Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSåmaskiner

Byta lager såbill rapid

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såmaskiner här

Nickebonne (trådstartaren)

#1 » 17:55:13, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Känner igenom tallrikarna på rapiden och ca 10 är glappa och ska bytas
Fråga,
Vad för mutterdragare får plats mellan billarna ? Får väl vara max 15 cm inkl hylsa och jag hittade ingen på Jula.
Tog bort en tallrik men lagret verkar OK, glappet ligger mellan lagrets innernav och axeln. Om man byter lager bättrar sig glappet endel eftersom innernavet på kullagret blir nytt men är det någon mening att byta ett OK lager ?
Tacksam för svar
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs



överlass

#2 » 18:29:05, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har vad jag kallar "spärrskaftsknack" som är tryckluftsdriven, funkar okey där under rapiden. Den är billig och klen en ordentligare står på önskelistan.
Har bytt nästan 30 lager på min rapid nu, något av dom va som ditt där, då tog jag dän hela armen och svetsa på och slipa ned så lagret betta
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

Carl_J

#3 » 19:17:38, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har haft samma problem på våra rapid och jag har testat lite olika lösningar för att få lagret att inte rotera på axeln. cylindrisk fastsättning släpper efter ett tag och loppa en bricka mot lagret brukar sluta med att lager banna går sönder ( håller så man kan köra färdigt för säsongen) men den ända lösning som håller är enligt min uppfattning att byta axlen.

Mvh Carl



Skickat från min London via Tapatalk
Glädjen över de låga priset kan aldrig uppväga förbannelsen över den dåliga kvaliten
Användarvisningsbild
Carl_J
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:41, 24-11-2010
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: NEW HOLLAND 7050, 7070
John Deere 6820
Jcb 541.70


Återgå till Såmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se