Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSåmaskiner

Väderstad Rapid reservdelar ?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såmaskiner här

Nisse Husberg (trådstartaren)

#1 » 07:08:24, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var hittar man reservdelar till Väderstad Rapid i Sverige ? Helst Mellansverige.

Glöm agroparts.com som är bara skit. Det finns en massa system som fungerar utmärkt så varför skall Väderstad använda det där skräpet ? Det är troligen uppgjort av nån sjuk typ som gillar att jävlas med folk. Inte bra för Väderstad för man blir förbannad då man mitt i sådden måste slåss med ett system som krånglar.

Det är ju inte klokt att bygga system som inte fungerar utan att man laddar ned tilläggen x, y och z. Troligen borde man helst använda exakt samma maskin som agroparts själva använder och exakt samma version av alla program. Helt vansinnigt.

Jag har inte kommit längre än till "Aktivera Java". Jag HAR förstås Java aktiverat men idiotsystemet kräver troligen en speciell version.

Så jag måste hitta en butik som har tid att slåss med agroparts och beställa via den ...

Och leran torkar upp så att den blir värre för varje timme ... Fan ta alla idiotprogrammerare !

(För övrigt är jag inte helt nybörjare efter 35 år vid Tekniska högskolans avdelning för datateknik. )
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga



TobiasW

#2 » 09:38:07, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

TobiasW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:23, 02-01-2012
Ort: Västra Ämtervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Neuson 5002 -03
John Deere 6600 -95 + Trima 5.0P
Deutz-Fahr Agrostar 6.61 -94
Deutz-Fahr DX 6.05 -88
Ford 5000 -67
Ford 5000 -68
Tröska MF 22 -93 12'

Nisse Husberg (trådstartaren)

#3 » 10:03:42, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

TobiasW skrev:http://www.vaderstad.com/se/Reservdelar-Tillbehor/Reservdelar/


Det var just därifrån som man kommer in på agroparts.com och det fungerar inte. Också Väderstads nätsida påstår att jag inte har Javascript påslagen - vilket jag förstås har. Det fungerar utmärkt med andra nätsidor.

Både Väderstad och agroparts tycka vara helt efterblivna. Agroparts jamsar om Netscape som användes förra årtusendet och i praktiken inte finns mera. Väderstad har bra maskiner men borde skärpa sej på nätsidan. Numera använder många bönder smarta telefoner och Android. Dessutom måste nätsidor fungera på annat än Internet Explorer som alltmer hamnar i bakgrunden. Det finns Opera, Chrome och Firefox.

Bra maskiner räcker inte - reservdelssystemet måste också fungera. Och fungera bra för alla. De borde ta modell av nätbutikerna som har utvecklat bra och fungerande system. Man skall inte behöva bråka med systemet och ringa till Tyskland mitt i den brådaste tiden ...
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

Johan Marklund/Nordmark

#4 » 10:39:07, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller ring närmaste lantmännen butik eller vem det nu är som är återförsäljare i ditt område.
Varför göra det lätt när man kan göra det svårt.
Har skruvat Terex/Schaeff och Atlas.
Skruvar nu John Deere grönyte maskiner samt Giant Avant och Husqvarna.

Jobban nu mer som mekaniker på kyrkogårdsförvaltningen.
Johan Marklund/Nordmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:23:31, 03-09-2010
Ort: Säljeryd.
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dimorep

#5 » 10:46:43, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som det är mera aggresion mot mot nätsystemen än svårigheten att få fram reservdelar det handlar om för t-s... :???:

-Är det förslag på "andra försäljningställen" av Rapiddelar du söker (org. eller "eftermarknads")?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

bert

#6 » 10:52:49, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Närmaste greneåterförsäljare kan väl tillhandahålla slitdelarna åtminstone
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Nisse Husberg (trådstartaren)

#7 » 13:19:45, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bottenplatta (plast) i matningen gick sönder och jag skulle kolla upp den på Väderstads reservdelskatalog. Men det gick inte alls. Tacka fan för att man blir aggressiv mitt i sådden med sådana system som verkar vara från hedenhös.

Jo, Lantmännen maskin är ett alternativ. Men jag vill gärna hitta en butik som har allting på nätet (så man kommer åt den). I de bästa butikerna kan man kolla upp lagernivån och beställa och sedan åka och hämta ifall det inte är alltför lång väg. Det finns en mängd sådana men tydligen inte på lantbrukssidan.

En del tycker om att ringa och tala med en försäljare men jag har redan vant mej vid nätbutiker. Mycket smidigare än via telefon enligt min mening.

Nåja, nu är bottenplattan lappad med gummibitar och skruvar så hoppas det håller tills sådden är färdig. Sedan får man slåss med tröga reservdelssystem då det är mera tid.
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

bert

#8 » 14:11:04, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä det du söker finns nog inte så mycket ännu
Vet att Lantmännen maskin har infört nåt nytt där du skall kunna beställa reservdelar via nätet men vet inte om du får dom hemskickade el du får åka till närmaste LM ställe för och hämta sen
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Osaka

#9 » 14:24:36, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns nog inte. Hittar konstigt nog ingen representant i Finland på Väderstads sida men du vet nog vilka som har delar på närmare håll.
Någon nära dig kanske tom. har jour? Annars ring i morgon bittida så kanske du kan vara igång redan imorgon.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

bangt

#10 » 20:29:47, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.agrimarket.fi/

något med språket... :klia:
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Nisse Husberg (trådstartaren)

#11 » 22:14:09, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, jag känner till Agrimarket. Killarna i Borgå är bra på reservdelar. Men för övrigt är Agrimarket/Hankkija en skräpfirma. Och några nätsidor har de minsann inte. Det är bara telefon som gäller. Och så är de dyra. Hellre köper jag reservdelar i Sverige. Jag skall kolla med Lantmännen maskin i Köping (eller Eskilstuna eller Örebro).

De senaste åren har man blivit bortskämd med kataloger, priser och lagerinfo på nätet ifråga om andra branscher så nu vill man se liknande inom lantbruket också. Men tyvärr är det litet efterblivet. Det finns en del men jag har inte hittat Väderstad reservdelar annat än nån enstaka slitdel. Och Väderstads egna (som sköts av agroparts i Tyskland) är från början på 90-talet. Fungerar som sagt inte.
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga


Återgå till Såmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se