Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSåmaskiner

Val av såmaskin??

93 inlägg • Sida 7 av 7
Diskutera såmaskiner här

BM 4 ever

#91 » 17:05:56, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gode vän använder alltid sin 4012a till frösådden, men den är så stor och klumpig tänker jag. 2012an är ju smidigare.
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96



Tobbe G (trådstartaren)

#92 » 20:33:04, 14-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu så står det till slut en Tive 2004 i maskinhallen också. :hurra:
Budade hem en på nätaktion och va och hämtade den idag, blev en liten tur.

Bild

Bild

Återstår att se hur funktionsduglig den är, skulle vara körs med i våras enligt säljaren. Men lite fix har jag redan sett att det är och såg även en del innan budgivning.
Bla så är plastskydden vid matarvalsarna trasiga någon bill och efterharvspinne behöver fixas till och nån infästning till sålådan svetsas.
Ska bli intressant att se sen om spårmarkerings utrustningen fungerar också.

Sen funderar jag på det vajerstyrda ventilpaketet hur kollar jag om det är för öppet eller stängt centrum? Vet att det ska vara pluggat på något sätt men hur ser jag skillnad? Går det få tag i pluggar för att göra det stängt? Jag kommer köra med min JD 3050 och den har ju konstanttryckssystem.

/Tobias
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??

Tobbe G (trådstartaren)

#93 » 20:04:34, 04-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev en premiär tur med maskinen i lördags 2/4 så tidigt har jag aldrig sått tidigare. Men passade på nu när det va fint väder och man ändå va hemma i veckan då vi åkt på covid i familjen, så det blev några extra timmar hemma. Så hade höstplöjt 3,8ha inför sådd av korn. Hade inte maskinen helt genomgången men fick det mest akuta tillfixat så det gick att köra, och så klart så hittar man lite mer fel när man väl är igång. Men överlag tyckte jag det gick bra och det mesta fungerade som det skulle. Lite delar som behöver bytas men som finns på den reservdelsmaskin jag fått tag på men inte hämtat ännu.

Finns det någon som en plug till ventilpaketet på maskin för att köra med konstanttryckssystem?? blir ju inte riktigt bra att köra med ett ventilpaket för rundpumpning.

Dessvärre glömde jag fota när jag va igång å körde, blev ett foto när jag fyllde maskin men inget mer...
Bild
/Tobias

2 personer gillar det här inlägget.
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??


Återgå till Såmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se