Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSåmaskiner

Val av såmaskin??

93 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera såmaskiner här

Tobbe G (trådstartaren)

#1 » 12:50:47, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har börjat fundera på att köpa mig en såmaskin för att bli lite mer oberoende av andra.
Sår ca 12ha per år och ungefär 4ha med insådd detta strax öster om Falköping så är lite lättare jordar och lite mulljordar, lera är nästan obefintligt.
Har en JD3050 till dragare har funderat lite på 3-4m maskin prisklass 5-15000:- ungefär.
Vad skulle ni rekommendera för märke och modell? med tanke på driftsäkerhet och reservdels tillgång?
Vad ska man tänka på?

Hoppas på många bra svar å tips.

Mvh Tobias
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??



bert

#2 » 13:00:23, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har du det med framkomlighet mellan åkrarna? för en 4m kan ju bli rätt bred vi hade en gammal 3m Stegstedt och den var ca 3.6m bred men sen har du ju nyare maskiner som inte är mycket bredare än vad dom sår med
Har du funderat på kombi el vanlig?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Tobbe G (trådstartaren)

#3 » 13:19:15, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framkomligheten ska nog inte vara något större bekymmer, kan vara till nått enstaka fält där det är längre sträcka på mindre väg. Går bra att köra 6m tredelad vält till de flesta utan att plocka ihop den.
Burna 4m maskiner brukar väl också finnas transport hjul till? Inte funderat så mycket på kombi. Tror jag klarar mig rätt bra på en singel maskin. Kommer försöka köra mycket stallgödsel, å gödning går ju snurra ut om behov finns.

/Tobias
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??

Göran Ekman

#4 » 14:09:36, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är problemet med såmaskinerna från 70-80 talet är att sålådorna är små. Funkar väldigt dåligt att fylla från storsäckar. Fyller man med småsäckar är det ok ( finns det fortfarande?) sedan finns det kreativa möjligheter att dela på innehållet i storsäcken
Våran förra maskin en Överum Tive Cd1830, bogserad 3m arbetsbredd var nästan 4 m bred när den kördes.

Bild
Den maskin typen kan jag inte rekomendera.
Det som jag kantänka mig är en 2-5 ,3meter på hydralen.
Vi ersatte våran Överum cd1830 med en Tive Såjet 2004
Bild
Den har läskigt stor kapacitet beroende storlek på åkrar 2-3 ha i timmen en traktor på 75 hk räcker bra.
Slit delar til Såjet är inga problem , hur det är med övriga maskiner yttrar jag mig inte om.
I mitt fall är det nog så att det jag tittar efter är bara Såjet .
Det var mina tankar om såmaskin.
På våran cd 1830 var det transporthjul kanske 10 minuter att skifta imellan. Maskinerna med de stora sålådorna är ofta kombimaskiner med finskt påbrå Juko,Tume, med flera,var högsta mode på -70talet. En fyra meters kombi var respekt på den tiden.



Bild
Våran 3 meters satt det transport hjul på. Tror att det var ovanligt med transporthjul på 3 meters maskiner. Väldigt bra när man skulle stuva undan för säsongs förvaring . Finnkombi maskinerna var as att köra jämfört med en mindre Såjet. Det som verkar smidigare är nog någon Nordsten från för längesedan.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

busholle

#5 » 14:35:03, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör med 2,5m Tume kombi, bogserad med förhöjningar på lådan.
Tycker inte det är något problem med att dela storsäck, jag använder framförallt Plug-It till gödningen och utsädessäckarna har dubbel botten där man lägger en skiva mellan som spjäll.

I min värld är det självklart att man ska ha en kombi, man ska radmylla all gödsel både för att spara på kvävet och för att fosforn ska vara tillgänglig på rätt ställe.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Tobbe G (trådstartaren)

#6 » 21:14:02, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan väl erkänna att jag sneglat en del åt Nordstans maskinerna typ CLB enkel maskin utan en sån 4m är 4,45 bred tycker inte det är så farligt annat är det ju med kombi maskinerna som närmar sig 5m. Nackdelen med en buren 4m maskin är att den blir svår att få in i maskinhallen hängandes på traktorn. Det blir ju klart ännu värre med en bogserad av den typen. Är även svårt att hitta någon med frölåda på. Fyllning av sådan typ av maskin har jag lösning på ändå tror jag. Såjeten är ju smidig då man har en stor frölåda bara häva i allt å köra liksom. Det jag tycker blir nackdelen med dom är fördröjningen om man backar ut i kanten å börjar så hinner man ju ändå en bit innan det matar ut i billarna. Det är en av anledningarna till att jag tittar på egen maskin tycker det blir för mycket mistor i hörnen. Annars är det smidigt när de kommer med en 8m såjet blir ju klart innan man fyllt maskin med utsäde.

Om man då tittar maskintypen utan luft. Singel/kombi maskin vilka är att föredra där. Nordstens har jag fått uppfattningen av är bra grejer, men hur är det igentligen?
Sen finns ju Tume och Tive/Överum Kongskilde hur är det med dem?

/Tobias
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??

InläggDetta inlägg har raderats av BM 4 ever den 21:37:46, 14-11-2019.

Göran Ekman

#8 » 23:09:27, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nordsten hur är det med reservdelar tilldessa?
Tume och Överum är i en del fall samma firma även om allt inte är lika.
Det verkar som att det inte är jätte stora arealer du ska så 12 ha.
Vill du ha sått i hörnen är nog en hydralburen maskin att föredra.
För egen del jämför jag Överum cd 1830 med den Såjet som skaffade sen är den stora konventionella maskinen en luns när jag jämför med den lilla Såjeten som kör i dag
En 4m maskin i hydralen är väl lite ovanligare än en 3m.
En tanke till, det är kul att så . Det är dumt att ha för stor maskin.
Så skulle nog en 3 meters hydralburen maskin med frölåda vara ganska nära det jag skulle leta efter.
Göran i Björnarbo .
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

kimmen

#9 » 23:30:54, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min bonngranne far runt med gösselspridaren när han sår, han tycker att grisarna inte ska gå i fårorna och äta upp utsädet, blir lite jäkligare för grisarna när fröna inte ligger på rad :grin:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Tobbe G (trådstartaren)

#10 » 23:43:38, 14-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Nordsten hur är det med reservdelar tilldessa?
Tume och Överum är i en del fall samma firma även om allt inte är lika.
Det verkar som att det inte är jätte stora arealer du ska så 12 ha.
Vill du ha sått i hörnen är nog en hydralburen maskin att föredra.
För egen del jämför jag Överum cd 1830 med den Såjet som skaffade sen är den stora konventionella maskinen en luns när jag jämför med den lilla Såjeten som kör i dag
En 4m maskin i hydralen är väl lite ovanligare än en 3m.
En tanke till, det är kul att så . Det är dumt att ha för stor maskin.
Så skulle nog en 3 meters hydralburen maskin med frölåda vara ganska nära det jag skulle leta efter.
Göran i Björnarbo .


Inte en aning om hur det ser ut med delar till Nordsten, lite därför jag frågar också. Det är ju samma frågeställning till övriga maskiner med, de börjar ju bli gamla.
Nä det är absolut inga mängder som ska sås som det ser ut idag. Jo visst är det kul å så men som helg och natt bonde får det gärna hända lite också.
Jo det står väl å väger där någonstans mellan en 3a och 4a båda finns ju dycker upp på blocket med jämna mellanrum verkar dock va lite värre med frölåda till 4m maskinerna. beror väl på vad som dycker upp vid rätt tillfälle. Gjorde en liten överslags beräkning igår å då skulle jag spara ca 70kr/ha på att gå upp på 4m i sparade maskin timmar beräkna på att traktorn kostar 275 kr/h. Småpengar kan tyckas men är ju ändå sista raden som räknas.

Så mer erfarenheter av olika märken vore tacksamt.

/Tobias
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??

Göran Ekman

#11 » 08:14:47, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nordsten var ett märke som i vart fall i mina trakter ansågs vara bra maskiner . Nordsten hamnade väl i den smeten som kallas CNH med åtminstone Tive, Överum , Tume . Konskilde . Jag har inte grottat ned mig i att reda ut hur olika märken hänger ihop. Slit delar till maskiner är de frekventa finns eftermarknaden. Äldre såmaskiner är relativt enkla maskiner. Repareras med enkla handverktyg och Maskinisten. Oavsett märke när maskiner blir äldre blir det svårare att få tag på reservdelar.
Hur stort är behovet att få tag på reservdelar. Håller igång en Tive HSV -70 tal samt en Tive Såjet tidigt -80 tal . Till Såjeten vart det en reservdelsmaskin för 1,75 kr/kilot. Så den kommer att hänga med till dödagar misstänker att maskinen överlever mig.
Så mina tankar är fortfarande en 3 meters maskin, råkar du snubbla över en 4meters OK, radmyllning av gödsel är absolut att föredra. Dom som inte har anammat det är en del bidragsoptimerade eko bönder.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

busholle

#12 » 08:50:09, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tume med fyrsiffriga beteckningar har full reservdelshållning även om det är dyrt. Nordsten ska vara bra men har inte prövat själv. Gjorde upp en affär på en Nordsten åt 161A och körde ner den till Skåne och mig veterligen har han ett gäng och jag gissar att det finns en anledning till att det är just Nordsten.

Den mest hållbara enkla såmaskinen enligt mig är de halvgamla IH/McCormick som gjordes i Norrköping. Växellåda i oljebad med 2x24 växlar och valsar i gjutjärn och samtliga leder fettsmorda. Håller man bara efter hjullagren så håller de flera bondeliv.

Det bör stå en sådan hos sigges maskiner med frölåda men tror att den behöver en del omvårdnad för att börja rulla igen.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Stark1

#13 » 09:42:35, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet att en hel del delar till Nordsten går att få tag på hos Kramp. Men som Göran säger att det är lite stökigt med storsäck i för små sålådor så en en storsäcksventil av något slag är nog ett måste och smidigast.
......och himlen är blå.....
Stark1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:02, 23-12-2008
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Dexta, 3000,7000, samt fler andra blå

Khan

#14 » 10:03:03, 15-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lantmännen har delar till nordsten, det har funkat bra för mig. Inga problem med tillgång på delar. :thumme:
Khan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:07, 18-09-2016
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6750
Valmet 705
Sampo 690
Shibaura CM284

Tobbe G (trådstartaren)

#15 » 09:03:23, 16-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Khan och Stark1 vad kör ni för nordstensmaskiner? Något speciellt man ska titta på om det är slitet eller ej?

Kollar man på blocket nu så verkar det vara värre med 3-4 m kombimaskiner av denna typ. Ja det är väl inte jätte gott om vanliga 3-4m maskiner heller.

Hittade instruktionsbok till nordsten på nätet en 4m clb med förhöjning skulle rymma drygt 600 kg eller runt 900l å det blir ju rätt nära en storsäck. Men visst det blir lite mer jobb att fylla denna typ av maskin än typ en såjet.

/Tobias
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??


Återgå till Såmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se