Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSåmaskiner

Vrid prov Tive HSV kombi

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såmaskiner här

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 16:32:58, 18-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hittat en Tive HSV kombi ( stod längst in i maskinhallen) som verkar vara närmare 4 meter bred två små hjul i var sida hydral buren. Tänkte ha maskinen för att så vallfrö. Någon som vet hur man gör vridprov ? Hittade en bok på downloads till en mindre variant utan gödsel billar. Som säger 78 varv på veven, väg innehållet från 6 billar ta den vikten gånger 100 för att få hektar giva . Någon som kan dra sig till minnes om det är lika på min maskin.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Bengt Erik Eriksson

#2 » 00:14:42, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill minnas att det var 78 varv på min med. Och i och med att man bara tar provet ur ett visst antal billar och inte hela maskinen så borde det vara samma på alla maskiner med samma hjulstorlek.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Göran Ekman (trådstartaren)

#3 » 10:13:35, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Vill minnas att det var 78 varv på min med. Och i och med att man bara tar provet ur ett visst antal billar och inte hela maskinen så borde det vara samma på alla maskiner med samma hjulstorlek.

Så tänkte jag också. Man får ha koll på hur utsädet räcker, så att utmatningen stämmer. Har även funderat på att växla om kedje delen av transmisonen, för att kunna använda högre variator inställningar, det kunde man göra på våran CD 1830.
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Såmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se