Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSåmaskiner

System Cameleon

63 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera såmaskiner här

Trigon (trådstartaren)

#31 » 18:17:48, 07-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först ägnade jag en stund till att göra en egen prototyp till avskrapare.
Bild
Bild

Några dagar senare fick jag ett ex av Gothias prototyp.

Bild
Bild

Jag har kört lite med dem, och det är en klar förbättring, Gothias variant känns lovande. :thumme:

Nu har jag börjat radhacka höstvete med samtidig radinsådd av vitklöver.

Bild
Bild
Bild
Bild

Jag har valt att köra med 18 cm skär istället för 23 cm som det är tänkt, för att skona så mycket vete som möjligt och mylla lite mindre jord på vetet. Jag får ändå sitta och finjustera arbetsdjupet emellanåt för att inte skären ska gå onödigt djupt, men ändå ta med så mycket ogräs som möjligt. Hade ogrästrycket varit högre hade jag antagligen fått prioritera annorlunda och troligen göra insådden mycket senare vid en andra hackning.

Normalt sett är inte det högraste hjulstället inkopplat till nån sålåda, men för att slippa tomma rader eller att köra tegkörning har jag dragit en egen slang till den från stora lådan.

Bild

Resterande billar matas från frölådan.
Bild

Hade jag bara låtit bli att lägga körspår, eller accepterat att inte kunna hacka dem helt och hållet hade jag kunnat flytta körspåret ett radavstånd fram och tillbaka varje gång jag vänder och klarat mig med ordinarie 28 såbillar. Men nu fick det bli hemmabygge. Det finns lediga utblås på frölådan, men sen delar sig dessa i 4 och i sånt fall skulle man sätta en sån fördelare och sen leda 3 slangar tillbaka till behållaren, eller till nån annan uppsamlare. Får se vad som hinns med kommande vinter.

Fläktvarvet är antagligen kritiskt om man vill kunna blåsa de små fröna till nåt som liknar en rad, så nu kör jag kraftuttaget på bara 350 varv och har spjällen lagom mycket öppna (ungefär hälften). Jag har varit ute och kännt med handen vid varje fröutblås på billarna ett flertal gånger och hittills verkar det inte ha blivit stopp i alla fall.

Min hemmamicklade strömbrytare att sätta i hydrauluttaget verkar funka som jag tänkt. :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



Trigon (trådstartaren)

#32 » 19:35:54, 07-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är några bilder på hemmafixad slangdragning.

Bild
Bild

Och spjällens läge (antagligen mest värt för mig själv som minnesbild för framtiden), frölådespjället öppet fullt och stora spjället på kanske en tredjedel hade jag tydligen kännt mig fram till ger snarlikt luftflöde i extra slangen jämfört med övriga.

Bild

I början fegade jag med hastigheten och körde inte fortare än 5 km/h för att inte valla mer jord än nödvändigt, men nu när jag sett hur bra det blir efter vältningen är jag uppe i 7 km/h i alla fall. :thumme:
Bonden blåser på i 11 knutar med välten, så han är snart ikapp mig. :grin:

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#33 » 16:37:52, 10-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var nyss och spanade på rapsen jag sådde och hackade en gång i höstas, det ser lovande ut tycker jag.

Bild

Dock har jag lite svårt att bestämma mig för i vilket skede det kommer vara lagom att hacka den. Just nu är nog i våtaste laget, och dessutom har en del av plantorna som tappat bladen, och åter börjat växa, inte kommit så långt ännu, så de riskerar att bli begravda i jord hur sakta jag än kör. Väntar jag å andra sidan för länge kanske det blir väl trångt mellan raderna, speciellt i den delen av fältet med lite lättare jord. Det får väl bli en kompromiss som vanligt.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#34 » 10:02:51, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Potatiskupning? :grin:

Bild

Det känns som att jag gång på gång ligger på, eller över gränsen för vad man bör göra. :svettas:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#35 » 10:19:29, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev förresten en kompromiss med standardhjul på traktorn och smalhjul på Camelen.
Bild
Bild

Det ska bli intressant att följa hur stora skadorna blir på överkörd raps. :thumme:

Gothias prototypavskrapare ser ut att funka rätt så bra (andra stället från höger på främre axeln). Det hjulet snurrar ibland i alla fall. :grin:

Bild
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

161A

#36 » 13:10:45, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Myllar du kadaverpellets samtidigt ?
Det ser inte ut och va så mycket ogräs på bilderna men de kanske är det i verkligheten, så jag tänker om du inte myllar något så kanske körningen är lite onödig, för rapsen sticker väl ganska snart och täcker marken

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Trigon (trådstartaren)

#37 » 14:48:12, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har redan fått hönsgödsel på frosten i mars och fick ytterligare 40-50 kg N som pellets nu. Jag tror det blir bättre för mineraliseringen att man rör om i jorden, här har jag bara billspetsen, men är det tillräckligt fuktigt och den blir stor av fastklibbad jord och växtrester flyttar den en del jord också

Bild
Bild

Ogräsmässigt håller jag med dig, det ser riktigt bra ut och med största sannolikhet blir det ingen hackning här senare. Rapsen behöver mycket kväve alldeles snart och nu har den det i alla fall. Om det var rätt eller fel att köra nu får vi väl aldrig veta. För min del var det skönt att få det understökat eftersom det innebär några timmars omställningstid med hjulbyten. Hade det varit min egen raps hade jag prioriterat att få den körd innan förra regnet.

Hursom är det lärorikt och tankeväckande att ha testat lite olika körningar med den här maskinen, men till hösten kommer jag sannolikt att kapa bort mycket av lejkörningen. Ska man anstränga sig till sitt yttersta för att hinna med i gluggarna med fint väder gång på gång måste det i längden rendera i en rejäl timpeng annars är det nog bättre att låta bli. Från och med i höst kommer jag att odla drygt 160 ha själv och det plus möjligen nån enklare lejkörning som passar in bättre får räcka så länge.

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

161A

#38 » 15:22:08, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Trigon (trådstartaren)

#39 » 12:24:08, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På med bredhjulen igen. Jag har provat med maskinen hopfälld, men lyfter man på bästa stället med en 6 tons garagedomkraft så svajar det nåt fruktansvärt. Jag brukar ha den utfälld så går det nog lite mindre åt pipan om något händer.

Bild
Bild

"Små" och breda hjul går fint att hantera med handtruck. Men egentligen borde Camelen få träffa hjulvagnen som står i däckboden, de skulle nog trivas bra tillsammans. :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#40 » 18:45:25, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla sätt är bra utom de dåliga.

Bild
Bild

Snart kommer väl grannarna och undrar vad jag sysslar med. :grin:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Alrik

#41 » 21:01:27, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ska du uppnå med armeringsmattan? Är inget bra material att ha jord under betongen.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

dea

#42 » 21:36:24, 15-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det för att frilägga raderna lite från jord?
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Trigon (trådstartaren)

#43 » 00:07:14, 16-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Vad ska du uppnå med armeringsmattan? Är inget bra material att ha jord under betongen.

Leran är så styv här så vi brukar inte göra nåt vidare förarbete när vi ska gjuta. :grin:

dea skrev:Är det för att frilägga raderna lite från jord?


Du gissade rätt! Det var lite för mycket heybaberiba i förra veckan, och bitvis blev vetet här för vårdslöst hackat. Vi trodde det skulle räcka att välta efteråt för att trycka sönder kokor. Delar av det ser bra ut:

Bild

Men på en del ställen ser det ut såhär, och mycket av det begravda vetet kommer antagligen inte att ta sig igenom jordlagret.

Bild

Hade det inte varit för vitklöverfröet som ligger som i en liten fördjupning mellan vetebanden så hade det ju bara varit att blåsa över stycket med ogräsharven. Vi funderade på olika sätt att få bort det mesta av jorden.

Bild

Nej, det är inte 1 april idag. :grin:
Men sen kom bonden på idéen med armeringsmattan, och efter att ha kortat den 3 rutor verkar det funka bra, den rider ovanpå vetebanden och skrapar av jord, enda risken att den rafsar i vitklövern är om det släpar med jord. Det blir morgondagens jobb att köra med den.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#44 » 18:29:01, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer lite mer information om diverse småsaker jag monterade i vintras.

Efter mycket funderande hittade vi det optimala stället att placera en förvaringslåda. Lådan är rejäl och är varken i vägen siktmässigt eller när man svänger. Man kan få plats med diverse reservdelar, hink, våg och en omgång med skär så man slipper fylla traktorhytten med bråte. :thumme:

Bild
Bild

Mellan lådan och plattformen fanns plats för ett par begagnade foderrör som blev hållare till en plastskrapa och Yaras säckkniv.

Bild

Nånting att jämna ut med är nästan ett måste när man står där uppe. Sålådan är ibland lite svårfylld utan handpåläggning. Har man dålig räckvidd på lastmaskin eller frontlastare och ingen kranarm får man vara beredd att skyffla bak en del av utsädet längst bak i sålådan, har man bra räckvidd går det bättre.

För att slippa sitta och trycka på C1-knappen på maskinens manöverlåda skruvade jag ihop en tryckvakt med en halvtums snabbkoppling. När jag lägger tryck på hydrauluttaget sluts en elektrisk krets från maskinens elskåp och en kontakt som är till för extern kontroll jordas, då höjs maskinen till vändtegsläge och när jag släpper trycket sänks maskinen igen. Jag valde en tryckvakt som aktiveras redan vid 10 bar (men tål fullt hydraultryck), i praktiken innebär detta att jag får lägga hydraulventilen i flytläge, annars byggs det upp såpass med tryck ca 300-400 m in i ett sådrag att maskinen lyfts ofrivilligt. Detta är inget problem så länge man har möjligheten till flytläge, men antagligen hade en tryckvakt som aktiveras nånstans runt 50 bar kanske varit lämpligare.

Bild

Lite lödning och krympslang på detta hade nog varit bra. :thumme:
Detta kanske låter som en petitess, men i en modern traktor med elstyrda hydraulventiler blir manövreringen på vändtegen mycket smidigare i och med detta och jag har svårt att begripa hur alla andra klarar sig utan det, om de nu inte kommit på nån egen lösning?

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#45 » 20:21:38, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen monterade jag även en del arbetsbelysning, totalt 10 lampor när jag ändå höll på.
2x24 W på varje sida bak
Bild

9 W längst ut på varje sida
Bild

9+15 W på varje sida fram på draget
Bild

Bild
Bild

Totalt blir det inte mer än 162 W och det är förberett i elskåpet på maskinen för att koppla in arbetsbelysning som manövreras i manöverlådan som sitter i traktorn, bara ett relä till som behövde monteras. :thumme:

Man kan tycka att traktorns 4 Led + 2 xenon bakåt borde räcka, men det gör ändå rätt stor skillnad i fält, bilderna ljuger visserligen lite här beroende på vart fokuset ligger tror jag, men det gör stor skillnad även i verkligheten.

Här bara maskinens 10 lampor mitt i ett drag när jag hackar.
Bild

Enbart maskinens belysning i en åkerkant.
Bild

Traktorbelysning + maskinbelysning på samma ställe.
Bild

Enbart traktorns belysning.
Bild

Visserligen finns det nivåvakt i sålådan, men det blir alltid en osäkerhet om hur mycket som är kvar, när dessutom lådan är i minsta laget i förhållande till arbetsbredden så att man ofta hamnar i situationer där det kanske räcker ända fram kändes en kamera i lådan som en nödvändighet, samtidigt var det lika bra att sätta en bakåt också så man inte riskerar att mosa efterharven när man backar ut i hörnen för att få så raka hörn och så mycket hackad yta som möjligt. :thumme:
Efter att ha velat en stund om jag skulle kosta på trådlöst eller dra kabel, blev det ändå kabel. Eftersom traktorns monitor klarar två kameror, men inte strömförsörjning till två trådlösa mottagare hade det blivit en massa extra kabeldragning i hytten plus ett antal tusenlappar extra, så jag ägnade en stund åt att dra kabel på maskinen istället och har nu 2 extra kontakter varje gång maskinen ska kopplas av och på, men det kan jag leva med.
Bild
Bild
Bild

Det går hjälpligt att se bakåt även med bara traktorns lampor, utan maskinens belysning,
Bild

men det blir mycket lättare med bra ljus bakåt. :thumme:
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till Såmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se