Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSåmaskiner

Den fastnade

35 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera såmaskiner här

uppland2

#31 » 20:28:30, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Täck dika finns det absolut behov av, problemet är att det är svårt att bli av med med vattnet bäcken med sido diken går inte att sänka något mera utan att lägga om en bro trumma under den samfällda vägen

Den kanske skulle behöva läggas om av andra skäl, ett större problem är väl i så fall den enskilda brotrumman hundratalet meter nedströms som i så fall också skulle behöva ingå i paketet. Sedan finns det lite fall.
uppland2
Fler än 100 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se

Göran Ekman (trådstartaren)

#32 » 22:07:59, 26-05-2016

Känns som att vinsten med att göra något i det här fallet är relativt liten. I det här specifika fallet får jag hoppas på en torr sen sommar, då kommer det nog att bli bra.
Göran i Björnarbo
Prova det kan ju gå bra
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg

Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt. NH TM 165 PC ,NH7840. Sampo2045

uppland2

#33 » 18:13:58, 27-05-2016

Göran Ekman skrev:i det här fallet

"Fallet," var får han allt ifrån :hurra:

2 personer gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 100 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Hootenanny

#34 » 21:30:34, 27-05-2016

Göran Ekman skrev: En annan tanke som jag har är när jag monterar belysning på maskinen är att ha en arbets belysning under sålådan så att utmatningen syns, samt belysning i sålådan . Den maskinen kommer nog att bli kvar på gården . Finns inget bättre

Bra idè med lampa mot utmatningen. På min så har jag ingen förhöjning på sålådan så fönstret brukar bli "tomt" relativt fort så att se fönstret är inte så viktigt. Man har nog mer nytta av det med förhöjning på sålådan.
Användarvisningsbild
Hootenanny
Fler än 10 inlägg

Göran Ekman (trådstartaren)

#35 » 00:33:36, 28-05-2016

uppland2 skrev:
Göran Ekman skrev:i det här fallet

"Fallet," var får han allt ifrån :hurra:

Har du inte hört uttrycket " I ett fall som detta" muntlig tradition i Björnarbo efter Aron Englund
Hootenanny skrev:
Göran Ekman skrev: En annan tanke som jag har är när jag monterar belysning på maskinen är att ha en arbets belysning under sålådan så att utmatningen syns, samt belysning i sålådan . Den maskinen kommer nog att bli kvar på gården . Finns inget bättre

Bra idè med lampa mot utmatningen. På min så har jag ingen förhöjning på sålådan så fönstret brukar bli "tomt" relativt fort så att se fönstret är inte så viktigt. Man har nog mer nytta av det med förhöjning på sålådan.

Funderat på att sätta en lampa i sålådan tror att jag då kan se botten i sålådan genom fönstret.
Göran i Björnarbo
Prova det kan ju gå bra
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg

Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt. NH TM 165 PC ,NH7840. Sampo2045

Återgå till Såmaskiner