Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSåmaskiner

Val av såmaskin??

93 inlägg • Sida 3 av 7
Diskutera såmaskiner här

bert

#31 » 09:04:50, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sett dom som gjort förhöjning så där är lite marginal på en full säck.
Men det gäller nog å tänka sig för vid transport på dålig väg
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar



busholle

#32 » 09:32:53, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att de med hjulen på sidorna blir en meter bredare än sin arbetsbredd. En 4m maskin är alltså 5m över hjulen. En 3m maskin med frölåda tror jag är en mycket mer gångbar maskin och 4m är rimligare att flytta på väg än 5m.

Hur du än vänder dig så kommer du att behöva dela storsäckar så räkna hellre med att du behöver köpa storsäcksventiler än att tro att du ska kunna fylla hela säckar. Det är bara när du startar med tom maskin det funkar med hel säck annars kommer du alltid att ha gödning eller utsäde kvar i lådan när du ska fylla.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

bert

#33 » 10:02:12, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är synd hjulen bygger så mycket på en 1830
För på en 630 så sår du ju bakom hjulet med så det är enklare att så väl ut till kant med +att den inte blir så bred på väg
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Göran Ekman

#34 » 10:32:52, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med en volym vikt på ca 788,73239 kg per m3 stämmer det hyggligt bra på vete.
Med det du har att så, är det bara att hålla med om att du ska nog satsa på något bra att dela storsäcken med.
Arronderingen de Lux bonde.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Khan

#35 » 10:45:25, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med övriga, hellre en lite smalare o smidigt flyttbar maskin.
Finns även en aspekt med att behöva fylla maskinen lite oftare som jag tänker på. Det är sällan inställningen på utmatningen blir 100% som man vill ha det, behöver man fylla maskinen oftare är det lättare att justera till mängden. Det brukar märkas vid första fyllningen om det är fel inställt. Men det kanske bara är jag som är dålig på att väga vrid provet? :mrgreen:
Storsäcksventil behövs oavsett om det går i en hel säck i maskinen, åkrarna tar ju slut och då är det smidigt om maskinen är hyfsat tom. :vissla:
Khan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:07, 18-09-2016
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6750
Valmet 705
Sampo 690
Shibaura CM284

Göran Ekman

#36 » 11:01:57, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att på ett enkelt sätt ha koll på vad man sår ut, det försvann nog när det vart storsäckar hantering.
Det med utsädes mängder kg/ha, väldigt trubbigt som en del vill göra till vetenskap med många decimaler.
Det enda man igentligen ska koll på är antal grobara kärnor per m2. Då kan man räkna ut vad det ska bli i vridprovet. Vad man sår ut per ha är kul att veta. Men det är ingen absolut sanning, bortsett ifrån där det blir noll då blir bara ogräs.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Khan

#37 » 13:19:54, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har så rätt Göran. Men det är himla tråkigt om utsädet tar slut innan allt är sått. :huh:
Åtminstone om man kostat på sig med inköpt utsäde...
Khan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:07, 18-09-2016
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6750
Valmet 705
Sampo 690
Shibaura CM284

Trigon

#38 » 14:01:13, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dela på storsäckar kan man råka behöva göra i vissa lägen även med en hyfsat ny 4m Rapid så det är inget att gräma sig över. En 3-meters maskin plus hjulen låter ju lagom att ta sig fram med, 5 meter är väldigt brett, speciellt om den är bogserad så man inte kan svänga ut den över ett dike eller liknande. Enda läget det skulle kunna spela nån större roll med 4 m istället för 3 m är om du tänkte radhacka, men om sådden i ditt fall tar ett par timmar längre tror jag du har igen på ett smidigare ekipage. Men hur man sår ända ut i fältkanten blir kanske en svårare när att knäcka? :klia:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Tobbe G (trådstartaren)

#39 » 15:11:37, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag va å tittade på 2440 maskin idag å den va stor, lite större än jag föreställt mig någonstans 5,10-5,20 över hjulen å det blir nog i värsta laget tänkte mig att det va en 4,8 tror en nordsten låg kring 4,6 Så hade det som lite måttstock tidigare. Så som det känns nu så väger det mellan en 3m kombi eller en buren 4m singel maskin. Överum/tume maskinen verkar ju ändå rätt rejäl. Nån som vet hur det är med slitstål på billarna på de där. Tyckte de verkade slitna på den jag kikade på, misstänker det kan vara så på fler.

Ja det kanske får bli några storsäcks ventiler.

Det är ju som ni skriver lite synd att hjulen blir så mycket på sidan av arbetsbredden på kombimaskinerna. Där lockar ju en buren singel betydligt mer för att komma ut i kanterna.

Ja jag ska ju inte klaga på detta ställe jag lyckats hitta. Rätt bra arrondering lite mycket stenmurar, men ändå så att det fungerar.

/ Tobias
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??

Göran Ekman

#40 » 15:51:53, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

/ Tobias[/quote]
Khan skrev:Du har så rätt Göran. Men det är himla tråkigt om utsädet tar slut innan allt är sått. :huh:
Åtminstone om man kostat på sig med inköpt utsäde...

Det är aldrig fel att ha koll. Och har man en given mängd utsäde är det surt om det inte räcker,
Riktigt hur man gör för att beställa rätt mängd utsäde när vi pratar antal kilo per ha vet jag inte.
I bästa fall får man tusenkorns vikt och grobarhet med när man får utsädes säckarna. Och i något fall har jag inte ens fått det utan den enda texten på säcken var Nöbbelövs kornet, då vart jag väldigt oimponerad. Eftersom jag är en sällsynt långsint bonde , kan det vara så att någon utsädes säljare i vårat område har 6 år kvar på sin karens.
I en del fall pratar utsädes säljarna enheter units .
Vi kör så långt det går med egna utsäden skickar iväg prov till något labb för analys. Och betalar avgiften till föreningen utsädes odling. I en del fall används äldre sorter som är "fria". Det är inte alltid moderna sorter passar bra utan lättillgängligt kväve och lämpliga sprutmedel.
Och råkar det ta slut på en sort, åker jag hem och hämtar en slatt av något annat och sår färdigt skiftet.
Jag kan göra så, vi odlar enbart foder till våra djur allt vi odlar hamnar i samma silo.
Tobbe G skrev:Jo jag va å tittade på 2440 maskin idag å den va stor, lite större än jag föreställt mig någonstans 5,10-5,20 över hjulen å det blir nog i värsta laget tänkte mig att det va en 4,8 tror en nordsten låg kring 4,6 Så hade det som lite måttstock tidigare. Så som det känns nu så väger det mellan en 3m kombi eller en buren 4m singel maskin. Överum/tume maskinen verkar ju ändå rätt rejäl. Nån som vet hur det är med slitstål på billarna på de där. Tyckte de verkade slitna på den jag kikade på, misstänker det kan vara så på fler.

Ja det kanske får bli några storsäcks ventiler.

Det är ju som ni skriver lite synd att hjulen blir så mycket på sidan av arbetsbredden på kombimaskinerna. Där lockar ju en buren singel betydligt mer för att komma ut i kanterna.

Ja jag ska ju inte klaga på detta ställe jag lyckats hitta. Rätt bra arrondering lite mycket stenmurar, men ändå så att det fungerar.

/ Tobias

Ska du få ihop det med utsädes säckarna måste du ha en ventil hur du än gör.
Billarna på gödselbillarna är det väl lösa stål. På såbillarna är väl stålen svetsade? Vi gjorde aldrig något åt så billarna på våran borde gå att med vinkelslip och svets ge dom nytt liv om dom är slitna.
Min farbror backade med maskinen nere då vart det några nya billar, det var inte billigt då för 20 år sedan.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

valtra mega

#41 » 16:34:46, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använder ni inte säckar med avtappnig i botten i sverige bara att binda ihop när man fyllt så mycket man skall ha
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

busholle

#42 » 18:14:31, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

valtra mega skrev:Använder ni inte säckar med avtappnig i botten i sverige bara att binda ihop när man fyllt så mycket man skall ha
Jo utsädessäckarna brukar ha dubbel botten och då har man en bit masonit som spjäll. När jag har kört med eget så brukar det vara med snöre i botten. Gödningen är värre, där blir det plug-it eller den gula med spets.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Trigon

#43 » 18:23:05, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om jag har fel teknik? Men de med snöre i botten är i mitt tycke inte de lättaste att knipa av med och knyta ihop hur som helst alla gånger. Åtminstone en gång har jag fått gråta över spilld säd när jag misslyckats med att knyta och sen fått ösa upp halva säcken från marken.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Göran Ekman

#44 » 18:58:35, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den säcken med dubbelbotten där man har en skiva med hål i har jag haft vid ett tillfälle de senaste 15 åren. Säckar med stos och snöre till allt eget. Har inte riktigt lyckats överlista dom , det fattas något bra knep. Fyller bara hela säckar i maskin. Tömmer sedan i tippgropen och säckar upp det igen. Lösningen passar mig har sällan betat utsäde . Kan bli något lite med cedemon ( grön betning) är jag då seriös dammsuger jag elevator foten.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Alrik

#45 » 19:38:51, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säckar med stos och snöre är lättast att stänga om man inte öppnar dom fullt, dvs håller i snörena med ena handen och styr utsädet med andra.

Lättaste är att inte hissa upp säcken så mycket så när de är fullt slutar de rinna ur stosen och går då att dra åt.


Gödning kör jag alltid helsäck även om den sorten går åt innan sortbte på gödning. På slutet så justerar man ner/upp givan så de förhoppningsvis stämmer skapligt. De som blir kvar i maskinen får åka i gödselbrunnen.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till Såmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se