Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSåmaskiner

Tume 3000 vältkombi, punktering

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såmaskiner här

Osaka (trådstartaren)

#1 » 14:42:38, 11-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en begagnad sådan, rätt bra skick men flera hjul är tomma med ventiler på okänd plats.
Jag måste alltså bort med hjulsetten men är klart osäker hur man gör. Man kan låsa ihop ståbrädan där bak vilket jag tror underlättar. Hissa upp den bör gå men är osäker om jag måste ha en traktor kopplad för att inte stödbenet ska kunna ge vika.
Men större undran är hur man tar bort överfallet på lagerhuset, den främre skruven pekar snett nedåt och verka mycket svårt att komma åt den.
Om jag får bort och isär axeln och ska återmontera, hur ska man få tillbaka axeln i lagerhuset? Är det att sänka domkrafterna och låta maskinen sätta sig på axeln, för det verkar svårt att få vettigt grepp om den och hissa den?

Mycket undran och lite förundran att den inte berör denna operation i instruktionsboken överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor



Sten87

#2 » 16:32:03, 11-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror vi gjorde så att vi hade den efter traktorn, låste ihop stålbrädan, lade något under själva armarna så att när man sänkte ner maskinen igen så lyfter den upp sig själv bak så att axlarna är i luften. Kan behövs läggas mera under sen men axlarna skall vara i luften så att du lyfter dem uppåt med domkraft när de ska på plats igen. Största problemet är att hjulen måste bort utifrån-in, så ju närmare mitten du har punka desto fler hjul måste bort. Skruvarna som håller "naven" på plats så kommer troligen vara fastrostade så dom kan behöva borras ut. Och varje nav måste bort innan nästa hjul kan tas bort.
Sten87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:40, 27-06-2014
Ort: Finland
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6600
Farma 14T + 8,5G2


Återgå till Såmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se