Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSåmaskiner

Modulbaserad såmaskin

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såmaskiner här

LandVes (trådstartaren)

#1 » 03:48:38, 20-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Det finns ju uppsjö av såmaskiner på marknaden. Ska man så majs behöver man en typ, betor en annan typ, direktsådd, en speciell typ, har man fint harvad jord räcker släpbillar etc.

Men borde det inte vara smidigt att ha en såmaskin där man byta redskap men behöll samma tank och utmatningsprincip? Det är ingen väl genomtänkt tanke.
Jag gjorde en skiss hur jag tänkte med 3 punkt på såmaskinen.


Bild
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



ja-bond77

#2 » 08:38:29, 20-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det mesta kring denna typ av upplägg har väl diskuterats redan i dessa trådar:

Tume Nova Combi VS. Väderstad Rapid någon som provat båda?
Tume Maximaster 6001 CDD pneumatisk direktsåmaskin

Finns ju som sagt Tume, Krause, Horsch, Lemken, Överum, VM och ännu många fler som har skilt, löstagbart såaggregat som kanske kan kallas modulbaserat. Vissa av dessa har redan andra aggregat som kan bytas mot och andra kan kräva lite anpassning.

- Det stora problemet är väl egentligen bara utmatningen. Finns väl inga färdiga lösningar på att byta den på nåt snabbt sätt. Tänker främst på maskiner med många utmatare i bredd med låg, planbottnad behållare då liksom i din skiss... Samt att man kan knappast prata om precision mera om man blåser sockerbetsfröet i 10m slang... Blir väl nog att fortsätta med enskilda såenheter på den fronten... Och majs, vete tusan... :klia: I staterna/Australien kör de väl nog en del med pneumatik även på majsen? :klia: Men de använder ju också såenheter...

- En annan sak är aggregatets krav på basmaskinen. Ett direktsåaggregat är tungt som bara den och kräver en helt annan basmaskin mot en byggd för släpbillar. Och krav på bärighet i åkern.

- Det bästa komplementet om man har en dylik maskin är väl möjligheten med spridarramp för bredspridning av konstgödsel. En 24m ramp hanterar basmaskinen hur bra som helst. Om fläkten orkar? :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

EKM

#3 » 12:52:07, 20-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

EKM
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:13, 22-11-2012
Ort: Akershus
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 6155R
Case MXU135
Case Magnum 7140
John Deere T560i Hillmaster


Återgå till Såmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se