Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSåmaskiner

Väderstad Rapid

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såmaskiner här

SnöMicke (trådstartaren)

#1 » 21:12:57, 27-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla erfarna Rapidkörare, vilka årsmodeller ska man ha koll på om man funderar på en beg Rapid?
Ju nyare ju dyrare vet jag med, för och nackdelar med vissa årgångar? Nån man ska passa sig för?
SnöMicke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:36, 11-06-2016
Ort: Gästrikland
Sverige



Alrik

#2 » 21:40:24, 27-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya utmatningen kom sena -99, dvs drivhjulet på sidan. Köp inte en tidigare!!

Traktormönstrade däck kom -02?, tror personligen de inte gör något skillnad mot "släta". -05 Kom offset hjul bak som skulle minska fösningsrisken på lättare jordar. Inget jag lidit av med min -99 trots att de blev lite väl djupt bearbetat i våras, kunde dra foten en 15-18cm innan de blev någon form av botten på mulljorden där du tog halm. Men om jag skulle köpa nyare maskin så skulle jag köpa -05 och framåt, är lättare att smörja hjulstället på.

Min har gått 4,5k hektar och börjar bli lite sliten i leder men inga andra åkommor. Ska byta tallrikar på den nu, skulle bytt innan vårbruket men hann inte med. Våren kom för fort. :grin:

Du skulle hört av dig tidigare. Vet var en -02 fanns på lämpligt avstånd från älven. Nu kommer den rulla på granngården till mig efter många om och men.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

SnöMicke (trådstartaren)

#3 » 07:03:50, 28-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för informationen! Skulle ha ringt dig, men kommer annat ivägen hela tiden :)
Den här funderingen har inte funnits i min planering alls, ibland blir det snabba beslut och förändringar på gott och ont :D
SnöMicke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:36, 11-06-2016
Ort: Gästrikland
Sverige

Henrik1977

#4 » 13:21:54, 02-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört en från 1992 i 22 år. Den har hjulet till utmatningen i mitten, ett gummihjul, och jag har aldrig upplevet något negativt med det. Vad skulle det vara? Är det inte istället sämre att ha det i ena kanten?
Den stora fördelen med offsethjulen är väl att hela maskinen inte gungar till i en sänka eller om man kör över ett hjulspår, särskilt om man på våren ska så i fläckar eller gödsla i höstvete, och hela raden hjul går i en far eller ett hjulspår från första konstgödselkörningen. Då kan det slå till ganska ordentligt i maskinen och det mår den inte bra av. Med offsethjul blir det skonsammare gång.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Alrik

#5 » 14:33:49, 02-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik1977 skrev:Jag har kört en från 1992 i 22 år. Den har hjulet till utmatningen i mitten, ett gummihjul, och jag har aldrig upplevet något negativt med det. Vad skulle det vara? Är det inte istället sämre att ha det i ena kanten?
Den stora fördelen med offsethjulen är väl att hela maskinen inte gungar till i en sänka eller om man kör över ett hjulspår, särskilt om man på våren ska så i fläckar eller gödsla i höstvete, och hela raden hjul går i en far eller ett hjulspår från första konstgödselkörningen. Då kan det slå till ganska ordentligt i maskinen och det mår den inte bra av. Med offsethjul blir det skonsammare gång.


Föser och halvrullar samt även sämre växellådor. Grannen har också en med gummihjul och odlar ca 35% mulljord och där stämmer de aldrig pga dåligt motstånd och hjulet föser. Han brukar säga att när de är som sämst så felar de 15-20% vad som kommer ut mot vridprovet. Han har en av dom sista tillverkade med hjulet i mitten och sått 125-130ha år sedan maskinen var ny.

Även i snäppet sämre bruk på hösten upplever han problem om de är lite för mycket halm i ytan vid sådd.

Glad att de finns någon som tycker mittenhjulet är bra.

Med hjulet på kanten så får man se till att åka första varvet med hjulet inåt åkern, annars har jag aldrig upplevt någon nackdel. På köpet får du samtidigt bättre växellådor.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till Såmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se