Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSåmaskiner

System Cameleon

63 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera såmaskiner här

Trigon (trådstartaren)

#46 » 21:02:09, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är förresten en enkel grej bonden svängde ihop i all hast till mig för att kolla luftflödet ur billarna medan han körde fram säckar och jag sådde bönor och fick stopp i en slang. :buga:

Bild

Oftast sänker jag varvet till tomgång och vevar ett varv bak på vridprovsveven för att se att det kommer i alla billar, men ibland kan vägruskan med en halv flaska ändå vara till god hjälp.

Jag har nu också insett svårigheten att radhacka på mjukare jord när jag hackade ett stycke havre i fredags. Kanske hade det blivit bättre motstånd i jorden om det varit vältat efter sådden, kanske hade det blivit bättre med nån annan typ av radhacka, men det var en del kvickrot mellan raderna som inte blev avskuren ordentligt. Skillnaden var så tydlig när jag på hemvägen åkte förbi mina bönor på betydligt rejälare lera och motståndet i jorden var så mycket bättre när jag provkörde ett drag där. Dessutom är det väldigt lätt hänt att maskinen går onödigt djupt och lägger upp en massa jord på grödan om den inte är större än havren på bilderna här nedan. Man kan ändra arbetsläge till en högre nivå (= mindre tryck neråt på hjulställen) i manöverlådan och dessutom minska arbetsdjupet inne från hytten under gång, men det är ändå inte helt enkelt att få det bra alla gånger. Den här maskinen gör sig bättre ju lerigare det är kan man nog säga utan att överdriva, tur att de egna odlingarna enbart består av leror med varierande grad av besvärlighet. :grin:
Det finns i och för sig en annan typ av hackskär som man monterar istället för såbillen, dessa är flackare och vallar mindre jord över grödan, dock går det inte att göra insådder samtidigt som hackningen då och det är en del skruvande för att byta, så jag tänker i möjligaste mån försöka att klara mig utan dem.

En annan sak jag funderat över är om jag borde minska bredden på körspåren, alternativt utnyttja bredden bättre genom att använda bredare smalhjul. Denna säsongs myckna nederbörd har fått mig att väga över till att antagligen skaffa bredare smalhjul. Har man bara rejäl lera eller en 4-5 tons traktor att dra hackan med kan det nog funka bra med riktigt smala hjul i alla lägen (då sjunker man bara ner till plogsulan) :grin:, men nu när jag gav mig ut på lite mjukare jord i fredags med drygt 7 ton på bakaxeln (knappt 5 ton med tom traktor + det som en tom Cameleon trycker på draget) och vanliga 300/95R52 på bakaxeln blev det lite väl spännande och jag fick byta till standardhjulen bak på traktorn istället.
Bild
Bild

Teoretiskt borde körspåren vid bandsådd vara 52 cm breda, och jag kan tycka att 380-hjul som man får med till maskinen ändå är i smalaste laget och lite väl mycket marginal på varje sida. 460-480 mm borde vara lagom, men jag ska testa först i vetet nu när det blivit lite större innan jag handlar nya hjul till traktorn.

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



Trigon (trådstartaren)

#47 » 20:22:00, 10-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag var jag tillbaka för andrahackning i havren från föregående inlägg, och det hade utvecklats till ett riktigt kanonhavre. :thumme:

Bild

Nu är det så torrt överallt att det inte är några problem att köra med riktigt smala hjul, men jag testade ändå med ett 480-framhjul på en annan traktor i ett vetespår och det är lite väl brett.

Bild

420 kanske är det optimala?

Det har varit fullt upp med hackning de senaste veckorna, och det har varit ömsom vin, ömsom vatten. En del vete hos en kund hade så mycket och stora ogräs att det inte gick att hacka riktigt ordentligt.

Bild

Slutsatsen blir att i möjligaste mån plöja, speciellt om föregående gröda haft ogräsproblem och att inte snåla med hackningarna på våren, är det mycket ogräs får man räkna med minst 2 hackningar utöver eventuell pelletsmyllning.

Här har vi ett havre på lätt jord som kunden inte lyckats varken blindharva eller ogräsharva, det är verkligen inte optimalt, men gick i alla fall att hacka, om en kamera klarat att läsa dessa rader vet jag inte? :klia:

Bild
Bild

Lupinerna var mestadels riktigt fina, men på de allra lättaste partierna av skiftet hade de blivit nedtryckta väl djupt i jorden vid sådden och jag behöver bli mer aktiv med att skifta till "arbetsläge hög" om jordmånen blir för mjuk.

Bild

Jag tror också jag kommit underfund med att man inte kan minska arbetsdjupet hydrauliskt från hytten och lita på att det blir helt lika över hela bredden, ska man vara säker på att hacka på ett jämnt djup får man gå ut och ändra det manuella stoppet.

Nu kör jag andrahackning i våra egna bönor, de är 50-60 cm höga och det ser riktigt lovande ut såhär långt. :bira:

Bild
Bild
Senast redigerad av Trigon 21:56:05, 10-06-2021, redigerad totalt 2 gånger.

5 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

dea

#48 » 20:31:03, 10-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant att följa dina framsteg :hurra:

1 person gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Trigon (trådstartaren)

#49 » 22:35:13, 10-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dea skrev:Intressant att följa dina framsteg :hurra:


Roligt att höra! :thumme:

Nu när jag kör på ett skifte som har en gigantisk kil kan jag förtydliga min kilstrategi med en bild. Eftersom det inte går att lyfta delar av den 9 m breda hackan sår jag och hackar yttersta vändtegsdraget som vanligt. Drag nr 2 sår jag först med drygt halva utsädesmängden sen skjuter jag aggregatet halva radavståndet (16 cm) och sår en gång till mellan raderna. Kommer jag ihåg så stänger jag också av körspåren.

När jag sedan hackar kör jag alla raka drag ända fram och då blir det kvar som en ohackad trappa på det inre vändtegsdraget. Det var detta drag jag eventuellt tänkt ha en gammal Victor till att hacka, men av lathet nöjt mig med att bredså så gott det går. När jag sått in vitklöver mellan raderna har jag försökt att köra dessa sneda drag i förväg när jag bara haft smal spetsar på maskinen. Måste man göra insådd enbart i samband med hackning får man lägga fröna ovanpå marken utan någon myllning och hoppas på det bästa.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

161A

#50 » 09:41:57, 11-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

angående hacka med kamera så de gånger jag kört med kamera så har jag blivit förvånad hur bra den är på att hitta raden trots att nästan varit en grön matta
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Trigon (trådstartaren)

#51 » 17:34:07, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan nog vara så att kamerorna klarar mer än man först tror, jag har ju inte provat, det är bara gissningar från min sida. De blir väl dessutom bättre efterhand också. :thumme:

Hittills har det gått relativt bra ändå för mig utan kamera. Det brukar vara lite man får justera i sidled förhand. Men när jag hackade lupinerna och det var en del sidolut fick jag allt justera lite mer än vanligt. Det bästa hade varit både RTK på traktorn och kamera som man kan använda vid behov. Men måste jag välja så tar jag ändå hellre RTK som jag har nu. Nackdelen med det är att man inte kan koppla vilken traktor som helst framför, men om styrningen bara funkar (uppkopplingen mot satelliter och mobilnätet) kan man köra i alla lägen och i värsta fall får man justera en del för hand.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#52 » 23:40:32, 01-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle uppdatera höstsåddens vedermödor här, men kom aldrig så långt. Det var fina förhållanden ända fram till 10 september ungefär, sen blev det nog en av de besvärligaste höstarna på länge här.på Schlätta. Vi hade gjort i ordning allt som skulle sås med höstvete (2 skiften på sammanlagt 57 ha) så det låg färdigt, och det fanns 3-4 dagar till godo att så. Men jag ville vänta av olika anledningar och det kom ett första regn på ca 35 mm. Så fort det torkat hjälpligt valde jag att harva det ena fältet en sista gång så det fick torka en aning, och sen sådde vi det dagen efter. Det var i kladdigaste laget.

Bild

Men blev ändå bra trots att det fortsatte regna massvis även veckorna efter sådd.

Knappt 2 veckor senare hade det regnat totalt ca 100 mm och det var ännu bra såtidpunkt för höstvete (25 september). Det andra fältet låg färdigt och var torrt på ytan, det skulle bara harvas en sista gång för att ta död på eventuella ogräs och låta det torka lite. Men det gick inget bra att harva, hjulen på mittsektionen bar inte ordentligt i vätan.

Bild

Bonden trodde att enda möjligheten att få det sått var att köra direkt utan att bearbeta något mer innan. Bandsådd var då inte att tänka på eftersom man har en 12 cm bred gåsfot som hade dragit upp alldeles för mycket sur jord. Det fick bli radsådd, och så satte vi dit extra pinnar i efterharven för att harva loss så mycket ogräs som möjligt i raden.

Bild

Sen var det bara att köra, mestadels var det som att köra på ett lager 16-32 ovanpå sur lera och resultatet blev riktigt bra. För att hålla nere vikten lastade vi bara en utsädessäck i taget och den räckte till drygt en kringvända.

Bild

Dock var det problem med återkommande billstopp och vi kunde inte förstå varför, det enda jag kunde göra var att kolla över alla billar varje vändning. Bägge ändarna på fältet är lite lättare.jord, och där var det ordentligt kladdigt.

Bild

Vändtegarna blev sådär kan man väl säga :grin:
Bild

Några veckor senare när det torkat upp efter ännu mer regn var jag ute och bättrade på vändtegarna lite,.

Bild

men helt bra blev det aldrig, ändå ett lågt pris att betala för att få till en bra höstvetegröda på resten av fältet. Såhär blev det tillslut.

Bild
Bild

Senare i maskinhallen insåg jag att billstoppen orsakades av att det på några billar blev en lite större glipa mellan bill och billförlängare (som bara är en förlängning som ska leda ner utsädet i botten på billfåran vid radsådd)

Bild
Bild
Bild

Detta hade man inte hört talas om tidigare på Gothia, antagligen för att ingen lyckats så när det varit så kladdigt nere i jorden där billen går, jag har inte gjort något åt det ännu heller, men förhoppningsvis dröjer det innan det blir en lika besvärlig höst igen.

Slutsatsen efter detta blev att vänta med sådden när allt är färdigt kan man möjligen pyssla med i Skåne. Här uppe i "norra" Sverige. Gäller det att så när det är möjligt. En större granngård som inte var på tå ordentligt sådde enligt ryktet 350 ha vete andra veckan i oktober och de två fält jag sett ser inget vidare ut. Det här är ändå det bättre av dessa två.

Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#53 » 17:56:44, 08-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det hög tid att fimpa "fånggrödan" som växer mellan raderna i det höstvetet som inte har någon insådd.

Bild
Bild

De nyköpta radodlingshjulen till Fendten var lite stora i kombination med bred spårvidd och det är bara ca 5 cm marginal till befintliga skärmbreddare bak. Lite för lite om hyttfjädringen fjädrar ut fullt är jag rädd, och jag sitter som bäst och försöker överväga om det är värt att lägga ca 7 papp på att köpa ett par som är helt rätt, eller om jag ska fortsätta köra runt såhär.

Bild

Snålheten överväger väl just nu, men ska jag å andra sidan ha den här traktorn att hacka med i några år nu hade det ju varit roligt om det såg vettigt ut också, och att man slipper skruva bort skärmbreddarna varje gång radodlingshjulen ska på.

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

RoXa

#54 » 09:10:13, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att sätta i några genomslagsgummin på hyttfjädringen, så att den inte bottnar så sent?
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

Trigon (trådstartaren)

#55 » 15:38:58, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är luftbälgar liknande luftfjädringen på lastbilar och det bör väl gå att sätta nån sorts stopp. Får traktorn stå några veckor så sjunker fjädringen ihop, men så länge står den normalt sett inte stilla såhär års. Men jag får väl passa på nästa gång och mäta hur mycket den kan fjädra ihop som mest. Några cm skulle man nog kunna såga ur befintliga skärmbreddare också.

Bild

Idag har jag lite riktig, fosforfri gödsel i lådan. :eat:

Bild

Det konventionella vårkornet som jag sådde ska få sin kompletteringsgiva och nu är det faktiskt lite regn utlovat imorgon, men frågan är om man vågar lita på att det blir så mycket att axanet får effekt? Jag tänkte det det kunde vara spännande att testa att mylla det för säkerhets skull.

Bild

Då får man dessutom upp lite stenar som blivit nervältade, så man slipper sitta där på moppen och gissa vilka man borde plocka. :grin:

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

RoXa

#56 » 15:56:36, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

10-20 mm räcker för att få igång axan.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

Trigon (trådstartaren)

#57 » 16:09:12, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

10 mm är väl ungefär vad YR tror det ska komma imorgon och på onsdag häromkring. Men kommer det bara 5 mm och sen inget mer förrän efter midsommar är det risk att det blir kärvt med proteinhalten. Det kan det förstås bli ändå. Men jag tänkte lägga ett drag ovanpå också för att se om det blir nån skillnad. Kommer det bara någorlunda med regn bör det väl inte bli det.

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#58 » 20:43:30, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har YR ökat på till ca 20 mm totalt under tisdag-onsdag, det är ungefär som att hänga ut tvätten det här med att mylla gödningen, men det var det värt. :grin:

Blir det en skvätt regn nu och en inte alltför ogynnsam sommar så kan det förhoppningsvis bli ett rätt så bra år i år. :bira:

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#59 » 17:42:14, 04-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andrahackning i legosådd raps lite igår och lite idag. På sina håll är det så att man funderar på om man vågar köra, tur man inte behöver veta vart man är på väg. :svettas:

Bild

"Nollrutorna" som inte går att hacka går inte att ta miste på här på denna lätta jord jag är nu.

Bild
Bild

Småhjulen på hjulställen snurrar knappt ett enda, men det gör inte så mycket, nu när rapsen är lite större är det mest en fördel att de föser jord och kupar in jord i rapsraden.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#60 » 17:46:49, 04-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att minska risken att skada rapsen kör jag med halvslitna (runda mjuka hörn) 20 cm skär vid detta tillfälle. Det bredaste jag normalt använder vid andra tillfällen är 23 cm.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till Såmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se