Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSåmaskiner

System Cameleon

63 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera såmaskiner här

Trigon (trådstartaren)

#1 » 02:29:32, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det äntligen dags för en separat tråd om Cameleon i allmänhet tänkte jag. Men jag har bara erfarenhet av den i det utförande som den jag kör med så det kommer att bli mest om hur den fungerar. Andra får gärna fylla i med egna erfarenheter. Jag ska försöka göra en mindre genomgång med lite bilder och beskrivning av maskinen, men jag behöver lite tid på mig. Ni får gärna fråga om allt möjligt och omöjligt men vänta gärna lite tills jag hunnit gå igenom lite mer av maskinens funktion.

Vintern 2019-2020 tänkte jag ägna åt att undersöka och försöka jämföra olika alternativ på att kunna så och radhacka de ekologiska grödorna på ett mer rationellt sätt än som fram till dess gjorts med inlånad 4 m rapid och en gammal Victor som från början varit en bethacka. Efter lite jämförande av olika alternativ blev det ändå så att det köptes en Cameleonmaskin redan i början av 2020. Så högt som begagnatpriserna på dessa maskinerna legat så kändes det som att det enda vettiga alternativet var att köpa en ny. Maskinen vi har är nummer 113 som tillverkats och jag hämtade den lagom innan vårbruket 2020. 25 mil enkel resa var det visserligen, men alternativet att ta lastbilstransport kändes inte så lockande eftersom vi då fått göra en del monteringsarbete själva på grund av att den är ca 3,8 bred och knappt 4,5 m hög i det 9-meters utförande denna maskin är i.

Eftersom jag inte ville börja maskinens liv med att köra den på saltad väg vid hämtningen, vädret var lite marigt, och jag ville ha den hemma så att möjligheten att så i slutet på mars fanns, så slutade det med att jag åkte hemifrån på kvällen den 19 mars, övernattade längs vägen nånstans utanför Askersund, och var framme vid Gothia på morgonen den 20 mars. Sen tog tillkopplingen en stund och jag fick en genomgång med bra information. Det var en fin dag och jag kom hem igen fram mot kvällen.

Vid Gothia:
Bild

På väg hemåt:
Bild

Hemma:
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



Bengt Erik Eriksson

#2 » 05:05:42, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för att du delar med dig :shake_hands:

Fick titta två gånger på bilderna att det inte var samma maskinhall hemma och på Gothia, :photograph:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

RoXa

#3 » 15:35:23, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen en cameltråd :thumme:

Hur många hektar är investeringen beräknad på?

Går det att lyfta billarna var en för sig, eller hur gör man vid kilar?

2 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

Trigon (trådstartaren)

#4 » 17:29:39, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte hela historien, men maskinkonceptet föddes när Lars Askling behövde tukta ogräset i sina egna ekologiska odlingar. Första prototypen tror jag bara var en hacka, men sen byggdes det väl på en såenhet också så att det mer liknar dagens konstruktion. Till att börja med var radavståndet 25 cm till spannmål, och till bönor och raps kunde man så med varannan bill på 50 cm. Sen var man nog tvungen att plocka av såbillarna och sätta dit hackskär när det var dags att hacka. Ryktet sa väl att det blev en del ställtid och man fick antagligen planera körningarna någorlunda så att man inte behövde växla fram och tillbaka mellan sådd och hackning alltför mycket. Den här maskinen hade fast bakaxel och standardbredden var nog 8 m, även om jag tror det gick att få den som 6 m också. Men de sista metrarna blir inte så dyra så jag vet inte om det överhuvudtaget tillverkats nån smalare än en 8-meters? Styrningen av hackan var på den tiden enbart med hjälp av kamera och de flesta sådde antagligen en dubbelrad i skarven mellan dragen och sen hackade man inte där. Maskinen hade markörer och det var som vilken såmaskin som helst och kunde dras av vilken traktor som helst.

Med tiden ville man komma ifrån beroendet av att vara hänvisad till kamerastyrning för hackningen och den maskin jag kör navigeras helt och hållet med hjälp av att traktorn med RTK-GPS har tillräckligt bra precision (1-2 cm felmarginal). Maskinen är förberedd för det och det går att köpa och sätta dit en kamera även i nuläget men jag tror inte att det kommer att behövas, behovet måste vara rätt stort för kameran kostar ca 70 kkr. Nackdelarna med kamera, förutom inköpspriset, är att när solen står lägre kan man behöva ta en paus, kameran måste kunna hitta raden. Med rätt belysning tror jag det går att kamera-hacka även när det är mörkt, men jag tror inte det är helt självklart att det funkar i alla lägen.
Här var ett tillfälle när en kamera-hacka antagligen inte kunnat göra sitt jobb i denna höstraps. Prioriteringsordningen hade fått vara en annan med kamera-hacka och man måste vara mer på tå och verkligen köra innan grödan vuxit iväg för långt.

Bild
Bild
Bild

För att även kunna hacka kurviga drag utvecklade man en maskin med styrande bakaxel. Med hjälp av en vinkelgivare på draget strävar bakaxeln på Camelen, om den är rätt kalibrerad, efter att alltid följa traktorns bakaxel.

Bild
Bild

Detta funkar bra tycker jag, när man sår det kurviga draget så spelar man in körningen på GPSen och sen när man hackar får traktorn styra själv. Utgångspunkten är att när man sår måste man tänka att hackningen ska gå att sköta helt utan att man håller i ratten, den enda styrningen föraren gör vid hackningen är att vända och välja spår. Sen kan det hända att man får justera ett och annat när man ändå sitter där. Efter att ha kört en säsong ska jag dock göra så att jag "torrkör" en gång först på kurviga drag innan jag sår. Svänger det mycket är det inte säkert att det blir exakt som när man styrde själv första gången när man sen kommer och ska hacka och låter traktorn köra även yttersta draget själv. Raka drag måste man ändå torrköra en vända för att få en punkt i varje ände, vingel på första draget funkar inte. Så jämfört med vanlig sådd där man kan sätta ner såmaskinen direkt när man kör in på skiftet och börja tar detta lite mer tid. Är jag nöjd med körspåren och gör jordbearbetningen därefter så kan jag givetvis återanvända de gamla körspåren kommande år och då är det förstås bara att börja köra med en gång. Erfarenheten säger mig dock att det tar nåt år att få till ytterspår som ligger precis perfekt där man vill ha dem. Även tillsynes raka kanter på ett skifte är sällan 100 % raka, så i början kan det behövas en del jämkande för att få ytterdraget där det passar bäst.

Denna maskinen har radavståndet 321 mm, 28 hjulställ/billar på 9 m. Eftersom den saknar markörer så går det att få dit en halvmeter extra på varje sida och ändå klara fri höjd 4,5 meter, den sista metern arbetsbredd blir då väldigt billig i förhållande till resten av maskinen. Eftersom det redan hampat sig så att vi hade både en ogräsharv och ringvält som är drygt 9 m och dessutom en 9 m NZA så passade det väldigt bra med denna arbetsbredd.

Tanken är att man sår bönor och raps i en rad och att man sår spannmål i ett band. Standard är 12 cm band och 22 cm skär till hackningen. Raden har ett par cm skyddsavstånd på varje sida och banden hackar man då upp den yttersta centimetern, detta ger mindre fritt växtutrymme för ogräs i spannmålsodlingen. Det är kanske inte helt optimalt att så raps på 32 cm radavstånd, men fördelarna med att bara ha ett radavstånd att förhålla sig till överväger.
Såbillen på denna maskinen är en så kallad Flexibill som dels går att så från stora behållaren längst ner på billen, men som även har ett utsläpp från frölådan i samma rad men högre upp på billen. Man kan även ändra ett spjäll så att småfröerna bredsprids över hela bredden, om man t.ex. ska så in en slåttervall.

Bild

För att få till bandsådden så ser utrustningen ut såhär:
Bild

Längden på "spridarkilen" avgör karaktären på bandet.
Bild
Med standardlängden här blir det fler kärnor i mitten på bandet och färre i kanterna, där man ändå hackar upp det allra ytterst sådda.

Ska man bara så en rad och inte hacka samtidigt sätter man dit en förlängare underst på billen och då ser det ut såhär:
Bild

När man sen ska hacka sätter man som standard dit en 22 cm gåsfot på såbillen och skjuter alltihop i sidled ett halvt radavstånd hydrauliskt, samma hydraulik som hela tiden justerar hackan i sidled om man kör med kamerastyrning. Denna justering kan man ändra under körning om man tycker att det behövs på grund av eventuella sidolut, eller om GPSen kanske inte gjort sitt jobb hundraprocentigt vid sådden.

Nu till våren är tanken att jag ska så in vitklöver mellan raderna i höstvetet samtidigt som jag hackar och då kör jag med 22-cm gåsfot och en förlängare som håller fast den.
Bild
Troligen passar det bäst för att få ett vettigt djup på hackskäret att så vitklöverfröet med frölådan i det övre utsläppet och jag vill så vitklövern i en rad så att jag sen kan radhacka den på hösten efter veteskörden och en gång tidigt på våren följt av en vältning fröskördeåret.

Att hacka med flexibillen har den nackdelen att den vallar mer jord över raden än det äldre hacksystemet. Jag försöker att använda det till min fördel att eventuella ogräs i raden myllas, men man vill helst inte köra när plantorna är för små, för det innebär att man måste köra onödigt sakta. Dock ser jag inget större problem att vänta lite med hackningen, mellan raderna tar ju hackskäret 100 % rent vare sig ogräset är 2 cm stort eller 10 cm stort, jämfört med ogräsharvningen där ogräseffekten blir markant sämre i takt med att ogräsplantorna ökar i storlek. Möjligen att jag skulle vilja ha det äldre hacksystemet som vallar mindre jord i min vitklöverfröodling för att få ett jämnare, mindre korrugerat fält. Det är inte hela världen att köpa och byta från såbill till separat hackskär, men jag ska testa först med det jag har. Ett annat argument till att byta från såbill till hackskär är att det blir billigare slitage eftersom såbillen kostar en hyfsad slant när den är utsliten och ska bytas, men jordarna här omkring är väldigt snälla mot järnet så jag tror inte det argumentet gäller för mig. Spetsen längst fram på såbillen är av nån sorts hårdmetall och är vansinnigt hållbar så den byter man aldrig.

Ekonomiskt har jag inte räknat alls på denna investering, :insomnia: jag ser det mer som en förutsättning att kunna hålla på med ekologisk odling och jag vill hålla på med ekologisk odling för att jag ser större ekonomisk potential i det i nuläget än i konventionell odling. Mer exakta siffror än så kan jag tyvärr inte ge. :snow:

Från Gothias sida har man tidigare gjort beräkningar som säger att en sån här maskin skulle kunna vara lönsam redan vid ett arealunderlag på 100 ha eftersom man använder den kanske 3-4 gånger på större delen av arealen varje år. Dels är den beräkningen rätt så gammal, men dels borde den väl bero av hur stora ogräsproblem man har. Har man behov av och odlar tillräckligt mycket slåttervall så kan man säkert klara sig bra utan, men i nuläget vill jag inte göra det och jag kan inte se något annat än att det skulle bli ett stort ekonomiskt avbräck att göra det jämfört med att ha grödor som tröskas varje år på hela arealen, åtminstone så länge vi inte har en lönsam djurproduktion där vi kan få avsättning för slåttervall. Med den utgångspunkten är min uppfattning att man måste radhacka för att kunna klara ogräsen i ett längre perspektiv. I nuläget kommer jag kanske köra 150-200 ha med maskinen årligen, varav 50-100 ha legokörning. Målet är att komma upp i egen areal till kanske 200-300 ha, men jag har ingen brådska att komma dit, odlingen är lönsam i nuläget också, men hade givetvis varit ännu lönsammare med större areal att sprida ut maskinkostnaderna på. Men tiden måste räcka till för att sköta en större areal också annars är det som ordspråket säger "Det är bättre med en liten välsignad bit än ett stort förbannat stycke". Det är bättre att odla 150-200 ha välarronderad mark i stora fina skiften än att lyckas skrapa ihop 300 ha men ha en massa små eländiga bitar utspridda med mycket transporter kors och tvärs.
Senast redigerad av Trigon 10:26:25, 01-01-2021, redigerad totalt 2 gånger.

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#5 » 17:50:20, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att byta mellan olika tillbehör i änden på såbillen knackar man alltså bara ur ett rörstift, sätter dit det man vill ha och knackar tillbaka rörstiftet igen. Detta bör gå att göra på hela maskinen på en dryg timme om man har lite rutin. Ska man sen köra i högväxt gröda kanske man måste skifta hjul också. Byta till separata hackskär istället för såbill har jag aldrig gjort, men det tar säkert ytterligare några timmar, så det vill man inte göra i onödan.

Hantering av kilar är väl en av denna maskins största svagheter. Det finns delavstängning till utmatningen på stora lådan så att man bara sår ena eller andra halvan. Men på grund av maskinens konstruktion går det inte att lyfta delar av maskinen när man hackar om man kommer till en kil. I praktiken lämnar man en ohackad bit då. Är det en lång någorlunda parallell bit som ska sås som är en del av maskinens bredd kan man förstås förskjuta körspåret x antal radavstånd i sidled och sen hacka dubbelt. Kilar tänkte jag först hantera genom att köra det raka draget ända fram i kilen med Camelen och sen åka ut med min gamla Victor och hacka det innersta vändtegsdraget i två halvor (4,5 m i taget) om tid finnes. Den har dellyft av en tredjedel i taget så det hade blivit ett konstant lyftande och sänkande av hacksektioner, men hade säkert varit praktiskt möjligt. Nu kom jag dock på idén att så ca 60% av utsädesmängden först på det innersta vändtegsdraget och sen skjuta ett halvt radavstånd i sidled och så en gång till mellan raderna för att uppnå högre täckning av marken. Sen hackar jag de raka dragen hela vägen fram och så får en liten del bli ohackad. Man rår givetvis inte på rotogräsen på detta vis, men man kan växla mellan att ha 2 eller 3 vändtegsdrag vartannat år eller nåt i den stilen. Skulle det bli för mycket problem med ogräs i den zonen får jag väl återgå till den ursprungliga planen med Victorn igen. Jag försöker ändå att alltid hacka det yttersta draget eftersom det är där ogräsen gör sitt insteg i fältet, sen kan jag lämna ohackat andra eller tredje draget.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

RoXa

#6 » 18:09:17, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant läsning! Tack!

Är det ett beprövat koncept att etablera klöver i växande vete? Vetet har ju ett väldigt försprång och tätnar tidigt, om man jämför med vårgrödor. Känns som att klövern kommer att stå och stampa in i augusti.

1 person gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

Trigon (trådstartaren)

#7 » 19:28:12, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att det är rätt så vanligt att så in vallfrö även i höstsäd. Ljusinsläppet är inget jag oroar mig för eftersom det ändå blir lite luft mellan höstvetebanden. Sen tror jag inte vitklövern behöver vara så frodig när vetet tröskas på hösten heller. 2018 när jag tröskade vårkornet såg man knappt skymten av vitklöverinsådden.

Bild
Bild

Efter tröskningen putsade jag stubben så nära marken som möjligt och sen blev i och för sig hösten riktigt fin. Men detta blev ju en riktigt bra vitklövergröda som avkastade ca 600 kg/ha efter en omrensning. Det var på vippen att klara sig utan omrensning och då hade det blivit drygt 700 kg rensat frö per hektar. Därför ligger mitt fokus nu på att få så ogräsfritt som möjligt i vitklövern. Dels för att korta ner tiden det behöver ligga på tork innan tröskning så att det behövs mindre tur med vädret i skörden, och dels för att det ska bli lättare för de som sköter rensmaskinerna att lyckas med rensningen så att det förhoppningsvis blir fler kg rensat frö kvar i slutändan.

Radhackning i vitklöverfröodling tror jag däremot är rätt så ovanligt, så de flesta hade troligen bredsått fröet vid hackningen istället för radsådd. Om jag ska etablera vitklöver i en vårgröda däremot kan det kanske vara lite marigare att få tillräckligt med ljus till vitklöverraden eftersom den då hamnar mitt i bandet om man sår in vitklövern samtidigt som huvudgrödan. Att etablera insådden så tidigt som möjligt på våren är alltid grundregeln för att minska risken att misslyckas på grund av torr jord. Men i det läget skulle jag antagligen så in även en rad mellan banden senare vid hackningen för att ha både hängslen och livrem, så kan man välja vilken rad som ser bäst ut efter tröskningen, alternativt spara bägge raderna men inte ha möjligheten att radhacka. Vitklöverutsädet kostar trots allt bara några hundralappar så det kan vara värt att göra så som en försäkring, i alla fall de första gångerna innan jag lärt mig om det går att så en rad mitt i bandet och få en säker etablering på det viset.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#8 » 20:02:16, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär kan en svag kil se ut, just nu är det troligen väldigt trångt mellan veteplantorna där det är dubbelsått, men bara vetet klarar vintern så hackar jag det raka draget här och låter det sneda vara.

Bild

Här ska ett 22 cm skär in och rensa upp till våren.

Bild

Numera (med RTK-GPS) löser man skarven mellan dragen med att ha ett hjulställ extra ytterst på högersidan som bara används vid hackning och är uppfällt vid sådd.

Bild

Vid hackning fäller man ner det och så har man ett 2/3-dels skär där och likadant fast spegelvänt längst ut på andra sidan, så hackar de perfekt rent även mellan dragen förutsatt att autostyrningen gör sitt jobb. :thumme:

Bild
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#9 » 20:30:47, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ser man skymten av sidledsförskjutningen:

Bild

Fläkt och utmatning är till stora delar likadant som på Såjet-maskinerna om jag inte missuppfattat det hela?

Bild

Som synes finns det plats för fler slangar och jag tror att maskinen är helt förberedd för att bygga på till en 12-meters. :klia: Jag tror att det bara är Emil Olsson på Slätte som har en 12 m serieproducerad maskin i nuläget, hans andra levereras troligen snart om den inte redan är på plats. En av hans är dessutom i kombiversion, för att kunna så både gödning, utsäde och frö i en körning. Det var inget alternativ förra vintern, men nu tror jag att de utprovat kombisådden färdigt för serieproduktion. För oss hade det nog inte varit aktuellt med den merkostnaden ändå, eftersom det finns så mycket tillgång till riktig gödsel i närområdet och det är betydligt billigare än pellets vid korta körsträckor för gödseltunnorna.

Den kvalitetsmässigt tvivelaktiga konstruktionen för delavstängning på Såjeterna finns även här, men bara för avstängning av körspåren, halvmaskinsavstängningen ska tydligen vara mer driftssäker på denna. :thumme:

Fröutmatningen vet jag inte om det är Gothias egen konstruktion?

Bild

Den är utan delavstängning eller avstängning i körspåren. Hittills har jag sått solrosor och höstraps med den, och det har gått bra. Men det är lite lurigt att få till sådjupet, eftersom det inte automatiskt blir i botten på såfåran utan beror på hur fort man kör och därmed jorden återsluter bakom såbillen.

Många lösningar på maskinen tycker jag är väl genomarbetade, och ofta finns både hängslen och livrem, som t.ex. här på höj och sänk spärren. Både mutter och R-sprint på bulten. :thumme:

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#10 » 21:41:15, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska det vårsås stråsäd utan en bra förfrukt blir det antagligen en körning till i nuläget och mylla pellets på 8-10 cm djup i exakt samma rad som utsädet innan sådd. Om man ska så raps kan man vid behov mylla pellets med stora lådan och så raps med frölådan. Med dessa originalplastvalsar går det att mata ut 600-700 kg pellets per hektar och det är troligen tillräckligt för våra behov. Möjligen skulle större behov föreligga på våren i höstraps. Då finns det stålvalsar att köpa och sätta i så att man kan komma upp i en giva på åtminstone 1500 kg pellets per hektar. Nackdelen är att det inte går att så småfröer med stora lådan med stålvalsar i.

Problemet med risk för krånglande avstängning till körspåren kan man komma runt genom att lägga lock för den valsen, eftersom man ändå aldrig vill så där tänkte jag. Men några dagar efter jag sått vete efter bönorna där det ska sås in vitklöver till våren kom jag att tänka på att körspåren aldrig kommer att behövas där. Vill man gambla skulle man kunna tänka sig att göra 2 hackningar och göra insådden vid den andra. Det är just vid andrahackningen när grödan är större som körspåren behövs. Men jag vill vara så säker som möjligt på att insådden lyckas så det blir bara en körning med dubbelmontage, troligen i första halvan av april. På det 34 ha stora fältet har jag alltså sått onödiga mistor på ca 2,4 hektar i och med detta (2 avstängda billar varje drag). Troligen kompenserar vetet i banden jämte till viss del och det var inte mycket att göra åt i efterhand, men det har grämt mig en del. :snow: Slutsatsen är att man ska alltid fundera på varför man gör på ett visst vis och om man borde göra på något annat sätt, inte bara göra som man gjorde sist. :thumme:

Körspåren är helt enkelt en avstängd bill på varje sida så att körspåren blir 64 cm breda och spårvidden på denna maskin blir 225 cm. I begynnelsen hade man smalare spårvidd, men det har visat sig vanskligt om man kör med maskinen hopfälld och det lutar för mycket. I nuläget har jag lyckats hitta en perfekt spårvidd som med 300-hjul bak på traktorn passar både till detta och till strängläggning av vitklöver med BCS-kniven :thumme:

I normalfallet hackar man inte riktigt hela körspåren, en liten mista i mitten lämnas eftersom det inte finns några tillräckligt breda offsetskär i nuläget som håller i längden vid svårare förhållanden. Lösningen är då att montera de bredaste skären (som är 28 cm breda) och sen flytta bägge hjulställen vid körspåret några cm mot sig så hela ytan hackas om man tycker att såna behov föreligger (jag gjorde så vid rapshackningen i höstas). Eftersom jag planerar att radhacka även vitklövern och inte vill ha körspår då så funkar inte denna metod för mig. Förhoppningsvis kan Gothia knäcka till några lite bredare offsetskär att montera i hjulspåren så att jag kan hacka hela spåret och ändå få vitklöverraderna på exakt rätt ställe. Annars får jag svetsa på nåt på de skär jag har om det inte går.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#11 » 22:57:34, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär ser ordinarie körspårhackskär ut.

Bild

Meningen med att de är smalare än ordinarie skär åt ena hållet är för att där behålla hela bandet vid spannmålsodling så att körspåret i praktiken blir några cm smalare.

Kraftöverföringsaxeln har vidvinkelknut och eftersom Camelen alltid svänger efter med bakaxeln behövs inget annat arrangemang än detta, det går alltid att svänga så mycket traktorn klarar ändå, åtminstone med den Fendt 720 jag kört med hittills.

Bild

Maskinen har egna ventilpaket till alla funktioner och LS för oljetillförseln. Inkommande olja till Camelen går genom ett filter för att i möjligaste mån hindra smuts att komma med. Ventilerna sägs vara av hög kvalitet och är väldigt täta. Maskinen kan stå upplyft i maskinhallen vecka efter vecka utan att sjunka det minsta lilla. Dock har jag antagligen haft otur med att smuts ändå på nåt vis tagit sig in i systemet då maskinen under bönsådden sjönk en aning om man lämnade den i upplyft läge. Gothia kontaktades och de skulle komma och byta den aktuella ventilen, men felet hann självläka innan det blev gjort och mest sannolikt berodde det på smuts som fastnat i ventilen så den inte kunde stänga sig precis helt och sen har smutset sköljts iväg. Under början av höstsådden blev det istället problem med mittefterharven som sköts av en hydraulkolv. Helt plötsligt var den konstant nere om man inte höll höjknappen i läge höj hela tiden. Det var lite förargligt, men det gick att fortsätta och köra färdigt den dagen. Gothia kom och bytte den ventilen och sen har allt varit frid och fröjd. :thumme: Men på deras inrådan körde jag färdigt säsongen med gammaldags konstant rundpumpning till Camelens hydraulpaket för att få så stort oljeflöde som möjligt och skölja bort eventuellt kvarvarande smuts i systemet. Till våren ska jag nog gå tillbaka till LS-systemet igen för att minska oljepumpandet. Mer problem som berott på maskinen än så har det inte varit och supporten från Gothia har varit kanonbra hela tiden. :buga:

Såhär kan det se ut i displayen när man sår:

Bild

Vridprov gör man genom att gå in i rätt meny och sen veva ut lagom mängd genom utmatningen, väga och fylla i vikten. Sen kan man ändra givan under gång, och man ställer bara in hur många kg man vill så och maskinen sköter resten. Är Camelens hastighetsmätare rätt kalibrerad så upplever jag utsådd mängd som väldigt exakt jämfört med inställt värde. :thumme: Dock får man ta med i beräkningen att på grund av maskinens bredd blir det en hel del dubbelsått, så man kan inte räkna precis den exakta arealen ett fält har i EU-ansökan, utan man får lägga på 5-10% på arealen om det är små skiften med mycket hörn, fasta hinder och oregelbundna former och man har en given utsädesmängd som man vill vara helt säker på att det räcker även till sista draget.

I och med denna "autogiva" är grundmaskinen förberedd för variabel utsädesmängd redan i nuläget, men den har ingen koppling till traktorns GPS, så det går inte att köra med några styrfiler just nu, man får ändra givan manuellt under gång om man har de behoven. Jag upplever inte det som nåt problem i mitt fall. Maskinen är ansluten genom ISObus-uttaget på traktorn men det är mest för att kunna få ut tillräckliga mängder elektricitet på ett enkelt sätt har jag förstått det som.

Fylla maskinen kan man göra lite hur som helst om man har teleskoplastare, eller lång kranarm.

Bild

Med traktorlastare och vanlig storsäckslyft får man dock fylla snett framifrån på högersidan. Behållaren rymmer 3 kbm och det är också en svaghet att man bara får i 3 säckar när den är tom och sen får ta två i taget om man inte lyckats köra den farligt tom. Jag misstänker att man tyckte 3 kbm var tillräckligt till de första maskinerna som hade mindre hjuldimension än dessa med styrande bakaxel och sen har behållaren fått leva kvar eftersom det är en rätt stor kostnad att göra en ny form till glasfibergjutningen. Eftersom det är en lucka i mitten man fyller genom är det inte helt enkelt att bygga en utrymmeseffektiv förhöjning och en traktorlastare utan kranarm ska helst nå upp och fylla också om jag inte bara ska köra på våra egna odlingar. Men detta problem tycker jag är hanterbart i nuläget. Behållaren på en singelrapid tror jag inte rymmer så våldsamma mängder heller av nån anledning? :klia:
Senast redigerad av Trigon 23:35:49, 31-12-2020, redigerad totalt 1 gång.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#12 » 23:34:31, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ungefär 3 kbm rymmer tydligen behållaren på en 8 m singelrapid också såg jag nu, tycker Väderstad att det är lagom så är det väl inte mer att fundera över? :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Alrik

#13 » 23:46:07, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Ungefär 3 kbm rymmer tydligen behållaren på en 8 m singelrapid också såg jag nu, tycker Väderstad att det är lagom så är det väl inte mer att fundera över? :grin:


Skillnaden är väl att rapiden inte behöver mylla gödsel som kamelen behöver göra.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Trigon (trådstartaren)

#14 » 23:56:08, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

8 m singelrapid vet jag i och för sig inte om nån eko-odlare som kör med, men 6 m singel är ju en rätt så känd härifrån trakten som kör med, och det blir ju säkert både 350 kg bönor/ha ibland och 600-700 kg pellets att skära ner på våren där också. Men visst är det skillnad på 6 och 9 m. Med 6 m behöver man i alla fall inte börja fundera på om man ska fylla i bägge ändarna på 1 km skiftet om man myllar en frikostig pelletsgiva. :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#15 » 00:04:11, 01-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej så höga givor är nog inte ekonomiskt försvarbart utom möjligen i höstraps. Om nu inte utslaktningen av minkar leder till drastiskt sänkta råvarupriser för pelletstillverkarna förstås. :eat:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till Såmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se