tråd. Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Finne

#70 » 12:25:19, 22-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ochså en nackdel med vårplöjning, som jag själv har upplevt, är att markens bärighet en regnig höst är mycket sämre .
Finne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:35, 04-10-2010
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet
Valtra
Ford

Farmrobin00

#71 » 09:34:13, 19-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Rekommendationer på hästkrafter ska man nog vara försiktig med att följa... Jo ni har ju inte adapterad det här med äkta direktasådd där i Sverige nåt vidare. (Jädra Väderstad som förstörde begreppet "direktsådd" så att vi måste lägga till "äkta"). :) 130kW x 1,36 = 177 hk anges som behov. Tror nog man borde ha minst 200 för att det ska snurra på bra... Har 150hk för närvarande så det blir sannerligen en utmaning... Förra ägaren hade kört nåt år med 150hk också så HELT omöjligt ska det väl inte vara... Bredare dubbelhjul runtom är på inköpslistan samt så ska jag väl leta upp nån halvkubikssten att kånka runt med i stengrepen så... och skruvmejsel till inspr pumpen med i hytten så... Kanske det går... :mrgreen:


Bild
Bild


har en bekant som har bytt spridare och grejjer i sin valtra 8150, tror den börjar närma sig 300hk! :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Farmrobin00
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:07, 14-09-2014
Ort: Vasa,jungsund
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2654 -83
Fordson super major -61

Sten87

#72 » 10:45:06, 29-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En update ifall det hinns med hur Tumen funkat denna vår? :)
Sten87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:40, 27-06-2014
Ort: Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6600
Farma 14T + 8,5G2

ja-bond77 (trådstartaren)

#73 » 12:05:48, 29-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jovars. Har väl inte haft några större trubbel i vår ännu med maskinen. Inga stockningar har jag råkat på i år åtminstone. Jag försöker vara lite mer disciplinerad med varvtalet och så hittade jag också några små plastbitar som saknades på vissa utmatare där luften smet ut. Dessa vill lossna lätt när man blåser ur utmatarna med tryckluft. Funderar på att limma fast dom rackarna... De gick att fås som reservdel så för tillfället verkar det funka.

Ända jag byggt på maskin i vår är variatorväxellåda till gödselsidan. Låste fast skjutvalsen på gödselsidan i maxläget och skaffade variator till den sidan också. Före:

Bild

Och efter:(pilen är inte relevant)

Bild
Bild

Drygt 600e+m inklusive lite kugghjul och grejor landade det på. Funderar lite på att skaffa ännu en till till frösåmaskinen som jävlas, men får se...Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#74 » 21:01:36, 13-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer tyvärr med ett sorgebud... Maximaster kommer nog att få lämna bonderiet under närmsta året. :(

Inte ofta jag hamnar att backa på nån pryl men den här maskinen blir helt enkelt för dyr. Saker som borde fixas:
- Vissa utmatare rinner det igenom ibland. Nya utmatare alltså, runtom, 24+12st. Säljs inte mera. Inget problem i sig, men...
- Nytt plåteri att hålla i alla injektorer/slangfästen under tanken. Svårt att tvätta rent och nu har rosten ätit upp stor del pga konstgödseldammet. Borde ju ha gjorts i rostfritt från början... Inget problem i sig, men...
- Elsystemet är i det närmaste helkaputt. Finns universalelhärvor att köpa i typ USA... Inget problem i sig, men...
- Alla skivbillsnav (24+48st) borde förnyas till nån ickefinsk variant så att de faktiskt håller för sin uppgift utan att man konstant smörjar. Inte för att lagren nödvändigtvis behöver mera smörjelse men alla jord som tränger in dit måste ut.
- Jag är inge bra på smörjning och att underhålla ca 250 nipplar, varav de flesta smörjes enklast på rygg underifrån fick mig nog att bäva rätt fort....... Klart, med rätt nav och typ 60-70 ha årlig sådd borde det ju inte kräva smörjning mer än ett par gånger per decennium...
- Trepunktslyften däremot saknar helt smörjning. Således är det bara en kortare tidsfråga innan de överglesa öronen däromkring spricker upp och ett 3-4 ton tungt aggregat landar och plöjer upp riksvägen...

Saker som inte är realistiskt att fixa:
- Ett h*vete att jobba under maskin, trångt som bara den, dammar betningsmedel överallt.
- Jag har ännu inte lyckats få så bra tryck i luftsystemet så att det inte stockar med korn eller bönor. Står ju t o m i manualen att man måste reducera hastigheten vid bönsådd. Pneumatiska såmaskiner ska ha trycksatt tank. Det är lärdomen av detta äventyr. Maskinen är den bästa såmaskinen vi haft på denna gård på alla sätt och vis förutom att den inte vill så som den ska. Vilket man ju kan tycka är en ganska central del av en såmaskins berättigande iofs...

Flera av felen fordrar flera tusen euros satsning och totalt blir det alldeles för mycket oberoende hur man räknar. Speciellt med all arbetstid det kommer att ta att åtgärda. Och sån tid och intresse har jag inte själv.

Tror inte nästa maskin(om det blir nån) kommer att ha lika:
- bra hållbarhet för stenkörning, inte en chans heller.
- bra anpassning till ojämnt underlag
- låg lastningshöjd
- stor tank, 5,5 kubik.
- framkomlighet på halvmjuk/-fuktig mossmark.

Om det blir en nyare begagnad såmaskin så ska den ha:
- mindre kopplande mot traktorn, nu 6 hyd slangar, broms, belysning, 4 styrkablar. Blir 12 det... huvaligen...
- bättre vikt på traktorn med aggregatet lyft. Nu är det inte många 100 kg på kroken om maskin är tom. Det kränger duktigt med det ihopvikta tunga aggregatet på vägarna... :svettas:
- Sedan arbetsbredden... Har man haft sex så vill man kanske inte ha annat... :klia:
- Direktsådd är jag fortfarande starkt intresserad av. Värst då de maskinerna är fasligt mycket dyrare. Och 6m finns inte många... Klart, pundet är lågt... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Såmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se