Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSåmaskiner

Tume HKK3001DD

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såmaskiner här

orwak (trådstartaren)

#1 » 22:12:40, 28-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Letar mig en begagnad Tume kombisåmaskin, lånar jus nu en Överum Tive med hjulen utanför maskinen. Trivs mycket bra med denna typ av maskin men skulle vilja ha modellen med hjulen bakom, för att få ner bredden. Tycker dessutom att den går väldigt lätt och fint.
Tyvärr är utbudet tämligen begränsat i Västra Sverige där jag befinner mig.
Har varit lite inne på att importera en från Finland, men det blir en ganska stor sak då det inte är direkt nära...
Nu har jag dock hittat en Tume maskin i Danmark, som är hyffsat rakt över där jag bor.
Känner dock inte riktigt igen modellen, denna typen har skivbillar? Priset känns oxo lite väl lågt, är den skrot? dyr att byta billar/skivor kanske?
Vad menas med data box saknas? är det enbart för sprutspårs avstängning eller är den även för justering av utsäde/gödsel mängd?
En sådan dator känns ganska dyr att få tag i?
Är den värd att åka och titta på eller skall man satsa på en mer "vanlig" Tume HKL 300?
Rapiden ligger inte riktigt i min dragklass eller prisklass.

Edit: länk till maskinen: http://www.lindus.dk/brugte-maskiner.html
Med vänlig hälsning
Orwak
Bild
De finns alltid nåt att laga
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



ja-bond77

#2 » 09:49:30, 01-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där är väl en direktsåmaskin iom att billupphängingen är separat från såmaskinsramen samt de individuella bärhjulen för såsektionerna. Inte kanske i alla lägen men är halmen bort och inte allt för styva marker så går den säkert bra att så direkt med. Tume har haft förhand inställbara skjutvalsar på i princip alla maskinmodeller genom tiderna så nån el till den biten tror jag inte på. I så fall är det en extra utrustning som går att koppla ur. Men, jag är ingen expert på modellen ska väl sägas... Känner inte till reservdelspriserna, men slitstålen är väl ändå inte i Väderstadkvalitet kan jag tro...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Såmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se