Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSåmaskiner

Tive såmaskiner

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såmaskiner här

Grottulf (trådstartaren)

#1 » 10:17:46, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är lite nyfiken på Tive-såmaskiner.
Ibland ser man maskiner som tex denna till salu, till priser som jag tycker verkar väldigt billigt,
Bild
https://www.blocket.se/skaraborg/Tive_2 ... m?ca=7&w=3

Jag skulle gärna ha en maskin med sådan här låda, så man slipper så mycket söl vid fyllning.
Jag inbillar mig även att det vore lättare att skruva med billarna på den osv...
Finns det en anledning till att de är billiga?
Är det bara en sålåda på dem?
frölåda?
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS



LandVes

#2 » 10:26:46, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en sån maskin och är väldigt nöjd.
Varför dom är billiga? Är ju en väldigt gammal maskin och dessutom står inte släpbillar så högt i kurs. Just nu ska det bara vara tallrikar på såmaskiner. Överum säljer ju inte speciellt många Jet maskiner om man jämför med väderstad rapid tex.
Eftersom man inte lyckas sälja nya såmaskiner med släpbillar blir ju inte äldre sådana maskiner intressanta.
Sen tycker jag det är märkligt att de inte säljer fler maskiner med släpbillar. Alla som köper rapid direktsänd inte eller kör direkt i det plöjde?
Sen tycker jag inte överum är lika bra på att marknadsföra sig som tex väderstad.
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#3 » 11:12:54, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Överum säljer många nya såmaskiner, en stor del på export och dessa maskiner har ej släpbillar om man ska vara petig, raka billar är det. Släpbillar sitter på bla Stegsted och en del Nordstensåmaskiner.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman

#4 » 11:33:50, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en lika dan . Dom är runt 30 år gamla det är inga combimaskiner . Har man bara harvat ordentlig funkar dessa billar helt okej. En Rapid är liksom ett annat tänk med reducerad jordbearbetning . Men en 4 meters Rapid sysselsätter en traktor på plus 150 hk.
Föregendel kommer. Jag att fortsätta att underhålla våran 2004 . Ska vi ersätta den blir det en nyare Såjet 6m med högre billtryck. Men det är inget jag letar efter aktivt. Kort sagt jag gillar våran 2004.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

LandVes

#5 » 13:43:32, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja överum säljer inte så stora volymer såmaskiner som de borde gjort. Förr hade var och varannan kotte en såjet, idag är det tallrikar och reducerade överfarter som ändrat det. Dessutom har de hamnat i ett segment där de inom kongskilde inte kan utvecklas som de tänkt för då konkurrerar de med ett annat varumärke inom koncernen. Med andra ord har de fått stå tillbaka i utvecklingen sen de fick kongskilde som ägare. Nu har de fått nya ägare igen och vi får väl se hur utvecklingen blir. Redan nu har det blivit en del omorganisationer och en del i överums bolag har fått central management från nya ägarna.
Jämför åter igen med väderstad och se hur deras maskiner utvecklats under samma tidsperiod. Problemet överum har är att de aldrig lanserar nyheter, och saknar då "check box features". Det betyder i en förenklad mening att de aldrig kan trycka en skylt på en mässa med orden "nyheter". Styrningen tex borde vid det här laget varit kopplad till en ipad som option etc. Jag kan uppskatta enkelheten, men den säljer tyvärr inte.

Ska vi vara språkligt korrekta så delas billarna in tre olika billar, raka, släpbillar och skivbillar enligt lexikon. Av dessa är det endast släpbillen som kan förses med tryck mot marken. Alltså det överum har är då en släpbill.

Vi har inte fler överfarter än om vi haft en rapid. Vi plöjer med packomat, sen sår vi. Harven är sålt och kommer nog aldrig köpa en harv igen. Ska vi rationalisera det ytterliggare måste vi så med plogen. Denna teknik finns men man ser den sällan.

Om man ska söga en sak jag tycker är dåligt med såjet 2004 så är det att fläkten skulle suttit framför den vridande delen på dragen som det gör på överum efter 2008 tror jag. Men en mindre grej och inget att hänga upp sig på. Sålådan skulle varit lite större, men det har ju en del löst själva, lika så bredare däck.
Men den är billig att äga, billig att serva och lågt underhåll.
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#6 » 14:23:05, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I läromedlet i ämnet fältmekanisering från Alnarp kursen år 1992 är Överum Tive billen avbildad som exempel på "rak såbill med högt billtryck". Andra läror kan finnas på andra kurser och i andra delar av landet givetvis.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

LandVes

#7 » 15:26:25, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går inte på kurslitteratur när man ska härleda ordets betydelse och användning, är oftast professorerna/lärarna som skriver dom själva. Låter som en "lättvindig" användning av ordet släpbill. Har ingen betydelse egentligen och alla förstår nog vad man menar, men eftersom det anmärkes på ordets betydelse så utvecklade jag det.

Enligt svenskt lantbruklexikon står det följande:

"Säden myllas i jorden genom billarna. Dessa kunna vara av olik slag, nämligen raka, släpbillar eller skivbillar. De raka billarna föredragas på styv jord samt vid riklig förekomst av ogräs m.m., som vill släpa. De inställas till olika djup genom att givas olika vinkel mot marken. Släpbillar passar bäst på luckra jordar. Deras djupgående regleras genom belastning eller både belastning och olika vinkelinställning. Skivbillarna...."
LandVes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 03:53:58, 16-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#8 » 07:15:26, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder skulle vara klargörande.
Billarna som har suttit på såjetarna sedan länge vad kallas dessa av tillverkaren? Dessa går ju på de senare att få till ett högt billtryck. På Tive HSV från -70 talet fanns det en bill som var väldigt rundad nedtill nästa maskin vi körde med en Överum CD 1830 där var billarnas slut del mer lik de på Såjeten.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Såmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se